de professionele vakbond voor KLM cabinepersoneel

Gevolgen uitrol -1 CA zorgwekkend

Op 31 januari 2018 hebben de leden van FNV Cabine door middel van een democratisch referendum de cao-deal tussen KLM en VNC afgewezen. De deal brengt namelijk geen vernieuwing in het korps, maar zorgt alleen voor werkverzwaring. Nu de -1 CA maatregel sinds de start van de winterdienst 2018-2019 is uitgerold over het gehele KLM ICA-netwerk wordt FNV Cabine overspoeld met e-mails. Alle zorgen die er waren voor de introductie blijken helaas bewaarheid te worden. Hieronder de belangrijkste aandachtspunten.

 

Logica ontbreekt

Nu invoering van -1 CA een feit is, ervaren veel collega’s grote onduidelijkheid over de rollen aan boord. Het doel was “eenvoudiger, overzichtelijker, logischer van opbouw en efficiënter”. De afspraken zijn dat iedere CA maximaal 52 passagiers bedient en de overige passagiers onder verantwoordelijk van de Purser vallen, waarbij de Purser tevens verantwoordelijk is voor de specials. Het uiteindelijke resultaat van deze afspraken is een onduidelijk, onlogisch, onoverzichtelijk en rommelig product. Doordat logica in de service ontbreekt, kiezen bemanningen vaak voor een eigen invulling en houden zich niet aan de werkmethodiek.

 

Verhoging werkdruk

Uit de ontvangen e-mails blijkt dat veel collega’s hun vluchten als buitengewoon zwaar ervaren. Het vullen van de trolleys is, vooral vanaf buitenstations, een ramp. Er moeten per CA meer maaltijden worden uitgezet in een groter werkgebied, waardoor er te weinig ruimte is om voldoende drankjes mee te nemen. Daarnaast veroorzaakt het bukken, rekken en strekken om de plateaus uit de kar te krijgen met name rugklachten. Het ophalen wordt ervaren als een vieze vertoning met trolleys vol vuilnis in de cabine.

 

Verhoging veiligheidsrisico’s

Door de versoberde service ontstaat er op sommige momenten een niet aflatende stroom aan passagiers in de galleys die een drankje komen halen. Bij turbulentie levert dat veiligheidsrisico’s op, laat staan in het geval van een decompressie waarbij zuurstofmaskers nodig zijn. CA’s schrijven ons ook dat ze zich minder veilig voelen, vooral in de achterste galleys op de momenten dat de helft van de crew af is. Dit is zorgelijk, zeker gezien het stijgende aantal unruly passengers.

 

Het betere alternatief van FNV Cabine

De cao-inzet van FNV Cabine was om met dezelfde bezetting en hetzelfde aantal leidinggevenden aan boord te blijven vliegen. In ons voorstel werden de CA-functies gecombineerd. De huidige kaderfuncties zouden samengevoegd worden tot één multi-inzetbare leidinggevende, waarvan er altijd twee aan boord zouden zijn op ICA. Dit voorstel levert een productiviteitsbesparing op, maar ook een eerlijkere verdeling van de lusten en lasten tussen de verschillende functies.

 

Uitrol -1 CA

Waar VNC al haar leden eerder opriep om actie te voeren tegen -1 CA op 40% van de ICA-vluchten, ging zij uiteindelijk akkoord met invoering van  -1 CA op 100% van de ICA-vluchten. Dit niet vernieuwende cao-akkoord levert KLM een besparing op van 30 miljoen euro per jaar. In deze financiële topjaren is deze versobering ons inziens een gemiste kans. Er zijn grote zorgen onder collega’s die met dit uitgeklede product moeten werken. Zij ervaren allerminst een werkdrukverlichting en moeten omgaan met de teleurstelling van KLM passagiers die minder waar voor hun geld krijgen.

 

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan nu aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl