Vandaag hebben FNV Cabine en KLM een videoconference gehouden om verdere afspraken te maken over tellerdagen, vliegen onder de huidige omstandigheden en over de situatie van de jaarcontractanten. Op een later moment sloot ook VNC aan. De drie genoemde onderwerpen komen voort uit het tijdelijke corona-akkoord dat tussen alle vakbonden (Cabine, Grond, Cockpit) en KLM werd afgesloten. Daarnaast hebben wij KLM tien dringende adviezen gegeven om de gezondheid van crew veilig te stellen aan boord én op de route.
Cabineoverleg over principeakkoord
FNV Cabine kijkt in redelijkheid wat voor het bedrijf noodzakelijk is om deze periode door te komen én wat KLM in deze moeilijke tijden in redelijkheid van de crew kan vragen. De corona-afspraken voor cabine zijn alleen voor de periode van 3 tot 6 maanden waarin het corona noodfonds van kracht is. Het zijn dus tijdelijke afspraken. Het overleg gaat over tellerdagen, over hoe we tot werkbare roosters kunnen komen en over de situatie van de collega’s met jaarcontracten. Ook bij grond en cockpit vindt er zogenaamd domeinoverleg plaats over deze drie onderwerpen uit het principeakkoord.
Jaarcontractanten nog in onzekerheid
Helaas is KLM nog steeds van mening dat zij de jaarcontracten niet kunnen verlengen gezien de slechte situatie waarin het bedrijf zich momenteel bevindt. FNV Cabine heeft duidelijk gemaakt dat het kabinet via het landelijke noodfonds juist ook voor deze groep het salaris deels gaat betalen en dat zij werkgevers oproept om tijdelijke krachten in dienst te houden gedurende deze periode. FNV Cabine blijft dan ook op het standpunt staan dat er, gezien de geboden maatregelen vanuit de overheid, ruimte moet zijn voor verlenging van de jaarcontracten.
Onze gezondheid
De gezondheid en de werkomstandigheden van onze collega’s aan boord én op de route is een onderwerp dat -terecht- enorm leeft binnen de crew. Op de Helpdesk krijgen wij daar veel vragen over binnen. Collega’s hebben zorgen over drie zaken: hun eigen gezondheid, de gezondheid van hun directe omgeving en het mede verspreiden van het virus door het contact met passagiers. Ook op Social Media lopen de emoties hoog op. Er is door vele KLM-ers op allerlei afdelingen keihard gewerkt om de incidenten op de route zoveel mogelijk te voorkomen of zo snel mogelijk op te lossen daar waar deze zich voordeden.
10 dringende adviezen aan KLM
KLM heeft aangegeven dat gezondheid van het korps de hoogste prioriteit heeft en wij beschouwen dit als een basis om snel verdere maatregelen te nemen. KLM heeft al een aantal stappen gezet: de service verminderd, de omlopen ingekort en beschermende middelen beschikbaar gesteld. Wij hebben tien dringende aanbevelingen gedaan aan KLM om binnen de gegeven omstandigheden ons werk zo veilig mogelijk te kunnen doen:
Tot slot
Wij kunnen ons voorstellen dat degenen die nu met een jaarcontract vliegen met dit nieuws bepaald niet gerust zijn gesteld. Weet dat wij ons best blijven doen, ook voor jullie. Dinsdag praten wij verder met KLM en hopen wij snel uitsluitsel te kunnen geven over een aantal onderwerpen, omdat wij ons realiseren dat snelheid geboden is.
Redactie FNV Cabine
Ben jij nog geen lid van FVN Cabine of ken je collega’s die nog geen lid zijn? Meld je dan nu aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl