"Geweld in vliegtuigen groeit sterk"

Hoe actueel het onderwerp "agressie aan boord" is heeft een KLM-bemanning onlangs nog aan den lijve ondervonden op een vlucht van Curaçao naar Amsterdam.

Vanmorgen stond het onderstaande artikel in de Volkskrant over een probleem dat ons allemaal aangaat. Graag reacties hierop via het forum.

Redactie Cabin Pressure.  

Geweld in vliegtuigen groeit sterk

DEN HAAG - Het aantal gewelddadige incidenten in vliegtuigen is sterk gestegen, zo blijkt uit cijfers van de Koninklijke Marechaussee. De politiedienst op Schiphol is dit jaar al 28 keer ingeschakeld. Vorig jaar was dat nog 17 keer.

 ‘Het blijft gissen naar de oorzaak van deze toename’, zegt Rob Stenacker, woordvoerder van de marechaussee op Schiphol. ‘Ten eerste stijgt het aantal reizigers nog steeds (vorig jaar met zo’n twee miljoen) en hoe meer mensen, hoe meer kans je hebt dat er probleemschoppers tussen zitten. Maar het kan ook zijn dat het aantal aangiftes is toegenomen. Daar hameren we al jaren op, dat áls er een incident is, het ook moet worden gemeld door de maatschappijen.’

Dat gebeurt niet altijd. Als de gezagvoerder van een toestel melding maakt van problemen aan boord, staat de marechaussee klaar om na de landing in te grijpen. Maar als er vervolgens geen aangifte wordt gedaan, kunnen er geen arrestaties volgen. Terwijl dit volgens de zegsman wel nodig is om de problemen goed aan te pakken.

‘Afgelopen zondag bijvoorbeeld’, vertelt Stenacker, ‘ontstond er ruzie over de zitplaatsen in een toestel. Het begon met schelden tegen het cabinepersoneel, maar uiteindelijk ging het hele vliegtuig zich ermee bemoeien. Het werd een massale vechtpartij. Uiteindelijk hebben wij de mensen uit elkaar moeten halen en het vliegtuig ontruimd. Later op de avond is het toestel alsnog vertrokken, zónder zes van de ergste herrieschoppers. Maar er is geen aangifte tegen hen gedaan, dus daar blijft het verder bij.’

Volgens Stenacker is er geen peil op te trekken op welke vluchten je problemen kunt verwachten. ‘Soms zijn het Britse voetbalsupporters, soms is het een keurige zakenman in pak. En het is ook niet zo dat er vaker incidenten zijn op de lijn naar Benidorm dan op die naar Osaka. Wel is er bijna altijd alcohol in het spel.’

Stenacker zegt dat het Nederlandse cabinepersoneel trainingen krijgt om met agressieve klanten om te gaan. ‘Maar dan lukt het nog niet altijd om een gewelddadige passagier in de hand te houden.’