Artikel NRC-Handelsblad d.d. 3 juni 2005

De redaktie van deze website ontdekte bij toeval onderstaand artikel in het NRC-Handelsblad van juni vorig jaar.

"Cabinepersoneel KLM klaagt over werkdruk.

Ongeveer een kwart van het cabinepersoneel van KLM klaagt over de hogere werkdruk sinds de bezuinigingsronde van de luchtvaartmaatschappij vorig jaar. Daarbij werd onder meer gekort op het aantal stewardessen op zogeheten 747-combi's. Dat blijkt uit een intern stuk van vertegenwoordigers van het cabinepersoneel in de ondernemingsraad. De 747-combi's zijn vliegtuigen waarvan het voorste deel voor passagiers en het achterste deel voor vracht wordt gebruikt. Door een gebrek aan personeel kan het cabinepersoneel niet voldoende toezicht houden op de passagiers en komt het regelmatig voor dat deze aan boord op plekken ronddwalen waar ze niet thuishoren. Verder gaan de klachten van de stewardessen en pursers over "hoge werkdruk en fysieke belasting", "demotivatie" en "flight safety-gerelateerde zaken". De Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) gaat overleggen met KLM over de gevolgen van de bezuiniging."

De resultaten van dit overleg zijn inmiddels bij iedereen natuurlijk bekend en voelbaar. De VNC heeft in juni 2004 immers zelf ingestemd met de bezuinigingen. En logisch, KLM voert sindsdien de gemaakte afspraken gewoon uit. Keer op keer wordt de VNC sindsdien als gevolg van deze deal en, niet in de laatste plaats, door interne problemen op achterstand gezet en worden onze belangen te grabbel gegooid. Het KLM-sectiebestuur van de VNC reageert al bijna twee jaar verontwaardigd, maar weigerde steeds verantwoordelijkheid te nemen voor falend beleid. Uiteindelijk, veel te laat, is dit voltallige bestuur door de Ledenraad op 3 mei j.l. naar huis gestuurd.

Blijf niet langs de kant staan kijken naar de volgende aflevering van deze VNC soap, maar zorg voor een sterk en daadkrachtig alternatief: Word lid van FNV Bondgenoten. Het is nu of nooit!

Redactie Cabin Pressure.