"Een bevlogen vrouw". Interview met Wil Fortgens, voorzitter van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.

In het Kadermagazine van FNV Bondgenoten verschijnen regelmatig interviews met bijzondere vakbondsleden. Deze maand is het de beurt aan Wil Fortgens. Zij blikt terug op de afgelopen jaren, waarin FNV Bondgenoten/Cabin Pressure uitgroeide van kleine oppositiepartij tot volwaardige gesprekspartner van de KLM bij de CAO onderhandelingen en het maandelijkse cabine overleg. Lees het vraaggesprek hieronder, waarin Wil uitstraalt dat ze garant staat voor optimale belangenbehartiging.

Redactie Cabin Pressure.

Wil Fortgens

Foto: Superkate

Tekst: Renske Nagtegaal 

Dit jaar schoof FNV Bondgenoten/Cabin Pressure voor het eerst aan bij de CAO onderhandelingen van KLM cabinepersoneel. Kaderlid Wil Fortgens was daar nauw bij betrokken.

Onder een blauwe lucht met witte wolken die om de zoveel minuten doorkruist wordt door vliegtuigen ligt het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen. Bij binnenkomst staat  een beeld van de bekende zwaan.Wil Fortgens (54) komt aangesneld. Druk, druk, druk maar om te vertellen over haar kaderwerk bij de luchtvaartmaatschappij neemt ze vriendelijk alle tijd. Het is snel duidelijk: hier spreekt een bevlogen vrouw.

“In 1975 begon ik als stewardess. Tijdelijk, dacht ik, want ik wilde gaan studeren. Het leek me een leuke baan. Je ziet wat van de wereld, ontmoet veel verschillende mensen en ik ben dol op mensen. Die studie, HBO Personeelsmanagement, ben ik gaan doen. Maar in deeltijd. Na mijn afstuderen ben ik blijven vliegen. Ik zat inmiddels in de Ondernemingsraad (OR) en kon daar genoeg in kwijt qua personeelswerk. Nu ik daarbij ook voorzitter ben van de kadergroep van KLM cabinepersoneel, vlieg ik nog steeds. Dat verveelt nooit.”

Veel Tumult.
Wil Fortgens vliegt wel minder. Gemiddeld één keer per maand is ze nog als Assistent Purser (AP) in de lucht te vinden. De laatste tijd is zij vooral met beide benen op de grond actief voor FNV Bondgenoten. “Ik ben lang lid geweest van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel (VNC). Tot 2005. Toen ben ik overgestapt naar FNV Bondgenoten. Waarom? Vanwege de werkdruk voor cabinepersoneel. De VNC ging akkoord met een andere kaderstructuur aan boord. Door die verandering werd de werkdruk voor de stewards en stewardessen erg hoog. Ik kon dit, als lid van de OR, naar mijn collega’s toe niet verkopen. Mijn overstap naar FNV Bondgenoten veroorzaakte in de OR veel tumult. Alle OR-leden daar die vlogen, waren lid van de VNC, ík van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure. Een soort van fractie Fortgens dus”.

Als lid van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure kreeg Wil Fortgens flink wat commentaar van collega’s: “We waren toen maar met iets van zestig leden. ‘Wat kunnen jullie nou?’ vroegen veel mensen zich af. We hadden inderdaad een soort van oppositierol. Om aan de weg te timmeren moesten meer collega’s lid worden.” Om dat te bereiken werd eind 2005 de website www.cabinpressure.nl opgezet. “We zetten prikkelende artikelen online en brachten collega’s via mond-tot-mondreclame van het bestaan van de site op de hoogte.”

Hectische tijd.
Door een enorme groei van het aantal leden mocht FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en daarmee ook Fortgens in het voorjaar van 2007 aanschuiven aan de onderhandelingstafel voor een nieuwe CAO voor het cabinepersoneel. “Het was een hectische tijd. Alles kwam tegelijk, de onderhandelingen, de verkiezingen voor de OR plus dat we die kadergroep nog op poten aan het zetten waren. Het CAO-overleg duurde lang. De vele schorsingen vielen me tegen. Regelmatig kwam ik om half vier ’s nachts thuis. Maar ik ben ermee doorgegaan. Behalve vriendelijk ben ik ook een pitbull. Vanuit mijn liefde voor mensen ben ik zorgzaam, maar bijt ik me ook vast als ik onrecht bespeur.”
De onderhandelingen liepen vast. De KLM en de bonden konden het niet eens worden over het thema werkdruk. “De KLM erkende niet dat onze werkdruk zo hoog was. ‘Als je in Rome bent, ga je gezellig naar de opera in plaats van  vroeg naar bed’ dacht het bedrijf. Maar daar lag het niet aan. Natuurlijk ga je als je ergens voor de eerste keer bent de boel een beetje verkennen, maar op een gegeven moment kruip je in Tokyo soms liever met een boek in bed. Dan ben je moe van je werk en heb je het allemaal wel gezien.”

Onvrede bij afscheidsborrel.
Begin juli dit jaar gebeurde er iets dat nieuw was voor het KLM cabinepersoneel. Gehuld in actieshirts met leuzen als onder andere ‘Coffee, tea, what about me?’ , 'enough is enough!',  'I am under pressure!'  en ‘Cabin crew, take your seats!'  lieten ruim vierhonderd stewards en stewardessen hun onvrede blijken tijdens de afscheidsborrel van KLM-topman Leo van Wijk. “Actie voeren deden we bij de VNC niet. We waren toen ook niet altijd tevreden, maar dan mopperde je onderling. We zeiden niet ‘We gaan staken, de passagiers bekijken het maar’. Die mensen gaan op reis, die wil je niet met jouw onvrede lastig vallen. Dus van die onvrede voelt het bedrijf niets en dan komt er weinig voor elkaar.”

"Ik bijt me vast als ik onrecht bespeur. "

Deze eerste echte actie voelde KLM wel. Werkdruk werd toch bespreekbaar voor de luchtvaartmaatschappij. In de nieuwe CAO is afgesproken dat er op vluchten langer dan 11,5 uur weer extra bezetting komt. Ook krijgt het cabinepersoneel een extra dag reisverlof als het meer dan twee keer per week een vlucht heeft waarbij vóór zes uur ‘s ochtends aangemeld moet worden. En er komt een uitbreiding van de  keuze voor de mix van vliegtuigtypes waarop gevlogen wordt. De KLM stelt daarnaast bijna drie ton beschikbaar voor een onafhankelijk onderzoek naar de werkdruk van cabinepersoneel en mogelijke oplossingen daarvoor.
 
De werkdruk voor cabinepersoneel wordt dus minder, maar hoe staat het met de werkdruk van Fortgens? “Ik heb het druk. Te druk misschien wel. Naast mijn fulltime baan, ben ik drie dagen per week bezig met kaderwerk. Ik kom eigenlijk een paar dagen per week te kort. Als ik die erbij zou hebben, zou het perfect zijn. Want ik vind het kaderwerk heerlijk om te doen!”

Lid worden of iemand anders lid maken? Bel 0900-9690 (lokaal tarief). Vermeld duidelijk KLM Cabine. Klik hier voor meer informatie over het lidmaatschap.