Skip to main content

Stuurgroep werkdruk inmiddels vier weken aan de slag.

09 januari 2008

Een paar maanden nadat de nieuwe CAO werd afgesloten, is op 6 december de Stuurgroep Werkdruk officieel aangesteld. Het doet ons deugd dat deze stuurgroep, die een direct gevolg is van een voorstel van FNV Bondgenoten/ Cabin Pressure tijdens de Cao-onderhandelingen, nu daadwerkelijk aan zijn werk is begonnen en inmiddels een paar keer bijeen is geweest.

Zoals de naam al aangeeft, zal deze stuurgroep objectief onderzoek gaan doen naar de werkdruk zoals die door het cabinepersoneel wordt ervaren en naar  mogelijke structurele oplossingen om die werkdruk te verlagen. De stuurgroep heeft hierin geen beslissingsbevoegdheid: zijn bevindingen zullen als advies worden voorgelegd aan het Cabineoverleg dat maandelijks plaatsvindt tussen KLM en vakbonden.

In het protocol is afgesproken dat de KLM en de vakbonden gezamenlijk opdracht geven voor dit onderzoek met inschakeling van een onafhankelijk onderzoeksinstituut. Het instituut dat daarvoor is uitgekozen is de Déhora Consultancy Group. Dit gerenommeerde instituut, waarmee FNV Bondgenoten/Cabin Pressure al eerder contacten over werkdruk had, zal onder andere gebruik maken van studies, uitgevoerd door zowel KLM als de bonden. Denk hierbij aan de Quick Scan Werkdruk die FNV Bondgenoten/Cabin Pressure eerder dit jaar heeft uitgevoerd en waarvan morgen 10 januari het rapport met resultaten en aanbevelingen zal worden aangeboden aan directie-vertegenwoordigers van de KLM. Alle geïnteresseerden zijn daarvoor uitgenodigd. (zie voor info de banner op de homepage).

Eens te meer blijkt dat een goede vakbond wel degelijk het verschil kan maken. Onderzoek doen naar de werkdruk zal, naar wij hopen, een duidelijker beeld geven van de knelpunten die wij in ons werk tegenkomen en bijdragen aan de oplossing daarvan.

Redactie Cabin Pressure