Skip to main content

100% honorering vierde type!

29 januari 2008

Zoals je ook op myklm.org kunt lezen, zijn alle aanvragen voor het vliegen van een vierde vliegtuigtype gehonoreerd. In totaal gaan ruim 1100 collega's binnenkort van deze regeling gebruik maken! 

Zoekend naar nieuwe mogelijkheden om de werkdruk te verlagen, heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure vorig jaar tijdens de CAO-onderhandelingen het idee gelanceerd om het KLM Cabinepersoneel op vrijwillige basis een vierde vliegtuigtype te laten vliegen. De KLM ging hiermee akkoord en het idee werd een CAO-afspraak.

Na overeenstemming over de invulling van de afspraak in het cabineoverleg, presenteerde de KLM enige tijd geleden de mogelijkheden voor de diverse functies. Om iedereen voor vier types ‘current’ te kunnen houden, geldt de regeling alleen voor collega’s die 80 of 100% vliegen. Juist deze groep, en dan met name degenen die ook 737 en/of A330 vliegen, krijgt nu meer kansen op vluchten met ruimer verlof. En daar was het om te doen! Dat blijkt ook uit het aantal aanvragen gesplitst naar functie: 47% van de in aanmerking komende eenbanders en 43% van de pursers wil graag een vierde type vliegen. 

Uiterlijk 1 februari ontvangt iedereen die zich heeft aangemeld per email de bevestiging van de KLM. De omscholing begint zo snel mogelijk en zal naar verwachting zijn afgerond in september 2008. De CAO-afspraak geldt in ieder geval tot het einde van de huidige CAO (april 2009) en zal, wanneer er geen bezwaren worden geuit door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat, ook weer onderdeel van de volgende CAO worden. Bovendien zal er jaarlijks een uitvraag worden gedaan, waarbij het ook mogelijk zal zijn weer terug te gaan naar de oorspronkelijke drie types. Naast jullie eigen bevindingen houden ook wij eventuele ongewenste neveneffecten nauwlettend in de gaten.

Redactie Cabin Pressure