Onze standpunten m.b.t. de IPB-regeling.

10 februari 2008

Geen enkele vakbond is partij bij de IPB regeling, dus ook FNV Bondgenoten/Cabin Pressure niet. De KLM heeft altijd gesteld dat IPB een extraatje is voor haar werknemers. Het bedrijf heeft daarover nooit inhoudelijk met vakbonden of de Ondernemingsraad willen praten. Wij kijken natuurlijk wel of de verdeling van de steeds schaarser wordende IPB-stoelen eerlijk is en tegemoet komt aan het rechtvaardigheidsgevoel van onze leden.

Na de evaluatie van een proef die gestart is in januari 2007, heeft de KLM nog steeds geen besluit genomen over een definitieve aanpassing van de IPB-regeling. Wel doen er inmiddels allerlei geruchten de ronde over mogelijke wijzigingen. Op die geruchten gaan we nu niet in, maar wel hechten we er aan om op deze plek onze standpunten duidelijk te maken. Die standpunten zijn:

• Geen grotere ongelijkheid dan in de proef van 2007 bij de verdeling van IPB-stoelen.
  • Geen afschaffing van de A-status voor werknemers met meer dan twintig dienstjaren.
  • Geen invoering van een IPB-regeling waarbij er ongelijkheid is in puntenaftrek bij werknemers met een A-status.
  • Heeft men in actieve dienst eenmaal recht op de A-status, dan behoudt men die A-status ook na pensionering.

Los van de evaluatie en als positief vervolg op de actie “alleenstaand maar niet alleengaand”, verwachten we dat de KLM Directie oog heeft voor haar alleenstaande werknemers. We gaan er daarom van uit dat zij alleenstaanden in de gelegenheid zal stellen om een zgn. “reispartner” te laten registreren, die vervolgens kan meereizen op hetzelfde nummer als de aanvrager.

We wachten af met welk besluit de KLM volgende week naar buiten komt, maar het is goed in ieder geval vooraf te weten welke opstelling FNV Bondgenoten/Cabin Pressure kiest in deze discussie.

Redactie Cabin Pressure.