Skip to main content

Cabineoverleg: Aanvraag deeltijd na één jaar komt er aan!

20 februari 2008

Vandaag, 20 februari, is er cabineoverleg geweest en daaruit is goed nieuws naar voren gekomen: Afgesproken is dat het binnenkort mogelijk is om deeltijd aan te vragen na een dienstverband van één jaar.

Een korte terugblik.
Op 24 april 2007 schreef FNV Bondgenoten/Cabin Pressure de KLM een brief met het dringende verzoek serieus te kijken naar wat er in de Wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA) geschreven staat over de wettelijke mogelijkheden voor het werken in deeltijd. Deze wet zegt namelijk dat, onder voorwaarden, de werkgever de werknemer na een dienstverband van één jaar in de gelegenheid moet stellen om zijn/haar arbeidscontract-percentage aan te passen. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure stelde in zijn brief voor om de wet en de CAO (artikel 5.8(1)) dichter bij elkaar te brengen. De KLM reageerde niet direct afwijzend, maar kwam niet  tot daden. Na een herinnering van onze kant kwam het onderwerp op de agenda van 20 februari.

De KLM heeft in een presentatie vandaag de voor- en nadelen uitgewerkt. Zo zal de in- en doorstroom groter zijn, het verzuim naar verwachting lager en de medewerkerstevredenheid groter. De kosten voor de KLM zijn hoger (opleidingen, uniformering, huisvesting, trainingen), maar het bedrijf geeft aan de wet te erkennen en heeft een voorstel neergelegd. Dit voorstel bevat de volgende punten:

  • Mogelijkheid tot het aanvragen van deeltijd na 12 maanden actieve dienst, gekoppeld aan minimaal 600 vlieguren. Dit om het flight safety- en het service kwaliteitsniveau te waarborgen.
  • Ingangsdatum van het nieuwe percentage stellen op 6 maanden na de aanvraag, zoals dat nu ook geldt.
  • Bespreking van het plan in het volgende cabineoverleg in maart.

We zijn blij dat ons initiatief binnenkort tot resultaten zal leiden en een groep van ongeveer 600 CA’s de mogelijkheid biedt om eerder in deeltijd te gaan werken!

Andere agendapunten.

Stuurgroep werkdruk.
De voorzitter van de stuurgroep, Diana de Wolff, meldde ons de voortgang van het werkdrukonderzoek door Déhora. Vanaf volgende week tot 1 april aanstaande, zal de werkdruk-enquête digitaal aan het cabinepersoneel worden aangeboden. Alle collega’s zullen door middel van een brief worden opgeroepen de vragenlijst in te vullen. Ook FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal hiervoor binnenkort via de website aandacht vragen. Daarnaast zullen vertegenwoordigers van de vakbonden op het bemanningencentrum aanwezig zijn om uitleg te geven en mensen aan te sporen om hun stem te laten horen. Per ingevulde enquête zal een bedrag aan een goed doel worden gedoneerd

Privat Air.
Zoals bekend voert Privat Air al enige jaren diensten uit voor de KLM op de route AMS-IAH-AMS, met een B737 in een full C-Class configuratie. Daarvoor is voor cabinepersoneel een compensatie afgesproken van één CS dag voor een periode van drie jaar. De KLM heeft vandaag het verzoek gedaan deze operatie te mogen voortzetten. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft aangegeven daarmee akkoord te gaan, mits daar een vergelijkbare compensatie tegenover staat. In het volgende overleg van maart zal de KLM daar op terugkomen.

Digitale indeling.
De CAO afspraak met betrekking tot een digitale indeling lijkt enige vertraging op te lopen. Dit in verband met problemen rondom emailforcrew. Dit gebruikersonvriendelijke emailprogramma wordt slecht gebruikt door het cabinepersoneel. Er wordt gewerkt aan een alternatieve manier van verzenden. In ieder geval is vandaag wel duidelijk geworden dat de toekomstige digitale indeling hard zal zijn na digitale ontvangst. Deze digitale indeling betekent een groot voordeel voor collega’s die in het buitenland wonen. Na definitieve invoering hoeven zij voor hun indeling geen apart Nederlands postadres meer te aan te houden.

Pauze aan boord.
Een tekst met betrekking tot pauze aan boord laat al lang op zich wachten. In 99% van de gevallen is het genieten van een pauze aan boord geen probleem. Daarom doen KLM en bonden een beroep op de kerncompetenties van Captain en (Senior) Purser. Zij willen proberen om deze discussie zonder bindende teksten af te ronden. Om dit te communiceren zal een “dubbel interview” met Michiel van Dorst (vliegdienst) en Bart Vos (Inflight Services) worden gepubliceerd in zowel de “Cabin Ready” als de “En Route”. Bij misstanden op individueel niveau zullen deze zaken via het management van beide afdelingen na de vlucht worden opgepakt. Eén en ander zal worden uitgewerkt en getafeld in het cabineoverleg.

WIA Protocol.
In december 2006 zijn er tussen de bonden en de KLM afspraken gemaakt over het in dienst houden en optimaal benutten van de ‘restcapaciteit’ van collega’s die door ziekte niet meer volledig inzetbaar zijn. Om te kunnen toetsen of die afspraken opleveren waar ze voor bedoeld zijn is meten noodzakelijk. Vandaag hebben we vastgesteld wat geregistreerd moet worden om zinvol te kunnen evalueren en de afspraak geen lege huls te laten zijn. Met de afspraken en het controleren van de uitvoering verwachten we meer mensen zinvol aan het werk te houden.

Talenbeleid en Talenbonus.
Er zijn veel onduidelijkheden met betrekking tot het talenbeleid. We bedoelen daarbij de eisen bij promotie, de termijnen van het current houden van Engels/promotietalen voor zowel CA’s als kader en de talenbonus, om maar wat te noemen. Veel publicaties hierover spreken elkaar tegen en ook de nieuwe (nog te publiceren) CAO teksten bieden nog geen duidelijkheid. Om een einde te maken aan de wirwar van regels is afgesproken dat de KLM een eenduidige tekst gaat componeren die recht doet aan de CAO afspreken en die zowel geschikt is voor de nieuwe CAO als voor de informatievoorziening op MyKLM.org. Deze tekst zal worden voorgelegd in het volgende cabineoverleg.

Tot zover het verslag van deze maand. Hoogtepunt van het overleg is de overwinning van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure op het gebied van deeltijd, die het binnenkort mogelijk maakt twee jaar eerder deeltijd aan te vragen dan tot nu toe mogelijk was. De juridische deskundigheid van onze moederorganisatie FNV Bondgenoten in combinatie met onze kennis van de CAO heeft opnieuw haar toegevoegde waarde bewezen. Net als eerder bij het herzien van de CAO-afspraak rond JVZ. Stukje bij beetje krijgen wij als cabinepersoneel écht invloed op ons sociale leven!

Redactie Cabin Pressure.