Skip to main content

Update PBS

22 februari 2008

Intensief overleg binnen de PBS werkgroep en tussen KLM en de bonden heeft tot op heden niet geleid tot een resultaat waar alle partijen zich in konden vinden. Zoals we reeds eerder publiceerden, is een nieuwe vorm van reservestelling met vaste vervolgindeling steeds het breekpunt geweest in de onderhandelingen.

Na een bijeenkomst eind januari, waarin een aantal zaken is doorgerekend, hebben de cabinebonden een voorstel geformuleerd voor een reservestelling waarvan wij denken dat die voor het hele korps aantrekkelijk is. Het doel van deze nieuwe vorm van RT is meer inzicht in en invloed op de indeling en is daarmee in lijn met de algemene PBS doelstelling. De biedingen van de CA op een RT vóóraf per hele zomer- of winterdienst staan daarbij centraal, waarbij een vaste vervolgindeling gegarandeerd is. Dat wil dus zeggen: meer zeggenschap over het moment van reserve staan, en volledige zekerheid over je schema na je reserve. Hieronder zie je de belangrijkste en meest in het oog springende voorwaarden van het voorstel:

  • Een reservedienst beslaat twee weken waarin meerdere opdrachten mogelijk zijn. In deze tweeweekse periode heeft iedereen een tewerkstelling van 100%.
  • Zeggenschap van de CA over CS dagen.
  • Zeggenschap van KLM over een nieuwe teller (IR) die ontstaat door deze nieuwe vorm van RT. Deze teller mag nooit hoger zijn dan 2. Het meerdere wordt automatisch overgeheveld naar de CS teller.
  • Een gegarandeerde harde vervolgindeling.
  • Afhankelijk van je divisie een tewerkstelling in RT op ICA en/of Europa.

Na een langdurige PBS pilot die synchroon gaat lopen aan Plan&GO gelden de volgende evaluatiecriteria:

  • Participatie CA’s in pilot > 60%.
  • Gemeten medewerkerstevredenheid goed (8).
  • 7 van de 10 biedingen in de pilot worden gehonoreerd.

Het is een voorstel op hoofdlijnen. Natuurlijk moeten veel zaken verder worden uitgewerkt in meer gedetailleerde afspraken. Het uitgangspunt in de discussie is altijd geweest om CA’s zoveel mogelijk invloed, inzicht en zeggenschap in hun indeling te geven. Wij denken dat dit voorstel recht doet aan dit uitgangspunt.

Vandaag, 22 februari, is dit gezamenlijke voorstel aan de KLM verstuurd. Wanneer de KLM op basis hiervan verder wil praten, dan zal FNV Bondgenoten/Cabin Pressure het voorstel op korte termijn eerst uitvoerig nader toelichten. Aangezien onze indelingen van cruciaal belang zijn voor iedereen, zullen wij het voorstel  vervolgens voorleggen aan al onze leden door middel van een referendum dat bindend is. Daarmee streven we optimale democratie na binnen FNV Bondgenoten/Cabin Pressure.

Redactie Cabin Pressure