Skip to main content

Cabineoverleg: Teleurstellende PBS discussie.

14 maart 2008

Op 22 februari jl. hebben wij over PBS gepubliceerd. Onderwerp was een voorstel van de cabinebonden voor een nieuwe vorm van Reserve Thuis. Doel van het voorstel was meer inzicht in en invloed op de indeling en was daarmee in lijn met de algemene PBS doelstelling. Vandaag tijdens het cabineoverleg heeft KLM er een reactie op gegeven. Gebleken is dat KLM en de bonden het met elkaar eens zijn over de structuur van het nieuwe PBS. Helaas moest door ons worden vastgesteld dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en KLM elkaar echter niet vinden als het gaat over de invulling van die structuur. Die conclusie is voor ons reden geweest om KLM te laten weten dat we niet langer actief zullen meewerken aan het invullen van PBS, tenzij men met een andere reactie komt. Dat betekent overigens niet dat we afstand nemen van onze inzet met betrekking tot PBS, of dat we weglopen voor de verantwoordelijkheid die voortkomt uit de gemaakte CAO-afspraken over PBS. De VNC heeft aangegeven eerst met haar PBS werkgroepleden te willen overleggen voordat men een standpunt inneemt.

PBS, wat is er aan de hand?
Zonder diep op de inhoud en de verschillen tussen de voorstellen in te willen gaan, willen we proberen aan te geven waar de schoen wringt.
 
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure kiest bij de invulling voor een benadering die vertrekt vanuit het biedgedrag van de CA, er daarbij op vertrouwend dat op basis van dat biedgedrag de benodigde productie kan worden waargemaakt. KLM kiest voor een meer beheersmatige benadering. In het kort komt het er op neer dat KLM flexibiliteit en zeggenschap verlangt (bijvoorbeeld zeggenschap over tellerstanden), terwijl wij inzicht, invloed en zeggenschap in de indeling voor de CA nastreven.

Deze invulling van KLM legt naar ons idee niet alleen te veel invloed bij het bedrijf, maar draagt ook niet bij aan een realistisch voor te leggen voorstel dat op draagvlak onder de CA’s kan rekenen. ‘Teveel flexibiliteit voor KLM en te weinig zeggenschap voor ons’ zal naar wij verwachten het beeld zijn dat gaat overheersen als we meegaan in de invulling van KLM. Dat is geen goede start voor een systeem dat een noodzakelijke gedragsverandering van de CA vraagt als die aan het werk gaat met PBS. Een gedragsverandering van passief (verzoeken), naar actief (bieden).

Het is aan KLM om de afweging te maken om mét of zónder ons tot een invulling te komen. Wij staan niet afwijzend tegenover een personal bidding system, met de nadruk op personal. Wij willen ons echter niet binden aan een verdere invulling van PBS in een aanpak die niet de onze is, of met een invulling die, ook al past die binnen de CAO-afspraken, onvoldoende bijdraagt aan het creëren van draagvlak voor verandering binnen het korps. Dat laatste maakt de kans op mislukken van PBS te groot en daar voelen wij niets voor!

Teksten CAO 2007-2009
De finale gesprekken over het vaststellen van de laatste teksten met betrekking tot onze nieuwe CAO zijn op 28 januari 2008 reeds gevoerd. Daarbij ging het voornamelijk over de laatste punten en komma’s. Om de CAO-tekst 2007-2009 uiteindelijk zoals afgesproken te kunnen presenteren, heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure verzocht dit in de agenda van vandaag op te nemen. Wij verkeerden in de veronderstelling dat dit een hamerstuk zou worden. De VNC liet vandaag echter tijdens het overleg weten nog meer tijd nodig te hebben voor bestudering. Helaas moeten we daarom melden dat het accorderen en verspreiden van de definitieve tekst daarmee in ieder geval is uitgesteld tot na het volgende cabineoverleg van 17 april 2008.

Deeltijdaanvraag na één jaar vliegen
Gelukkig is er ook goed nieuws te melden! Het initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure om deeltijd te kunnen aanvragen na een dienstverband van één jaar is, zoals bekend, door de KLM in februari gehonoreerd. Vandaag werd een plan van aanpak gepresenteerd.

De uitvraag bij de betrokken CA’s zal plaatsvinden door middel van een brief met aanvraagformulier op het huisadres. De reactietermijn zal lopen van 1 mei tot 16 juni 2008. Uiterlijk 30 juni 2008 zal, onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden, toekenning plaatsvinden. KLM verwacht door deze maatregel dit jaar ongeveer 50 extra voltijd CA’s te moeten aannemen, iets wat in de bestaande tijdsplanning van het selectie- en aannameproces moet worden ingepast. De vijf extra basiscursussen die hiervoor nodig zijn starten in december 2008.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is met recht trots op dit behaalde resultaat en hoopt hiermee veel collega’s een plezier te doen!

Vliegen van 4 types
Trots zijn we ook op de voortvarende aanpak bij de omscholing van de 1200 collega’s die gebruik hebben gemaakt van ons voorstel voor het vliegen van 4 types. De uitvoering van deze afspraak verloopt boven verwachting. Iedereen zal reeds deze zomer zijn ingedeeld in zijn/haar nieuwe divisie. Dat is een half jaar eerder dan gepland!

Stuurgroep Werkdruk
De activiteiten van de Stuurgroep Werkdruk staan de komende maanden prominent op de agenda van het cabineoverleg. Zoals je waarschijnlijk gemerkt zult hebben timmert de Stuurgroep flink aan de weg. Het onderzoeksbureau Déhora dat hiervoor is ingeschakeld zal zich, naast de werkdruk-enquête, ook richten op het afnemen van diepte-interviews met een representatieve selectie collega’s uit alle functiegroepen. We willen hier het belang van het onderzoek nogmaals benadrukken. In de enquête wordt het onderscheid tussen de P in- of boven de sterkte op de B747 combi niet gemaakt. Wil je daar wat over opmerken, gebruik daarvoor dan de ruimte aan het eind van de vragenlijst! Sinds een paar weken is de enquête via de website van Déhora beschikbaar.

Dit zijn voor deze maand de hoogtepunten uit het cabineoverleg. We willen je vragen om zoveel mogelijk collega’s te wijzen op het bestaan van onze website, waar met grote regelmaat professionele nieuwsartikelen met achtergrondinformatie te lezen zijn.

www.cabinpressure.nl De website van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, vóór en dóór KLM cabine-collega’s die zich zichtbaar succesvol en met hart en ziel inzetten voor het behartigen van jouw belangen!!!

Redactie Cabin Pressure.