Skip to main content

Geruchten over PBS.

22 maart 2008

Er doen momenteel geruchten de ronde over PBS. Zo spreekt de VNC over een mogelijke “deal” die gesloten gaat worden tussen de VNC en KLM. Wij willen als FNV Bondgenoten/Cabin Pressure benadrukken dat het sluiten van arbeidsvoorwaardelijke “deals” plaatsvindt aan de overlegtafel. Dat gebeurt bij voorkeur met alle partijen betrokken bij de CAO. Wij nemen afstand van voorbarige veronderstellingen van anderen op dit gebied. Dit doen wij om geen valse verwachtingen bij het korps te wekken met betrekking tot een nieuw indelingssysteem dat zo bepalend is voor de invulling van niet alleen ons werk, maar ook van ons privé-leven.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure vindt dat PBS op hoofdlijnen moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Zoveel mogelijk inzicht in en zeggenschap over je indeling en over het moment van reserve staan.
  • De mogelijkheid RT één seizoen (zomer- of winter periode) vooruit in te plannen.
  • Een gegarandeerde harde vervolgindeling na een RT.
  • Volledige zeggenschap van de CA over CS dagen.
  • Een naar verhouding eerlijke verdeling van de lusten (invloed) en lasten (reserveblokken) over de verschillende deeltijdpercentages.
  • Een langdurige PBS-pilot die synchroon gaat lopen aan Plan&GO, waardoor we kunnen vaststellen of het systeem levert wat het de CA en de KLM zou moeten leveren.

KLM en bonden discussiëren al maanden over de invulling van PBS. De gesprekken lopen telkens vast op het naar ons oordeel ontbreken van de balans tussen de flexibiliteit die KLM vraagt en de zeggenschap over CS dagen (en daarmee invloed op je indeling) die men bereid is te geven. CS dagen zijn door ons verdiend door deeltijdwerk waarvoor salaris wordt ingeleverd, of verdiend door overwerk ten gevolge van bijvoorbeeld vertragingen. Anno 2008 is het heel normaal dat je zélf bepaalt wanneer jij die compensatie wilt opnemen en/of wilt gebruiken om je indeling sluitend te krijgen. Het gaat immers om jouw balans tussen werk en privé-leven.

Op 13 maart jl. bleek dat KLM onvoldoende wilde ingaan op ons uiterst constructieve en evenwichtige voorstel. Wij hebben toen aangegeven dat we daarom niet langer actief wilden meewerken aan het invullen van PBS, tenzij KLM forse nuances zou aanbrengen in haar standpunten. Wanneer dus blijkt dat KLM bereid is om tegemoet te komen aan de bekende, hierboven door ons genoemde voorwaarden, dan vernemen wij dat graag. Tot op heden hebben we echter nog geen nieuwe inhoudelijke reactie van KLM vernomen.

Ons statement is duidelijk: FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal zich niet binden aan een verdere invulling van PBS in een aanpak die niet de onze is. Wij laten ons niet verleiden tot het accepteren van een PBS-variant die mogelijk korpsbreed tot teleurstellingen zal gaan leiden. Wij kiezen er niet voor om het korps opnieuw in een zeer onwenselijke situatie te brengen zoals dat drie jaar geleden ook het geval was bij de invoering van het nieuwe loopbaanbeleid. Voor dat soort gevolgen weigeren wij verantwoordelijk te zijn!

Geruchten zijn aan ons niet besteed. Wel zijn we in voor voorstellen die met ons gedeeld worden, die tegemoet komen aan onze wensen en die we democratisch kunnen voorleggen aan al onze leden!

Redactie Cabin Pressure.