Skip to main content

Feiten over PBS

29 maart 2008
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft kennis genomen van publicaties over PBS op zowel de site van de VNC als op myklm.org. Dat KLM met enthousiasme over de voortgang van de PBS discussie schrijft begrijpen we goed. Het compromis zoals dat nu op tafel ligt biedt KLM namelijk grote voordelen. Dat ook het sectiebestuur van de VNC het compromis enthousiast presenteert verbaast ons in hoge mate.

De suggestie wordt gewekt dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zich heeft teruggetrokken uit het PBS overleg, maar niets is minder waar. In het cabineoverleg van 13 maart jl. hebben wij aangegeven dat we uitgepraat zouden zijn als KLM niet nadrukkelijk zou bewegen in de richting van de vakbondsvoorstellen. Omdat wij geen signaal kregen dat KLM dat zou doen hebben wij dan ook geen reden gezien ons te laten uitnodigen voor overleg. Tegen die achtergrond zijn KLM en de VNC met elkaar in gesprek gegaan en gekomen tot het compromis dat nu voorligt.

In zowel de berichtgeving van KLM als van de VNC worden met name de voordelen van het plan goed belicht. De prijs die daarvoor moet worden betaald wordt echter nauwelijks genoemd. Daarom lijkt ons enige feitelijkheid in de berichtgeving gewenst en willen we het enthousiasme van KLM en de VNC “op z’n minst nuanceren” door over die prijs meer duidelijkheid te scheppen. Naast deze onderstaande nuances in het kort, is onderaan het artikel de volledige tekst van de PBS presentatie te downloaden.

  • Een vierweekse indeling wordt niet gegarandeerd in het plan. Als blijkt dat dit tot indeelproblemen leidt kan worden teruggevallen op afspraken uit de CAO waarbij open roosters in week 3 en 4 mogelijk zijn, of er moeten andere maatregelen worden genomen. Zo staat het letterlijk in de tekst van het compromis. Dat kan in de praktijk neerkomen op honderden open roosters per week.
  • Het tweeweekse reserveblok dat in het compromis genoemd wordt kan vier keer per jaar op je indeling verschijnen, ongeacht je deeltijdpercentage. Daarnaast kan na elke betermelding ook een reserveblok worden ingedeeld die géén tik op de reserveteller geeft. Voor Europavliegenden geldt, bovenop de verplichte vier reserveblokken, éénmaal per jaar een Reserve Schiphol.
  • Tijdens een tweeweeks reserveblok geldt voor alle percentages een tewerkstelling van 100% met een mogelijke uitloop naar 115% omdat het plan voorziet in het door KLM inwisselen van éénderde van het reisverlof dat op een nieuwe teller wordt gezet (IR: Inwisselbaar Reisverlof). De dagen op deze nieuwe teller mogen door KLM zowel in de planning als in de uitvoering (RT) worden ingezet.
  • Compensatiedagen zullen op verschillende tellers worden weggezet. Of het je nu uitkomt of niet, CS dagen verdiend door deeltijd worden direct in de volgende indeling verrekend zodra er sprake is van één of meer volle dagen. De zeggenschap over het grootste deel van de andere tellers (CS en IR) komt, of beter blijft, bij KLM te liggen.

Het bovenstaande doet ons ernstig twijfelen aan het compromis voor de invulling van PBS zoals dat er nu ligt. Wij vrezen voor korpsbrede teleurstellingen en herhalen onze zorg dat de invoering van PBS op deze manier het korps opnieuw in een zeer onwenselijke situatie kan brengen zoals dat drie jaar geleden ook het geval was bij de invoering van het nieuwe loopbaanbeleid. Lees hierover ook ons artikel van 22 maart .

Nogmaals, FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is vóór invoering van een PBS waarbij we uitgaan van de borging van een aantal essentiële zaken:

  • Zoveel mogelijk inzicht in en zeggenschap over je indeling en over het moment van reserve staan.
  • De mogelijkheid RT één seizoen (zomer- of winter periode) vooruit in te plannen.
  • Een gegarandeerde harde vervolgindeling na een RT.
  • Volledige zeggenschap van de CA over tellers met compensatiedagen.
  • Een naar verhouding eerlijke verdeling van de lusten (invloed) en lasten (reserveblokken) over de verschillende deeltijdpercentages.
  • Een langdurige PBS-pilot die synchroon gaat lopen aan Plan&GO, waardoor we kunnen vaststellen of het systeem levert wat het de CA en de KLM zou moeten leveren.


Bekeken zal worden of de door ons gewenste balans in het compromis terug te vinden is. Dat doen we aanstaande donderdag 3 april 2008 wanneer het Dagelijks Bestuur van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zal samenkomen met de kaderleden (dit zijn de actieve vakbondsleden). Het PBS compromis zal dan worden besproken en van een advies worden voorzien. Compromis en advies worden vervolgens voorgelegd aan al onze leden door middel van een schriftelijke ledenraadpleging, een zogenaamd referendum. De uitkomst van dit referendum is bindend.

Redactie Cabin Pressure.

Download hier de complete tekst van het PBS Compromis.

Lees vragen en antwoorden op de PBS FAQ