Skip to main content

PBS: Gezamenlijk vakbondsvoorstel vs. KLM/VNC-compromis

11 april 2008

Over het KLM/VNC-compromis inzake PBS bereiken ons veel vragen (zie ook: PBS FAQ ). Veel onderdelen uit dat compromis doen onze collega’s de schrik om het hart slaan. Men is bezorgd dat de KLM teveel flexibiliteit krijgt toebedeeld en wij te weinig invloed en zeggenschap over vrije tijd en tellerstanden. Als geen ander begrijpen we die bezorgdheid want, zoals we in een eerder bericht al hebben geschreven, lag er een beter uitgebalanceerd voorstel van beide cabinebonden. Dat voorstel is in het cabineoverleg van 13 maart 2008 door het bedrijf als "niet maakbaar" bestempeld zonder dat dit met cijfers is onderbouwd.

In dit artikel gaan we in op de belangrijkste verschillen tussen het gezamenlijke vakbondsvoorstel en het KLM/VNC-compromis. We verwachten daarmee ook een antwoord te geven op de meest gestelde vragen. Voor alle duidelijkheid: het KLM/VNC-compromis is nog geen feit. In het cabineoverleg van 17 april as. wordt het besproken en de VNC-ledenraad moet het nog goedkeuren. Bovendien gaat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure alle leden door middel van een ledenraadpleging (referendum) schriftelijk om hun mening vragen. De KLM kan er altijd voor kiezen om met één van de cabinebonden tot overeenstemming te komen. Of dat verstandig is, is de vraag. In onze zienswijze leidt het KLM/VNC-compromis tot een ondoorzichtig en als oneerlijk ervaren systeem dat zal zorgen voor vele teleurgestelde collega’s.

KLM/VNC COMPROMIS OORSPRONKELIJK VAKBONDSVOORSTEL
Reserveblok van 14 dagen met 100% tewerkstelling voor alle deeltijdpercentages. Vaste vervolgindeling. Bij oproep moet meteen de hele reserveperiode worden ingevuld met vluchten of vrije dagen. Dag 13 en 14 altijd vrij. Als je de eerste 5 dagen niet wordt opgeroepen, ben je dag 6 en 7 vrij. Alle CA’s, ongeacht productiefactor, hebben per jaar een maximum van 4 verplichte reserveblokken. Europavliegenden hebben daarnaast éénmaal per jaar een Europareserve We zijn het eens met de tijdelijke 100%-tewerkstelling, want de vervolgindeling staat immers vast en het uit de reserve resulterende deeltijdverlof (NIZ) wordt direct aansluitend gegeven. Bovendien weet je bij oproep meteen de hele reserveperiode waar je aan toe bent. Maar het is niet eerlijk om deeltijders net zo vaak reserve te laten zitten als fulltimers, dus wij willen het aantal reserves per jaar naar rato, met een maximum van 4 voor fulltimers
Reisverlof mag 2 keer per reserveblok worden ingekort met maximaal 2 dagen per reis/cyclus, waardoor de tewerkstelling voor iedereen in die periode kan oplopen tot 115%, ongeacht deeltijdpercentage. Reisverlof mag 1 keer per reserveblok worden ingekort met maximaal 1/3 van het reisverlof.
Het tijdens een reserveblok ingenomen reisverlof wordt in hetzelfde blok ingezet, of (gecorrigeerd naar deeltijdpercentage) bijgeschreven op de zogenaamde IR-teller (inwisselbaar reisverlof), waarover de zeggenschap bij de KLM ligt. Het saldo mag liggen tussen -2 en +4. Deze dagen mogen ook in een volgend reserveblok of in de planning worden ingedeeld. Bij een saldo >4 gaat het meerdere naar een CS-teller. Het ingenomen reisverlof wordt in hetzelfde reserveblok op een ander tijdstip ingedeeld, of eventueel bijgeschreven op de IR-teller. Het saldo van de IR-teller mag liggen tussen 0 en 2, zeggenschap KLM. Bij een saldo >2 gaat het meerdere naar de CS-teller.
Naast de IR-teller en CS-teller komt er een deeltijdteller, waarop CS-dagen uit deeltijd en deeltijdcorrecties (voor het geval deeltijders IR-dagen in de planning krijgen ingedeeld) worden bijgeschreven. Indien de deeltijdteller groter of gelijk is aan 1, worden deze dagen in de eerstvolgende indelingsrun ingedeeld. Over de nieuwe CS-teller krijgt de CA de zeggenschap tot 2 dagen, de KLM over al het meerdere. Geen aparte deeltijdteller, maar alleen IR- en CS-teller, waarbij de CA de zeggenschap krijgt over 5 CS-dagen.
Met de implementatie van het gehele KLM/VNC-compromis is er géén sprake van een gegarandeerde 28-daagse indeling. Als blijkt dat dit tot indeelproblemen leidt, kan worden teruggevallen op afspraken uit de CAO, waarbij open roosters in week 3 en 4 mogelijk zijn. In het gezamenlijke  vakbondsvoorstel zitten goed doordachte afspraken om het aantal CA’s met open rooster tot een minimum te beperken én een reële en acceptabele verdeling van zeggenschap over onze tellers.
Maximaal 10% van de Europaproductie mag gebruikt worden voor Korte Opdrachten (KO). In het gezamenlijke vakbondsvoorstel is dit 8%.

Dit is slechts een greep uit de belangrijkste verschillen tussen de plannen die KLM/VNC voorstaan in hun compromis en het  oorspronkelijke gezamenlijke vakbondsvoorstel. Niet alleen is in ons voorstel een beter evenwicht te vinden tussen flexibiliteit voor de KLM enerzijds en onze belangen (invloed) anderzijds. Het voorstel is zeker ook doorzichtiger. Als PBS onnodig ingewikkeld zal worden, dan is controle op de naleving vrijwel onmogelijk en dat is niet in het belang van het korps!

Synchroon aan de ledenraadpleging organiseert FNV Bondgenoten/Cabin Pressure voorlichtingsbijeenkomsten over PBS op basis van de situatie op dat moment. Deze vinden plaats op 29 april en 6 mei van 13.00 tot 17.00 uur in het Regus Vergadercentrum op de bovenste verdieping van het Skyportgebouw (boven het Bemanningencentrum). We nodigen iedereen, leden en niet-leden, van harte uit hierbij aanwezig te zijn. 

Realiseer je dat we een op een punt zijn aanbeland waar een onomkeerbaar besluit kan worden genomen dat in niet geringe mate ons leven kan gaan bepalen. Laat je niet verrassen, dus zorg dat je goed geïnformeerd bent!

Redactie Cabin Pressure