Skip to main content

Cabineoverleg 17 april 2008.

18 april 2008

Vandaag, 17 april 2008, heeft het maandelijkse cabine overleg met KLM plaatsgevonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren Wil Fortgens en Huib den Ouden aanwezig als vliegende collega’s en vakbondskaderleden. Leen van der List, onze professionele onderhandelaar en bestuurder was woordvoerder. Hieronder de meest belangrijke zaken die zijn besproken.

PBS: “to deal or not to deal”
PBS stond ook vandaag prominent op de agenda. De afgelopen weken hebben zowel de KLM als de VNC bekendgemaakt dat men op 26 maart een gezamenlijke “PBS-deal” had gesloten. Vandaag tijdens het overleg bleek echter, dat er tussentijds nog aanvullende afspraken zijn gemaakt die werden toegelicht in een presentatie door KLM. Over de invulling van die afspraken bleek bij zowel KLM als VNC nog de nodige onduidelijkheid te bestaan. Ook werd er gaande het overleg van vandaag nog een wijziging in het gepresenteerde alternatief aangebracht.

Uiteindelijk ontstond een onderhandelingsresultaat dat door VNC en KLM wordt gedragen. KLM gaf aan hiermee definitief uitonderhandeld te zijn. De belangrijkste wijzigingen in dit resultaat ten opzichte van het VNC/KLM-compromis van 26 maart zijn:

  • RT naar rato voor deeltijders. Daar staat wel tegenover dat (Assistent)Pursers en Senior Pursers vaker per jaar reserve kunnen worden gezet. Voor één- en tweebanders gelden per percentage de volgende aantallen maxima RT per jaar: 2 voor 50%, 3 voor 67% en 80% en 4 voor 100%. Voor (Assistent)Pursers en Senior Pursers zijn dat 3 reserveblokken voor 50%, 4 voor 67% en 80% en 5 voor 100%.
  • Een 14-daagse RT na betermelding krijgt een tik op de teller. KLM opperde daarnaast ook de mogelijkheid om een meerdaagse reserve te introduceren voor CA’s die niet direct indeelbaar zijn na een betermelding. Deze reserve krijgt geen tik op de teller.
  • Reserve SPL blijft een 5 om 3 in plaats van een 5 om 2.

In het plan blijven open punten bestaan. Bijvoorbeeld m.b.t. oplossingen voor lange reizen die niet in de 14-daagse RT passen. Dat zijn o.a. KUL en een aantal 3x53 reizen. Ook is er nog geen duidelijkheid over de invulling van de tweede reserveweek. Het aantal en de zeggenschap over tellers blijft ongewijzigd en voor het grootste deel in handen van KLM.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft aangegeven in het resultaat en het verloop van het onderhandelingsproces tussen KLM en VNC geen aanleiding te zien om terug te komen op haar standpunt zoals geformuleerd tijdens het cabineoverleg van 13 maart 2008. De verhouding tussen flexibiliteit KLM versus zeggenschap CA is naar ons oordeel nog altijd niet in balans. Wel hebben we weer aangegeven open te staan voor gesprek als KLM duidelijke bewegingen maakt in deze verhouding.

In de loop van volgende week zullen alle leden van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure een stembiljet met toelichting en een exemplaar van het uiteindelijke onderhandelingsresultaat op hun huisadres ontvangen. Het Dagelijks Bestuur in samenspraak met de kaderleden zal dit onderhandelingsresultaat voorzien van een negatief stemadvies. Daarnaast hopen we leden en niet-leden in groten getale te mogen begroeten op de informatiebijeenkomsten op 29 april en 6 mei. Deze zullen van 13.00 tot 17.00 uur worden gehouden in het Skyport gebouw, boven het Bemanningencentrum.

Stuurgroep Werkdruk
Het onderzoek loopt op schema. Diana de Wolff, voorzitter van de Stuurgroep Werkdruk, was aanwezig om verslag te doen van de ontwikkelingen tot nu toe. De Stuurgroep en Déhora vinden het percentage ingevulde enquêtes ver boven verwachting. Ook de verdeling daarvan onder de verschillende functiegroepen stemt tot grote tevredenheid. Binnenkort zullen diepte-interviews in groepen plaatsvinden, waaraan zo’n negentig collega’s deelnemen.

Aan de hand van alle resultaten bij elkaar zal een wetenschappelijk rapport worden geschreven, met daarin conclusies en aanbevelingen. Dit rapport zal waarschijnlijk op 12 juni aanstaande door de Stuurgroep en Déhora worden gepresenteerd aan het cabineoverleg. Er is door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, VNC en KLM een embargo afgesproken met betrekking tot het op enige manier openbaar maken van (deel)resultaten van het onderzoek tot aan die presentatie. Wanneer wij kennis hebben genomen van alle conclusies een aanbevelingen zullen we natuurlijk laten weten wat we van de onderzoeksresultaten en aanbevelingen vinden en hoe we denken die in te zetten ter verlaging van de werkdruk binnen het korps.

CAO 2007-2009
Helaas hebben de CAO-aanpassingen vanaf 2002 langer geduurd dan we tijdens de CAO onderhandelingen hebben afgesproken, maar onze nieuwe CAO inclusief de laatste aanpassingen, is vandaag ondertekend en daarmee een feit! Binnenkort zal de CAO 2007-2009 worden gepubliceerd op myklm.org en www.cabinpressure.nl!!!

In het verleden bestond er een schimmig terrein dat “bijkomende afspraken” heette. Vandaag heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure KLM verzocht alle bijkomende afspraken te publiceren in een voortschrijdend document op myklm.org. KLM zal daaraan gehoor geven. Dus binnen niet al te lange tijd geen onduidelijkheden meer over tussentijdse afspraken, maar inzichtelijkheid in alle CAO gerelateerde zaken!

Privat Air
KLM heeft vandaag uitgebreid stilgestaan bij deze business case en heeft het belang van deze zgn. wet lease-operatie onderstreept. Wet lease wil zeggen dat een KLM product door derden wordt uitgevoerd. In het verleden is met KLM de afspraak gemaakt dat hiervoor compensatie wordt gegeven in de vorm van één extra JV-dag per drie jaar. KLM wil deze vergoeding voor het korps nu afschaffen met als argument dat deze All C-Class dienst anders niet rendabel is. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft zich vandaag op het standpunt gesteld te kiezen voor een operatie met eigen mensen (dry lease). Als KLM vast wil houden aan de huidige Privat Air operatie dan moet daar dezelfde compensatie tegenover te staan als op dit moment. KLM zal binnenkort met een reactie komen.

Mogelijkheden rond splitsen van winter- naar zomerverlof
In november 2007 is in het cabineoverleg een pilot afgesproken met betrekking tot het splitsen van het zomerverlof naar de winter. Op basis daarvan is, op verzoek van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, afgesproken ook de mogelijkheid te onderzoeken voor het afsplitsen van winterverlof naar de zomer. Om het ruilen tussen de zomer en de daaropvolgende winter voor alle cabineleden mogelijk te maken bleek dat de winterverloftoewijzing zes maanden eerder zou moeten plaatsvinden. Dat leek ons niet wenselijk. Daarom hebben we vandaag ingestemd met een alternatief dat een leuke verbetering in de huidige regeling is. Indien de productie het toelaat publiceert de KLM ad hoc de mogelijkheid voor het opnemen van extra dagen zomerverlof, ten koste van verlof in de winter. Daarbij zal worden bekeken of ook de partnerlink meegenomen kan worden. De pilot hiervoor start zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk al in de zomer van 2008.

CS-Teller
In de CAO staat vermeld dat de CS-teller geen negatieve stand mag vertonen. Ondanks de aandacht die wij al eerder aan dit onderwerp besteedden, krijgen wij regelmatig meldingen van overtreding van deze CAO afspraak. Zoals afgesproken hebben we dit vandaag bij KLM aangekaart. Ons is door het bedrijf verzekerd dat dit niet meer zal voorkomen. Mocht het je toch overkomen, neem dan contact op met je RSA en meld het ook bij ons!

Redactie Cabin Pressure.