Skip to main content

Een feitelijke terugblik op het PBS traject.

13 mei 2008

Regelmatig worden er door het VNC bestuur, via de VNC website of mondeling, zaken verkondigd die de waarheid geweld aandoen. Regelmatig ook hebben wij daartegen in het verleden bezwaar gemaakt bij het VNC bestuur. Er bereiken ons nu de laatste dagen vragen over een PBS artikel dat vorige week op de VNC website is geplaatst. In dat artikel wordt (weer) de suggestie gewekt dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure te snel akkoord is gegaan met een slechte CAO, die in een later stadium door de VNC op verschillende punten is verbeterd. Niets is minder waar!

Een korte terugblik ter herinnering
In juli vorig jaar hebben FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en het VNC bestuur beiden hun handtekening gezet onder het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe CAO 2007-2009. Zowel FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als het VNC bestuur hebben dit resultaat vervolgens positief aan hun beider achterban voorgelegd. Het VNC bestuur was trots op dit resultaat en schrijft daarover letterlijk op hun website: “Het KLM-sectiebestuur is er van overtuigd dat het een evenwichtig akkoord is”. De leden van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure geven in juli door middel van een referendum groen licht. De ledenraad van de VNC volgt uiteindelijk het positieve advies van het bestuur in september (inclusief alle CAO bijlagen, waaronder ook bijlage 2).

Bijlage 2 van het CAO akkoord waaraan het VNC bestuur in het bewuste artikel van vorige week refereert, is nooit bedoeld geweest om onveranderd in te voeren. Het diende als basis, op grond waarvan in een werkgroep van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, VNC en KLM invulling zou worden gegeven aan drie zaken: Reserve Thuis (RT), Korte Opdrachten en Inwisselbaar Reisverlof (IR). Het is pertinent onjuist dat de VNC de instelling van die werkgroep achteraf heeft geëist “om de schade te beperken” zoals in hun artikel beweerd wordt. De instelling van die werkgroep was gewoon onderdeel van de CAO en wordt daarin ook als zodanig genoemd.

Zoals bekend, bleek het voor de werkgroep niet gemakkelijk om tot overeenstemming te komen. Daarom hebben FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC een gezamenlijk vakbondsvoorstel geformuleerd,  dat op 22 februari jl. aan KLM is verzonden. Het VNC bestuur schrijft daarover op hun website: “Het laatste wat we hebben gecommuniceerd is dat de VNC - samen met de FNV - een voorstel aan de KLM heeft gestuurd <….> Helaas heeft KLM niet alle voorstellen van ons overgenomen en heeft zelfs een aantal duidelijke verslechteringen voorgesteld ten opzichte van ons voorstel”. Inderdaad, KLM stelde zulke verregaande verslechteringen voor, dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure besloot op grond daarvan niet verder te praten over PBS.

Tot onze verbazing volgden er ondoorzichtige onderhandelingen door de VNC en KLM. Niets daarvan zag FNV Bondgenoten/Cabin Pressure op papier tot aan het cabineoverleg van 17 april. Een enorme verslechtering ten opzichte van het oorspronkelijke vakbondsvoorstel was het resultaat: Het “PBS akkoord KLM/VNC”.

Uiteindelijk is deze “deal” door het VNC bestuur (neutraal) in een motie aan de VNC ledenraad voorgelegd. Zoals bekend is, heeft de ledenraad op donderdag 8 mei jl. dit PBS akkoord KLM/VNC goedgekeurd. Slechts 34 ledenraadsleden en een deel van het bestuur waren daarbij aanwezig. Zoals ook bekend is, hebben onze leden zich massaal (98%) uitgesproken tegen het PBS akkoord KLM/VNC. En die mening wordt gedeeld door collega’s die op myKLM de PBS Poll invulden: 84% tegen en slechts 16% voor. Een duidelijk signaal in onze ogen. Vreemd genoeg werd die Poll (op verzoek van de VNC!) van de KLM website verwijderd.

Tenslotte
We kunnen ons niet voorstellen dat KLM, samen met alleen de VNC, een akkoord gaat ondertekenen dat op zoveel weerstand stuit en zo slecht gedragen wordt door het korps. Een akkoord dat bovendien volstrekt geen recht doet aan de verhouding tussen flexibiliteit voor KLM versus zeggenschap over eigen dagen voor de CA. Wij roepen partijen op niet voor een tweede keer in zeer korte tijd een besluit te nemen dat tot grote onrust, frustratie, teleurstellingen en ontevredenheid onder collega’s zal gaan leiden.

Wij nodigen KLM daarom uit, om op basis van ons voorstel van 22 februari 2008, de gesprekken over PBS op een transparante manier te hervatten.

Redactie Cabin Pressure.