Skip to main content

Aanpassing IPB-regeling een gemiste kans.

02 juni 2008

IPB-stoelen worden steeds schaarser. Een rechtvaardige en duidelijke regeling is daarom onontbeerlijk. In de IPB-discussie hebben wij continu gekeken of de verdeling van die schaarse stoelen eerlijk is voor alle KLM'ers. Vanaf het begin van de IPB-pilot in januari 2007 heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure haar standpunten over een herziening van de IPB-regeling steeds helder naar buiten gebracht:

  • Geen grotere ongelijkheid bij de verdeling van IPB-stoelen dan in de proef van 2007.
  • Geen afschaffing van de A-status voor werknemers met meer dan twintig dienstjaren.
  • Geen invoering van een IPB-regeling waarbij er ongelijkheid is in puntenaftrek bij werknemers met een A-status.
  • Behoud van A-status na pensionering.

Onze kanttekeningen bij de nieuwe regeling
Hoewel de A-status (C/M-prioriteit) voor medewerkers met meer dan twintig dienstjaren gehandhaafd blijft, is de verlaging van het PSN (Priority Serial Number) met 15 punten niet voor iedereen in deze categorie van toepassing. Daarnaast vervalt de A-status voor deze groep collega’s wanneer zij met pensioen gaan.

Verder hadden wij gehoopt dat de KLM-directie meer oog zou hebben voor alleenstaande werknemers. Onder het motto “alleenstaand, maar niet alleengaand”, hadden we aangegeven te verwachten dat het voor deze grote groep collega’s mogelijk zou worden om een vaste reispartner te laten registreren, die zou kunnen meereizen op hetzelfde nummer als de aanvrager. Dat verzoek is helaas niet gehonoreerd.

De KLM biedt in de nieuwe regeling als proef alle medewerkers met meer dan twintig dienstjaren aan, om tegen IPB-tarief geboekt te vliegen in de V-, N- en E-klasse. Dat geldt éénmaal per jaar met partner en kinderen tot 18 jaar. In theorie klink dat leuk, maar in de praktijk lijkt dit aanbod een wassen neus. De genoemde goedkoopste klassen zijn niet altijd op alle bestemmingen beschikbaar en vrijwel zeker niet in de schoolvakanties. En dat is juist de periode waarin voor de meeste KLM'ers IPB-en interessant is.

In wezen komt het erop neer dat de kans om als IPB-er mee te komen in sommige gevallen afhankelijk is van de functie die men bij de KLM vervult. Zo heeft bijvoorbeeld een tweebander met 29 dienstjaren minder kans om mee te komen dan een purser met 15 dienstjaren. Dat vinden wij niet meer van deze tijd. De kans die de directie op dit moment heeft om een IPB-regeling te introduceren, waarbij de voordelen eerlijk worden verdeeld, wordt niet aangegrepen. In plaats van de regeling als bindmiddel te gebruiken voor alle geledingen binnen het bedrijf, blijft het een ongelijk verdeelde gunst. Wij betreuren dit zeer en verwachten dat deze nieuwe IPB-regeling niet zal leiden tot een brede gedragenheid.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure roept KLM nadrukkelijk op om zich te beraden op wat ze haar medewerkers in de nieuwe regeling werkelijk biedt en is bereid om mee te denken over alternatieven. Daarbij zal  onvoorwaardelijk recht moeten worden gedaan aan onze eerder vermelde standpunten.

Redactie Cabin Pressure.