Skip to main content

Cabineoverleg: Stuurgroep Werkdruk biedt rapport aan.

13 juni 2008

De Stuurgroep die verantwoordelijk was voor de begeleiding van het in de CAO 2007-2009 overeengekomen onderzoek naar Werkdruk onder het cabinepersoneel, heeft haar rapport aangeboden. Dat gebeurde tijdens het arbeidsvoorwaardelijke cabineoverleg van donderdag 12 juni 2008. Voorzitter van de Stuurgroep, Diana de Wolff,  gaf aan dat er samen met het onderzoeksbureau Déhora hard gewerkt was om één en ander in een zo kort mogelijke tijd voor elkaar te krijgen. Ze sprak haar waardering uit voor de door alle betrokkenen verleende medewerking. In het bijzonder noemde ze de ruim 4000 collega’s die de moeite hadden genomen de lange vragenlijst in te vullen.    

overhandiging_rapport_stuurgroep_werkdruk.jpg

Gezond naar je pensioen
Het onderzoek levert een schat aan informatie op over de door het cabinepersoneel ervaren werkdruk. Over de onderzoeksbevindingen zal de Stuurgroep binnenkort verslag doen aan het korps. De vakbonden en de KLM gaan zich buigen over deze bevindingen en zullen in de komende maanden een ‘agenda voor de verdere aanpak’ gaan opstellen. Voordat partijen daarmee aan de slag gaan, zullen in het cabineoverleg van 17 juli 2008 door de onderzoekers eerst alle vragen worden beantwoord die zijn opgekomen na het bestuderen van het 130 pagina’s tellende rapport.

In een leuke baan, met een 100% dienstverband en daarbij bovendien gezond je pensioen halen is belangrijk. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft er vandaag op aangedrongen dat partijen ieder vanuit hun eigen achtergrond hun visie geven op de vraag hoe daar de komende jaren invulling aan kan worden gegeven. In het cabineoverleg van 15 augustus hopen we vervolgens te bekijken of we vanuit die afzonderlijke inzichten tot een gezamenlijke visie kunnen komen.

Noodzakelijke expertise in eigen huis
Er is de komende zomermaanden veel te doen. We hebben er vertrouwen in dat de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek een goede basis vormen om tot vermindering van zowel de ervaren als de feitelijke werkdruk onder het cabinepersoneel te komen. We moeten er daarbij voor waken om alleen maar te kijken naar korte termijn maatregelen. Dat kan leiden tot “pleisters plakken” en daarmee los je de dieper liggende problemen niet op. Voor het oplossen daarvan heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure de zekerheid te kunnen rekenen op:

  • de ervaringen van de actieve leden als lid van het korps cabinepersoneel;
  • de schat aan ervaringen en enorme deskundigheid van de vele adviseurs op terreinen als arbeidsomstandigheden, beroepsziekten en arbeidstijden van onze moederorganisatie FNV Bondgenoten;
  • onze onafhankelijke en zeer ervaren onderhandelaars.

Vanzelfsprekend houden we je op de hoogte van de voortgang en zullen wij al onze leden raadplegen op het moment dat we in dit traject voor belangrijke beslissingen komen te staan.

CS-dagen
Regelmatig bereiken ons helaas nog steeds berichten dat er CS dagen worden gebruikt om indelingen sluitend te maken, waardoor men een negatieve tellerstand krijgt. We willen nogmaals nadrukkelijk stellen dat dit in strijd is met wat is afgesproken. We hebben KLM daar vandaag weer op gewezen. We doen een herhaalde oproep aan degenen waarbij dit gebeurt of gebeurd is, om dit zowel bij de RSA als bij ons te melden via info@cabinpressure.nl

JV-dag Privat Air
Met KLM is afgesproken dat de JV-dag ter compensatie van de Privat Air operatie op 31 mei 2008 zou worden bijgeschreven op je JV teller. Helaas is dat niet bij alle collega’s gebeurd. Was je op 1 december 2006 in dienst, dan heb je recht op deze dag (uitgezonderd flexers). Heb je hem niet gekregen meld dit dan ook bij je RSA en via info@cabinpressure.nl

Publicatie CAO 2007-2009
In de CAO 2007-2009 is afgesproken dat deze voor het korps beschikbaar zou zijn per 1 januari 2008. Door begrijpelijke omstandigheden in het begin van dit jaar is daarin vertraging ontstaan. Daarover is via de website gecommuniceerd. Er is op dit moment echter een nieuw meningsverschil ontstaan tussen KLM en VNC over teksten in bijlage 17 van de CAO “regeling bij zwangerschap”. Voor de goede orde, deze teksten zijn eerder door alle partijen, inclusief de VNC,  voor akkoord getekend. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure acht de geaccordeerde teksten juridisch sluitend en heeft in het cabineoverleg wederom aangegeven te willen overgaan tot publicatie. We hopen dit weekend of op z'n laatst begin volgende week onze leden eindelijk de lang beloofde CAO teksten digitaal te kunnen laten zien, waarbij we mogelijk een voorbehoud zullen moeten maken met betrekking tot de exacte teksten over de zwangerschapsregeling.

Redactie Cabin Pressure