Skip to main content

Invoering Europese Werk- en Rusttijdenregeling (EU-FTL)

10 juli 2008

EU-FTL staat voor European Flight- and Duty Time Limitations en gaat op 16 juli aanstaande de regelgeving van de afzonderlijke lidstaten vervangen. Ook Nederland heeft zich hieraan gecommitteerd. Voor sommige landen is EU-FTL een verbetering ten opzichte van de nationale wetgeving en dus in het voordeel van de veiligheid en van het cabine- en cockpitpersoneel. Voor andere landen, waaronder Nederland, bevatten de Europese regels naast verbeteringen ook enkele verslechteringen.

Zo kent EU-FTL bijvoorbeeld een mogelijkheid tot verlenging van de Flight Duty Period en zijn de voorzieningen bij verstoringen slechter geregeld dan in de huidige wetgeving. Wanneer nationale aanvullingen op de Europese regelgeving of CAO’s beter zijn dan de overeengekomen EU-FTL, dan gelden deze.

Zowel de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen als de betrokken vakbonden, inclusief FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, hebben Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat voorstellen gedaan voor aanvullingen op de nieuwe regels. Het spreekt voor zich dat voor FNV Bondgenoten/Cabin Pressure het welzijn van de bemanningen en vooral de veiligheid van de vluchtuitvoering de hoogste prioriteit hebben. Tot op heden, enkele dagen voor de EU verplicht gestelde invoering van de nieuwe wetgeving, heeft de Minister nog steeds geen besluit genomen en is dat met het oog op het zomerreces op korte termijn ook niet meer te verwachten.

Het gevolg is dat we vanaf 16 juli in de uitvoering mogelijk te maken krijgen met de verslechterde wettelijke werk- en rusttijdenregels. Dat kan niet de bedoeling zijn van het uitblijven van een besluit van de kant van de overheid. (Voor alle duidelijkheid: in de planning blijft de CAO gelden).

De KLM ziet, mede onder druk van de vakbonden, de noodzaak in om over dit onderwerp op zeer korte termijn met ons te spreken. Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

De redactie