Skip to main content

Standpunt FNV Bondgenoten/Cabin Pressure inzake Asian Cabin Crew

29 juli 2008

Onlangs heeft de KLM het verzoek gedaan aan de vakbonden om in te stemmen met de tijdelijke inzet van een extra Chinese CA op Chengdu-vluchten. Het aantal vluchten op deze bestemming is na de aardbeving namelijk ingeperkt, waardoor de ervaring van de Chinese CA’s met service en flight-safety achteruit zou gaan. Daarnaast zou er extra non-actief aangeboden kunnen worden aan Nederlandse CA’s.

De inzet van extra lokale CA’s past niet binnen het raamwerk van afspraken over Asian Cabin Crew (ACC) dat eerder met de KLM is overeengekomen. Vandaar dat het verzoek aan de bonden moet worden voorgelegd. Omdat het slechts om een zeer beperkt aantal CA’s gaat, zien wij de urgentie op grond van het argument van de ervaring niet in. Bovendien gaat de inzet van een extra lokale CA ten koste van een positie voor een 1-bander op deze redelijk populaire vlucht.

Dat zijn voor ons voldoende redenen om negatief op de vraag van de KLM te reageren. Een ander argument dat de KLM aanvoert – meer ruimte voor het toekennen van onbetaald verlof – gaat ons inziens mank, omdat de behoefte aan onbetaald verlof in de winter minder groot is.

Meer in het algemeen willen we toevoegen dat de KLM tot op heden nooit overtuigend heeft aangetoond dat er een beduidend verschil in passagierswaardering is door de inzet van lokaal cabinepersoneel op vluchten van/naar China en Zuid-Korea. Daarom staan wij afwijzend tegenover het afwijken van de raamwerkovereenkomst.

(FNV Bondgenoten/Cabin Pressure vertegenwoordigt geen lokaal cabinepersoneel)

Redactie Cabin Pressure