Skip to main content

EU-FTL: Verslechtering van onze arbeidstijden!

15 augustus 2008

EU-FTL staat voor European Flight- and Duty Time Limitations en gaat binnenkort de wet- en regelgeving van de afzonderlijke Europese lidstaten vervangen. Ook Nederland heeft zich hieraan gecommitteerd en aanvullende nationale wetgeving opgesteld. De combinatie van Europese en nieuwe regels maakt dat er naast verbeteringen ook behoorlijke verslechteringen zijn voor het Cabinepersoneel.

Zowel de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen als de betrokken vakbonden, waaronder FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en de VNC, hebben Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat recentelijk voorstellen gedaan voor aanvullingen op de nieuwe regels. Inmiddels is duidelijk geworden dat er nogal wat verschillen zijn ontstaan tussen onze adviezen en de uiteindelijke definitieve regeling. Zo kent EU-FTL bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een langere Flight Duty Period (FDP) dan in de huidige situatie en zijn de voorzieningen bij verstoringen slechter geregeld dan in de actuele wetgeving. Enkele voorbeelden van verslechteringen zijn:

  • Waar het lijkt dat er in de nieuwe regeling een limiet is van 13 uur is aan de FDP, kan door allerlei extensies de FDP oplopen tot boven de 20 uur.
  • Daar waar je nu nog de mogelijkheid hebt van 3 uur onafgebroken rust en een vluchtverlenging van 3 uur is het straks in het kader van de EU-FTL mogelijk met een onderbroken rust van 3 uur een vlucht te verlengen met 6 uur.
  • Rust kan genoten worden in de OCR of bijvoorbeeld op een economy class stoel. Wij hadden in de commissie van advies de Minister geadviseerd om hiervoor C-class stoelen te gebruiken

Wanneer nationale aanvullingen op de Europese regelgeving of CAO’s beter zijn dan de onlangs overeengekomen EU-FTL, dan gelden deze in de planningsfase; dat is gelukkig in ons voordeel! Maar in de uitvoering gaan we echter aanlopen tegen soms forse verslechteringen.

Kort samengevat voorzien VNC en FNV Bondgenoten/Cabin Pressure grote praktische problemen bij de invoering van EU-FTL. Met name de duur van de rust en de wijze waarop die genoten kan worden leidt tot vraagtekens, evenals de mogelijke duur (12 uur) van Reserve Thuis. Het spreekt overigens voor zich dat voor beide cabinebonden naast het welzijn van de cabinebemanningen ook de veiligheid van de vluchtuitvoering de hoogste prioriteit heeft.

Beide bonden betreuren het dan ook ten zeerste dat het constructieve advies namens het cabinepersoneel niet is meegenomen in de definitieve regeling. Dit ondanks de intensieve besprekingen hierover de afgelopen maanden. De cabinebonden gaan zich dan ook wenden tot de minister met de vraag zo snel als mogelijk op zijn besluit terug te keren.

De KLM  is door ons in het cabineoverleg van 15 augustus 2008 uitgenodigd om afspraken te maken die de rust van de CA waarborgen, waardoor vermoeidheid wordt beperkt en waarmee de veiligheid enorm is gediend. Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Redactie Cabin Pressure.