Skip to main content

Cabineoverleg 15 augustus 2008

16 augustus 2008

Vandaag, 15 augustus 2008, heeft het maandelijkse cabine overleg met KLM weer plaatsgevonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren Wil Fortgens en Huib den Ouden aanwezig als vliegende collega’s en vakbondskaderleden. Leen van der List, onze professionele onderhandelaar en bestuurder was woordvoerder.

Afscheid van de Zwaan
KLM opende de bijeenkomst vandaag met de mededeling dat er vanaf 25 augustus aanstaande na vele jaren afscheid zal worden genomen van de Zwaan in de KLM publieksuitingen. Vanaf die datum zal een volledig nieuwe marketingcampagne worden gelanceerd. De bijbehorende promotiefilm zal vanaf 20 augustus doorlopend te zien zijn in het bemanningencentrum.

Werk maken van werkdruk
Het rapport van de Stuurgroep Werkdruk en de conclusies en aanbevelingen die daarin zijn gedaan stonden hoog op de agenda. In het overleg van juli werd afgesproken om als partijen ieder afzonderlijk een visie te formuleren en die met elkaar te delen. Dat is vandaag gebeurd. De verschillende visies bieden zeker aanknopingspunten om tot gemeenschappelijke ideeën te komen van waaruit een plan van aanpak zal ontstaan. Een kleine groep vertegenwoordigers van KLM, FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC gaat daar de komende weken in een tweetal sessies mee aan de slag. In het cabineoverleg van september zal vervolgens een start worden gemaakt met het formuleren van oplossingsrichtingen voor de korte en langere termijn, in lijn met de afspraken die gemaakt zijn in de CAO 2007-2009. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft vandaag aangegeven bij dat proces uit te gaan van een open dialoog met respect voor elkaars opvattingen. De vandaag verschenen werkdrukkrant is te downloaden via onze website onder de knop “CAO en afspraken”.

EU-FTL: Verslechtering van onze arbeidstijden!
Begin juli 2008 hebben wij via onze website al aandacht besteed aan EU-FTL (European Flight- and Duty Time Limitations). In het kort komt het erop neer dat Nederland zich gecommitteerd heeft aan nieuwe Europese wetgeving die de Nederlandse wetgeving per 1 november 2008 gaat vervangen. In een gezamenlijk artikel dat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en de VNC hierover vandaag gepubliceerd hebben kun je er meer over lezen: EU-FTL: Verslechtering van onze arbeidstijden! KLM zal hierover begin september communiceren met het korps. Wij hebben KLM uitgenodigd om met ons afspraken te maken die de rust van de CA waarborgen, waardoor vermoeidheid wordt beperkt en waarmee de veiligheid is gediend.

(voorlopige) tijdslijn PBS
Zoals bekend heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure afstand genomen van de deal die KLM op 15 mei 2008 met de VNC heeft gemaakt met betrekking tot de invoering van PBS. Wel hebben we toen met KLM afgesproken het proces te willen monitoren om de invoering van dit indelingssysteem te toetsen aan de CAO. Na een radiostilte van drie maanden stond PBS vandaag weer op de agenda. Inmiddels zijn van de kant van de KLM de hoofdrolspelers gewisseld. Hoofd P&A (Planning and Assignment) Maarten van der Lei is vervangen door Maarten Koopmans en de nieuwe projectmanager is Martin Grobbe.

De voorlopige tijdslijn, waaraan geen rechten kunnen worden ontleend, laat zien dat het proefdraaien (3 ½ maand) gepland staat voor de eerste helft van 2009. Het live gaan van PBS wordt vooralsnog niet eerder verwacht dan in de tweede helft van 2009. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft KLM vandaag nogmaals laten weten zich verantwoordelijk te voelen voor het correct toepassen van de CAO in deze, maar niet voor de afspraak tussen KLM en VNC over PBS.

Privat Air
Het dossier Privat Air is lange tijd punt van discussie geweest tussen KLM en de cabinebonden. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft in de discussie altijd vastgehouden aan het standpunt dat de operatie (C-Class only op de route AMS-IAH-AMS) door KLM cabinepersoneel uitgevoerd zou moeten worden (werkgelegenheid). Als alternatief hebben wij aangegeven een vorm van compensatie te accepteren, vergelijkbaar met de compensatie in het verleden. Inmiddels is de samenwerkingsovereenkomst met Privat Air gecontinueerd voor drie jaar. De KLM kwam vandaag met een compensatievoorstel dat volledig tegemoet komt aan onze eis en waarmee wij akkoord zijn gegaan:

  • Er zal geen CA van KLM overtollig worden zolang er CA’s van Privat Air voor KLM vliegen.
  • Arbeidsovereenkomsten van CA’s voor bepaalde tijd zullen worden verlengd zolang er CA’s van Privat Air voor KLM vliegen, tenzij KLM de arbeidsovereenkomst niet wil verlengen om andere dan bedrijfseconomische redenen.
  • KLM zal bij wijze van compensatie voor deze inhuurperiode van drie jaar éénmalig aan elke CA, in dienst op 1 november 2008, 1 JV dag bijschrijven op 1 november 2008. Deze dag zal worden genoten gedurende het winterverlof 2008/2009.

Geen extra Asian Cabin Crew op Chengdu
Omdat als gevolg van de aardbeving de frequentie van vluchten op Chengdu in de komende winterdienst is teruggebracht, heeft de KLM ons onlangs verzocht in te stemmen met een tijdelijke verhoging van het aantal Chinese CA’s op deze route van 3 naar 4. KLM gaf daarbij onder andere als argument dat de ervaring van de Chinese CA’s met service en flight-safety achteruit zou gaan.

De inzet van extra lokale CA’s past niet binnen het raamwerk van afspraken over Asian Cabin Crew (ACC) dat eerder met de KLM is overeengekomen. Bovendien zien wij de urgentie op grond van de argumentatie niet in. En tenslotte gaat de inzet van een extra lokale CA ten koste van een positie voor Nederlandse 1-banders op deze vlucht. Dat vinden wij niet aanvaardbaar voor deze groep collega’s en wij hebben dan ook niet ingestemd met het verzoek. Met andere woorden, de situatie blijft zoals hij is.

WIA brochure en werkgarantie
Tenslotte hebben wij met de KLM gesproken over de tekst van de WIA brochure en de onduidelijkheden die daaruit naar voren komen als het gaat om herplaatsing en werkgarantie. De KLM heeft ons verzekerd dat zij er alles aan zal doen om tot maatwerkoplossingen te komen voor betrokken collega’s in een reïntegratietraject.

Redactie Cabin Pressure.