Skip to main content

PERSBERICHT: Cabinevakbonden woedend op minister Eurlings

20 augustus 2008

Onderstaand Persbericht is vanmorgen, 20 augustus, aangeboden aan de gezamenlijke Nederlandse Pers.

Redactie Cabin Pressure

PERSBERICHT

Utrecht/Schiphol-Oost, 20 augustus 2008

Cabinevakbonden woedend op minister Eurlings

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC), zijn verbaasd en woedend over de nieuwe regeling met betrekking tot werk- en rusttijden voor werknemers aan boord van vliegtuigen (EU-FTL). De regeling werd vorige maand vastgesteld door de Minister van Verkeer en Waterstaat. Door de beslissing van de minister wordt het mogelijk dat de bemanning van een vliegtuig meer dan twintig uur in touw is voor de eindbestemming wordt bereikt.

Die twintig uur werken moet volgens de voorschriften onderbroken zijn door pauzes aan boord. Die pauzes hoeven echter niet meer dan twee keer 1,5 uur te zijn. Het behoeft echter geen betoog dat rust aan boord niet vergelijkbaar is met rust in een normaal bed. Er bestaat volgens de vakbonden dan ook een reëel risico dat de alertheid van de bemanning door vermoeidheid zal teruglopen. In het bijzonder tijdens landingen, welke worden gezien als één van de meest kritische momenten van een vlucht, kan vermoeidheid van personeel leiden tot vermindering van de veiligheid.

Met name cabinepersoneel heeft een grote verantwoordelijkheid voor het welzijn en de veiligheid van passagiers. Zij worden als eerste geconfronteerd met incidenten in de cabine en van hun reactie hangt vaak veel af. Daarbij kan gedacht worden aan geweld, maar ook aan mensen met acute medische problemen, zware turbulentie, of evacutatie van passagiers uit een vliegtuig wanneer een landing afwijkend verloopt. Met het doorvoeren van de regeling door de minister, kunnen grenzen worden overschreden die oververmoeidheid van het cabinepersoneel in de hand werken.

De vakbonden van cabinepersoneel wenden zich deze week in een brief tot minister Eurlings, waarin zij uiting geven aan hun verontwaardiging. Tegelijkertijd verzoeken zij de minister terug te keren op zijn besluit en te komen tot aanvullende regelgeving die meer in lijn ligt met arbo- en veiligheidsnormen en de adviezen van zijn adviescommissie en TNO.