Skip to main content

Cabineoverleg 19 september 2008

20 september 2008

Vandaag, 19 september, heeft het maandelijkse cabineoverleg met KLM plaatsgevonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren Wil Fortgens en Huib den Ouden aanwezig als vliegende collega’s en vakbondskaderleden. Leen van der List, onze professionele onderhandelaar en bestuurder was woordvoerder.

Wijzigingen aan de spelerstafel
Vorige maand meldden we een wijziging van de besturing bij de afdeling Planning and Assignment (P&A). Onze vaste gesprekspartner Maarten van der Lei, Hoofd van die afdeling, werd vervangen door Maarten Koopmans. Vanaf maandag 22 september zal Rob van Hijfte, plaatsvervanger van Bart Vos, worden vervangen door Carl Sinnige, voormalig Hoofd Passenger Services. De voorzitter van het cabineoverleg, Miriam Kartman, op dit moment Hoofd Industrial Relations, is per medio 2009 benoemd tot Hoofd van het Operations Control Center. Wie haar gaat opvolgen is nog niet bekend.

Werk maken van werkdruk
Zoals eerder in het cabineoverleg is afgesproken, is een kleine groep vertegenwoordigers van KLM, FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC de afgelopen maand een aantal malen bij elkaar geweest. Dit om te komen tot het vaststellen van een gedeelde visie en uiteindelijk om te komen tot concrete afspraken met betrekking tot de ervaren werkdruk, op uiterlijk 31 maart 2009. Dan loopt immers de huidige CAO af. Dat klinkt abstract, maar alle partijen zullen het uiterste doen om het komende halfjaar (de korte termijn) duidelijk aantoonbare wijzigingen door te voeren (quick wins), die de werkdruk aan boord wezenlijk en merkbaar moeten verminderen. Dit alles in lijn met wat in 2007 is afgesproken in het protocol. Voor de middellange en lange termijn hoopt FNV Bondgenoten/Cabin Pressure deze “quick wins” aan te vullen en te vertalen in structurele oplossingen. In welke richting die oplossingen gezocht moeten worden is mede afhankelijk van wat onze leden daarover zeggen. Zij zijn immers degenen waarover het gaat, dus zij zijn ook degenen die daarin het laatste woord hebben. Zo werkt onze democratie.

Loopbaanakkoord 2004
Het is duidelijk hoe FNV Bondgenoten/Cabin Pressure aankijkt tegen het loopbaanakkoord dat in de zomer van 2004 is afgesproken tussen VNC en KLM. Onze mening daarover hebben we altijd duidelijk kenbaar gemaakt. Al jaren worden we als cabinepersoneel geconfronteerd met de gevolgen van deze slechte overeenkomst. Alle functies aan boord ervaren die gevolgen aan den lijve omdat het werk meestal met minder mensen moet worden uitgevoerd.

Sommige groepen collega’s voelen zich extra gedupeerd door vaak onduidelijke, in hun ogen oneerlijke en moeilijk terug te vinden bijkomende afspraken die naderhand door VNC en KLM zijn gemaakt. Enkele bekende voorbeelden:

  • AP’s die niet wilden of konden doorstromen worden tot op de dag van vandaag aan hun lot overgelaten. Zij worden regelmatig door KLM als een kleine probleemgroep benoemd.
  • De groep voormalige Eurpa Pursers viel terug op de senioriteitslijst, waardoor men pas jaren later dan gepland promotie kon maken. Voor een aantal van hen (divisie 55) zijn bovendien afspraken gemaakt die hen (onder andere) ernstig beperkt in het aanvragen van reizen.
  • (Assistent) Pursers zien naast hun leidinggevende- en PR activiteiten hun functie verzwaard met het verzorgen van een compleet werkgebied.

Tijdens het cabineoverleg van vandaag voerden KLM en VNC (wederom) een lange discussie over dit soort bijkomende en inmiddels geaccordeerde afspraken uit het verleden. Ditmaal over talenbonussen en vergoedingen voor talencursussen. Het lijkt er helaas op dat men zelf door de bomen inmiddels het bos niet meer ziet.

Laat je daarom vanaf nu vertegenwoordigen door een professionele vakbond die weet wat vliegen is maar die bovendien weet wat onderhandelen is!

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure: Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

Meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! €25 voor de eerste zes maanden, daarna nooit meer dan €15,40 per maand. Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.

Redactie Cabin Pressure,