Skip to main content

Cabineoverleg 13 november 2008.

14 november 2008

Vandaag, 13 november, heeft het maandelijkse cabineoverleg met KLM plaatsgevonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren deze keer Wil Fortgens en Huib den Ouden aanwezig als vliegende collega’s en vakbondskaderleden. Leen van der List, onze professionele onderhandelaar en bestuurder was woordvoerder. In dit verslag een aantal belangrijke agendapunten.

De wereld draait door
FNV Bondgenoten heeft begin deze week een “tienpuntenplan” neergelegd bij het kabinet om de gevolgen van de kredietcrisis op te vangen. Op die manier proberen wij ons als FNV Bondgenoten/Cabin Pressure op dit moment ook mede te concentreren op zowel de positie van onze collega’s als die van onze werkgever KLM om deze crisis, die wij zien als een ernstige maar tijdelijke economische terugslag, het hoofd te bieden.

KLM liet ons vandaag weten er relatief sterk voor te staan, maar is zich terdege bewust van de huidige bedrijfseconomische situatie, die men het hoofd wil bieden door het op de juiste manier aansturen van de normale procesgang. Op 21 november zullen de halfjaarcijfers met de vakbonden worden gedeeld. Maandag 17 november wordt het nieuwe productieplan zomer 2009 gepresenteerd. Een vooruitblik op de inhoud daarvan:

  • Hoewel bijgesteld, verwacht KLM in het plan groei. Sommige routes verdwijnen (Hyderabad) of worden in frequentie verlaagd (Sjanghai van 14 naar 12 per week). Daar tegenover staan echter nieuwe bestemmingen als Liverpool (bediend door Cityhopper) en Calgary.
  • Alle reeds geplande cursussen (van basiscursus tot Sr. Pursercursus) zijn voor onbepaalde tijd “on hold” gezet. Dit met uitzondering van twee van de vier gepande KLC basiscursussen.
  • Op zeer korte termijn zal er een uitvraag komen voor “extra minderwerk”. Dat houdt in dat voor alle functies, met uitzondering van de Sr. Purser, er de mogelijkheid zal zijn voor het aanvragen van een lager tewerkstellingspercentage voor een periode van maximaal drie maanden. De uitvraagtermijn zal de gebruikelijke zes weken zijn.
  • Vanaf januari 2009 zal er extra ruimte zijn voor Non-Activiteit.

To retire or too young to retire…
Een klein deel van het korps behoort tot het zgn. “kernkorps”, ook wel bekend als de “Bouma Groep”. Het betreft een groep collega’s die naast een afwijkende salarisregeling ook onder een afwijkende pensioenregeling valt. Naar sinds kort blijkt heeft de uitkerende instantie, de “Blue Sky Group”, foutieve pensioenberekeningen en pensioen-ingangsdata doorgegeven aan betrokken medewerkers. De oorzaak daarvan ligt deels bij de Blue Sky Group zelf doordat men een onjuiste berekeningsformule heeft gebruikt. Deels ligt de oorzaak echter ook bij KLM die het proces beter had moeten bewaken.

Al eerder lieten wij KLM weten dat collega’s hierdoor gedupeerd werden. Als zij eerder de  juiste pensioengegevens hadden ontvangen, dan hadden zij meer invloed kunnen hebben op hun uiteindelijke pensioendatum door bijvoorbeeld met deeltijdpensioen te gaan. Deze keuzemogelijkheid is hen nu door de gemaakte fouten ontnomen en zij lijden daardoor schade.

KLM heeft (als verantwoordelijke hiervoor) vandaag haar excuus gemaakt. Met vier collega’s die dit op korte termijn treft zal spoedig contact worden opgenomen. Voor de overige 60 collega’s waarbij dit op een later moment gaat spelen wordt in het eerste kwartaal van 2009 een viertal informatiesessies georganiseerd. Ons is toegezegd dat voor alle betrokkenen maatwerkoplossingen zullen worden gezocht.

Werk maken van werkdruk
Het lijkt stil op het werkdrukfront, maar KLM en cabinebonden komen driewekelijks bijeen om de uitkomsten en aanbevelingen van de Stuurgroep Werkdruk te vertalen naar praktische oplossingen. Vandaag is afgesproken om het rapport van de stuurgroep te delen met Groepscommissie 31 en de conclusies en aanbevelingen te agenderen voor het eerstvolgende overleg van de Groepscommissie. Daarnaast is er afgesproken om voor het eind van dit jaar een werkdrukkrant II te verspreiden in het korps om de plannen en resultaten tot nu toe te delen met iedereen die betrokken is.

EU-FTL
Zoals bekend staat EU-FTL voor European Flight- and Duty Time Limitations en heeft onlangs de wet- en regelgeving van de afzonderlijke Europese lidstaten vervangen. Ook Nederland heeft zich hieraan gecommitteerd en heeft aanvullende nationale wetgeving opgesteld.

Het is ingewikkelde wetgeving geworden die vaak moeilijk te begrijpen is en daardoor vaak nog moeilijker om uit te leggen. De wet voorziet erin dat op sommige vluchten rust kan worden genoten in bijvoorbeeld de OCR of op een passagiersstoel. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure had hierin ook een stem en heeft via de commissie van advies Minister Eurlings geadviseerd om hiervoor C-class stoelen te gebruiken. Dat advies is helaas niet overgenomen door de Minister. Uiteindelijk is tot onze spijt besloten om, naast de OCR, te kiezen voor economy-class stoelen als rustgelegenheid, met een gordijn daaromheen.

Door implemenatatieproblemen heeft KLM met betrekking tot dat gordijn van de wetgever uitstel gekregen tot 1 april 2009. Dit betekent concreet dat KLM collega’s op sommige vluchten rust mag geven op een M-class stoel, niet afgescheiden van de passagiers. Nadat wij KLM eerder schriftelijk hadden aangegeven dit niet aanvaardbaar te vinden, hebben we dat vandaag mondeling herhaald. Ondanks mogelijke alternatieven (bijvoorbeeld rust in de C-Class) blijft KLM bij haar voornemen gebruik te maken van de mogelijkheden die de wet haar biedt. Dat vindt FNV Bondgenoten/Cabin Pressure arrogant en is ervan overtuigd dat op deze manier onvoldoende “rust” kan worden genoten.

Open, Eerlijk, Daadkrachtig, Democratisch en Professioneel!

Voel je je ook aangesproken door onze aanpak? Meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! €25 voor de eerste zes maanden, daarna nooit meer dan €15,40 per maand). Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website. Als je je rechten op persoonlijke juridische bijstand wilt meenemen van een andere vakbond, dan is dat mogelijk. In dat geval, betaal je echter direct de gebruikelijke contributie.

Redactie Cabin Pressure