Skip to main content

Zomerschema's 2010 klaar

09 januari 2010

Onze vertegenwoordiger in de PAC (Planning en Assignment Commissie), Marck de Jonge,  kon ons gisteren melden dat de zomerschema’s 2010 naar tevredenheid van de PAC zijn afgesloten. Hieronder een overzicht. Binnenkort ontvang je ook van de KLM het inmiddels bekende blauwe schemaoverzicht in je postvak.

SFO wordt afwisselend met de 777-200 en 777-300 bediend, waardoor er langere stops voor éénbanders ontstaan. ATL gaat naar de 747-Combi en DXB naar de A330.

Afgesproken is dat indien een longhaulvlucht door een tijdenwijziging een non-longhaulvlucht wordt en omgekeerd, overleg moet worden gepleegd met de PAC over de gevolgen voor de rust en het reisverlof. Op PVG zullen er geen 24-stops voorkomen.

Op de zogenaamde High Speed Flying List staan ORD, SFO, DMM, EBB en PTY. Dat betekent dat op deze vluchten sneller wordt gevlogen om een dag reisverlof uit te sparen voor cockpit- en/of cabinecrew. Wij vinden dit uiteraard niet wenselijk, maar kunnen niet meer dan de KLM blijven aanspreken op deze besparing in relatie tot het zo belangrijk geachte Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Sneller vliegen betekent immers een hoger kerosineverbruik, dus meer CO2-uitstoot. Uiteindelijk blijken de centen in dit geval dan toch zwaarder te wegen dan het veelvuldig als marketinginstrument gebruikte MVO.

Al met al geen verslechteringen ten opzichte van de afgelopen zomer, waarvoor onze complimenten aan de PAC. Hoewel de winter nog in alle hevigheid gaande is, is hier toch alvast een voorproefje van de zomer:

NAD                                       
JFK
IAD
ORD
LAX
SFO
YUL
YYZ
YYC
YVR
ATL
IAH
DFW
MEX 
-                                   
3/3
3/3
3/3 4/3
3/6 4/5 5/5
3/6
3/3
3/3 4/3
3/3 4/3
4/4 3/5
3/4 4/3
3/5
4/4 3/5
4/6 
MSA 
BON
CUR
PBM
PTY
GRU
LIM
3/5 4/4 5/5 5/6 7/4 9/5
4/4
3/5 4/4
4/4 5/5 6/5
4/7
4/8
FEA 
DEL
BKK
HKG
PEK
PVG
CTU
SIN
MNL
KUL
KIX
ICN
NRT
3/4
5/5 7/6 9/7
4/7
3/5
3/7 4/6
4/5 5/5 3/6
5/7 7/7
4/9
5/7 7/6 8/6 9/7
4/7
3/7
4/6                                           
AFR 
JNB
CPT
NBO
DAR
ADD
ACC
LOS
ABV
EBB
CAI
TIP
TLV
4/6
4/7 5/6 6/6
3/3
3/5 4/4
4/3 5/3
3/2
3/2
4/2 5/2
2/4 4/2
3/2 4/2
1/2
3/2 
MEA 
ALA
IKA
BAH
DXB
DOH
MCT
3/3 4/3
3/2 4/2
3/3
3/3 4/3
4/3 3/3
3/3 4/3 

Redactie Cabin Pressure