Skip to main content

Voorstel opschorting PBS-werkgroep tot aan evaluatie op 1 april 2010

21 januari 2010
Enkele van de voorwaarden die wij vorig jaar stelden aan de invoering van PBS waren de instelling van de PBS-werkgroep en het inbouwen van twee evaluatiemomenten met als uiterste consequentie een terugkeer naar Plan&Go. Na een tiental bijeenkomsten van de PBS-werkgroep constateren wij dat, ondanks de voortvarende aanpak van een aantal zaken, er sprake is van onvoldoende vooruitgang. 

Hoognodige oplossingen om het systeem te verbeteren mogen geen geld kosten en systeemaanpassingen zijn vaak niet eerder mogelijk dan met de komst van nieuwe releases. Het gevolg daarvan is dat oplossingen vaak moeten worden gezocht in het plakken van pleisters, maar daarmee neemt de complexiteit van PBS alleen maar toe. Tot op heden zien wij dan ook geen toename van de acceptatie door het cabinepersoneel. 

De combinatie van bovenstaande factoren is voor ons aanleiding om aan KLM voor te stellen om de werkzaamheden van de werkgroep (vooralsnog tijdelijk) te beëindigen en het systeem door het korps te laten beoordelen zoals het nu is. De voorgestelde opschorting geldt in ieder geval tot aan de uitslag van de eerste evaluatie op 1 april aanstaande, als duidelijk is hoe het korps over PBS oordeelt. Ook hebben wij KLM gevraagd de vast te stellen acceptatiecriteria voor de voortzetting van PBS in het cabineoverleg van 28 januari aanstaande te agenderen. In hetzelfde overleg willen wij vernemen of KLM in staat is om per direct over te schakelen van PBS naar Plan&Go, indien de uitkomst van de evaluatie daar om vraagt.

Hieronder kun je de brief lezen die onze bestuurder Leen van der List, namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, vandaag aan KLM heeft gestuurd. 

Redactie Cabin Pressure
 
 

Betreft: Voortgang Werkgroep PBS


Beste Aart, (Aart Slagt, VP Industrial Relations & Strategic HR, red.)


In augustus 2009 is tussen ons een protocol gesloten met betrekking tot de implementatie van PBS. In dat protocol kwamen we een aantal zaken overeen. We moeten vaststellen dat aan de meeste van de zaken die we overeenkwamen invulling is gegeven. Er resteren nog een paar belangrijke issues maar daarover later in deze brief meer.


Onderdeel van het protocol is het inrichten van een werkgroep met tot doel een aantal in het protocol geadresseerde onderwerpen te bespreken, tot een oplossing te brengen en deze waar nodig voor te leggen aan het cabineoverleg. We moeten vaststellen dat veel van de in het protocol benoemde zaken zijn opgelost, maar dat er tegelijkertijd een fors aantal aan is toegevoegd. In een aantal gevallen leidde dat tot aanvullende afspraken en vervolgens weer tot het ontstaan van nieuwe vragen die om een oplossing vroegen. Tegelijkertijd ontstond er een situatie waarin steeds meer van die vragen niet beantwoord konden worden. De complexiteit van het systeem werd daarmee steeds groter. De vraag of een voorgestelde oplossing ook daadwerkelijk dé oplossing is, was dan ook steeds moeilijker te beantwoorden. Daarnaast stellen we vast dat oplossingen systeemtechnisch in de regel niet direct kunnen worden geïmplementeerd en ziet KLM zich gedwongen steeds vaker naar toekomstige releases te verwijzen. Dat maakt dat naast het ontbreken van transparantie van het systeem en de indelingsregels op dit moment, het korps bovendien op korte termijn geen perspectief kan worden geboden op een naar behoren werkend PBS. Dat is bijzonder spijtig maar wel een feit.


We zijn dan ook van oordeel dat we zijn aanbeland bij een moment waarop we moeten constateren dat wat we schetsten in de voorgaande alinea onvoldoende heeft bijgedragen of in de toekomst nog in voldoende mate gaat bijdragen aan verdere acceptatie van PBS door het korps. 


Het is om die reden dat we voorstellen om het werk binnen de werkgroep te beëindigen, in ieder geval tot het moment dat op grond van de evaluatie op 25 maart helder is of er door kan worden gegaan met het onder voorwaarden live gaan, of niet. Voor de goede orde zou in de werkgroep nog wel moeten worden vastgesteld welke issues zijn opgebracht, welke van een oplossing zijn voorzien en op welke moment doorvoeren van de gevonden oplossing kan worden verwacht, om dat vervolgens in het cabineoverleg te delen. Hiermee wordt in ieder geval geborgd dat er sprake is van gemeenschappelijke conclusies met betrekking tot de stand van zaken op het moment dat de werkzaamheden van de werkgroep worden stilgelegd. Aan het korps moet vervolgens worden gecommuniceerd wat de stand van zaken is en dat binnen die stand van zaken PBS vooralsnog zal functioneren.


Over één in het protocol benoemd onderwerp is nog geen overeenstemming bereikt. Het betreft het wezenlijke onderwerp van “de nieuw te formuleren harde criteria”. Dat onderwerp willen wij agenderen voor het cabineoverleg van 28 januari 2010. We vinden dat we in dat overleg met KLM tot overeenstemming moeten komen over die criteria en vragen KLM om op grond van wat tot op heden is besproken in de werkgroep een beslisdocument voor te bereiden.


Wij vinden dat we voorbereid moeten zijn op de uiterste consequentie zoals genoemd in het protocol, namelijk het terugkeren naar Plan & Go. We laten KLM daarom weten er vanuit te gaan dat, bij een dergelijke conclusie aan het eind van maart 2010, KLM in staat is om per direct over te schakelen van PBS naar Plan & Go. We vragen KLM nadrukkelijk dat laatste aan ons te bevestigen in het cabineoverleg van 28 januari 2010.


In afwachting van de reactie, die we voorafgaand aan het cabineoverleg van 28 januari 2010 willen ontvangen verblijft,


Met vriendelijke groeten, 


Leen van der List

Bestuurder FNV Bondgenoten/Cabin Pressure