Skip to main content

Maatregelen tegen krapte: Nu ook tijdelijk meerwerk tegen betaling

02 februari 2010

Evenals tijdens de afgelopen kerstperiode verwacht KLM de komende maanden krapte in het korps door het hoge ziekteverzuim. In het laatste cabineoverleg is een aantal maatregelen besproken om enerzijds de krapte op korte termijn het hoofd te bieden en anderzijds tekorten tijdens de zomerdienst te voorkomen. Dankzij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure behoort tijdelijk meerwerk tegen betaling nu ook tot de mogelijkheden.

Zeker tot het einde van de winterdienst verwacht KLM te kampen met te weinig cabinepersoneel. Daarom gaat de komende weken een groot aantal nevenfunctionarissen vliegen en kunnen vluchten door KLC en Transavia worden uitgevoerd. Aanpassingen van de configuratie, waardoor één CA minder nodig is, behoort ook tot de mogelijkheden. Heb je onbetaald verlof, dan kun je het verzoek verwachten of je vrijwillig eerder terug wilt komen.

Voor deeltijders behoort tijdelijk meerwerk tot de mogelijkheden. Tot nu toe was het gebruikelijk dat de deeltijddagen naar de CS-teller gingen, waarover men dan slechts zeer beperkte zeggenschap had. Wij hebben KLM er op gewezen dat de animo ongetwijfeld groter zal zijn als men ook kan kiezen voor uitbetaling in klinkende munt. We zijn blij hier te kunnen melden dat KLM op ons voorstel is ingegaan.

Toch zal KLM ook maatregelen moeten treffen om tekorten tijdens de zomer te voorkomen. De hand is weliswaar op de knip, maar het doel heiligt niet alle middelen als dat resulteert in hoger ziekteverzuim. Daarom heeft KLM toegezegd ruimer te plannen door onder andere de instroom van KLC-collega’s, het uitstellen van CAPP/WOK-dagen en bestudeert men de mogelijkheid tot detachering van collega’s van Martinair en Transavia bij KLM. Het doel van deze maatregelen is om ruimer in de reserveplanning te zitten, zodat verstoringen beter kunnen worden opgevangen. De afgesproken maxima mogen uiteraard niet worden overschreden en daar zullen wij zeker op toezien.

Hopelijk kan met bovengenoemde maatregelen de krapte worden opgelost en staat ons geen herhaling van de afgelopen Kerst te wachten. Een structurele oplossing zal uiteindelijk moeten worden gevonden in het terugdringen van de oorzaken van het hoge ziekteverzuim. PBS is naar onze mening hiervoor medeverantwoordelijk. Op initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure komt er een korpsbreed referendum,  waarbij de kernvraag is of het cabinepersoneel nog heil ziet in een aantal door KLM nog voor te stellen aanpassingen van PBS. Bij onvoldoende gedragenheid van de plannen is een terugkeer naar Plan&Go echter niet uit te sluiten.

Redactie Cabin Pressure