Skip to main content

Vanavond in Zembla: Oliedampen in vliegtuigcabines

21 februari 2010

In de uitzending van Zembla van zondagavond 21 februari (Ned. 2, 21.45 uur)wordt aandacht besteed aan het risico van dampen van verbrande olie (fume), die via de airco incidenteel terecht kunnen komen in cabine en cockpit. Vooral het feit dat die dampen stoffen lijken te bevatten die het centrale zenuwstelsel aan kunnen tasten maakt serieus onderzoek noodzakelijk. 

Recent heeft daarom de Europese Commissie aan de European Aviation Safety Agency (EASA) gevraagd nader onderzoek te doen naar de omvang en aard van deze dampen in cockpit en cabine. Het Cabin Crew Comité van de European Transport workers Federation (ETF), waarbij FNV Bondgenoten/CabinPressure is aangesloten, neemt deel aan dat onderzoek. 

Hoewel KLM bijna niet meer vliegt met toestellen die genoemd worden in de Zembla-uitzending, is het ons bekend dat er ook bij KLM sprake is geweest van dit type incidenten. Hoe vaak daarvan in de afgelopen jaren meldingen zijn gedaan is ons echter niet bekend. Dat willen we daarom graag van KLM vernemen. Daarnaast zullen we de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Verkeer en Waterstaat vragen nader onderzoek te starten naar de medische risico’s die hieraan verbonden zijn voor KLM medewerkers en passagiers. 

Vooruitlopend op de uitkomsten van eventueel te starten onderzoek zal FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zowel KLM als de betrokken ministers vragen maatregelen te nemen die het binnendringen van oliedampen in vliegtuigen voorkomen. Boeing ontwikkelt inmiddels toestellen waarbij dit soort problemen tot het verleden behoort. Daar waar technische oplossingen mogelijk zijn, moet daarvan zo snel mogelijk gebruik worden gemaakt om ieder risico uit te sluiten, vinden wij. 

Redactie Cabin Pressure