Skip to main content

Zorgwekkende uitslag PBS Referendum: Gele kaart voor KLM

25 maart 2010

Donderdag 25 maart vond het reguliere cabineoverleg plaats, dat in het teken stond van het PBS referendum. Namens het Dagelijks Bestuur van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren aanwezig vliegende collega’s Annetje Koreman, Wil Fortgens, en Huib den Ouden. Onze professionele onderhandelaars en bestuurders Leen van der List en Zakaria Boufangacha waren de woordvoerders.

Meerderheid korps heeft weinig of geen vertrouwen in PBS
Prominent op de agenda stond de uitslag van het PBS referendum waarvan je via de link onderaan dit artikel een verkorte samenvatting kunt lezen. De totale response was 63,51%. Dat is ongekend hoog. De meest belangrijke vraag die ging over het vertrouwen dat je hebt in PBS werd als volgt beantwoord:

  • 7,9 %   Ik heb vertrouwen; ik vind het nu al een goed systeem
  • 28,6%  Ik heb redelijk vertrouwen in het systeem en de voorgenomen verbeteringen
  • 31,5%  Ik heb weinig vertrouwen, want er moet veel verbeterd worden in het komende half jaar
  • 32,0%  Ik heb geen vertrouwen meer in PBS en de voorgenomen verbeteringen

Hieruit blijkt dat 63,5 procent van de respondenten aangeeft weinig of geen vertrouwen te hebben in het systeem. Dat is een zorgwekkende constatering nadat PBS, dat in de kern een sociale innovatie behoort te zijn, zes maanden draait. Verder is het opvallend dat de door het korps als meest belangrijk genoemde aspecten (gebruiksvriendelijkheid en de sturing op en tevredenheid over het rooster) het slechtst worden gewaardeerd.

Enorme uitdaging voor KLM
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft aangegeven dat deze uitslag een ernstige waarschuwing is voor het totale Management Team van Inflight Services. We hebben KLM verder duidelijk gemaakt dat de herhaaldelijk door het bedrijf gewekte verwachtingen tot nu toe niet zijn waargemaakt. Er ligt een enorme uitdaging voor KLM om de komende zes maanden de toegezegde veranderingen in het systeem door te voeren. Wij zien het primair als de verantwoordelijkheid van het Management Team om ervoor te zorgen dat PBS een systeem wordt, dat wél aansluit bij de verwachtingen die het korps ervan heeft. Daar zijn geen werkgroepen voor nodig, maar een Management dat zijn verantwoordelijkheid neemt en daadkrachtig invult.

Protocol
Concreet bestaat op dit moment de situatie dat KLM, op grond van het protocol van augustus 2009 en de uitslag van het referendum van de afgelopen maand, tot oktober 2010 de mogelijkheid heeft om de aangekondigde wijzigingen door te voeren. Afgesproken is dat wij over de voortgang daarvan maandelijks in het cabineoverleg zullen worden geïnformeerd. Zoals verder ook is vastgelegd in het protocol, vindt er vervolgens in oktober 2010 een tweede PBS evaluatie plaats. Dát evaluatiemoment is het uur U voor PBS. Krijgt KLM op dat moment een tweede gele kaart van het korps, dan is er maar één conclusie mogelijk. In onze optiek kan het niet zo zijn dat doorgaan met een systeem waarvoor zo weinig gedragenheid bestaat, dan nog verantwoord is.

Dit is in essentie wat er vandaag is besproken. Voor de resterende agendapunten zal zo spoedig mogelijk een extra cabineoverleg worden ingelast

 

pbs_evaluatie_maart2010.jpg

 

Redactie Cabin Pressure.