Skip to main content

CAO Onderhandelingen 2010 zeer moeizaam van start.

10 april 2010

Gisteren en vandaag, 8 en 9 april 2010, zijn in Garderen de CAO onderhandelingen met KLM van start gegaan. De voorstellenbrief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is democratisch tot stand gekomen, waarbij al onze leden afzonderlijk inspraak hebben gehad. Vandaag zijn onze voorstellen toegelicht door vaste onderhandelaar/bestuurder Leen van der List, die de gesprekken namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure met het bedrijf voert. Hij wordt terzijde gestaan door cabinecollega’s en bestuursleden Annetje Koreman en Huib den Ouden. FNV Grond en FNV Cabine trekken samen op in dit proces. Dat maakt ons nóg meer een partij van betekenis.

Cash is King
KLM begon het overleg met een presentatie die een beeld schetste van het bedrijf in de huidige economische situatie. Het afgelopen jaar heeft KLM de problemen zonder ontslagen en netwerkreductie het hoofd kunnen bieden. Ook gaf KLM aan licht te zien aan het einde van de tunnel. Toch streeft men nog steeds naar maximale kostenbeheersing: “Cash is King”. KLM sprak de verwachting uit om via een korte onderhandeling te komen tot een CAO met een zeer geringe invulling van de loonparagraaf en zonder ingrijpende aanvullende voorwaarden.

Onze voorstellen van tafel geveegd
Als snel bleek wat dat in de praktijk voor KLM betekent. De werkdrukverlagende maatregelen op Europa die wij het bedrijf voorstellen moeten geheel kostenneutraal plaatsvinden, waarbij zelfs de ernst van de cabinesituatie ter discussie werd gesteld. Dit lijkt voor KLM de enig haalbare conclusie na landurige discussies in de stuurgroep werkdruk. Ook voor ons voorstel om de Korte Opdracht “1 om 0” af te schaffen moet fors in de buidel worden getast.

De pensioenwetgeving in Nederland is, met de verkiezingen voor de Tweede Kamer in het vooruitzicht, inzet in het politieke krachtenveld. Wat betreft de toekomst van onze pensioenen hebben we voorgesteld, om het geld dat op dit moment door KLM aan onze pensioenregeling wordt besteed, ook in de toekomst aan deze regeling te blijven besteden. Dit om te voorkomen dat eventuele financiële meevallers als gevolg van overheidsbesluiten naar de werkgever worden overgeheveld. KLM vond het echter niet gepast om, vooruitlopend op toekomstige kabinetsbesluiten, dit soort eisen te stellen.

Teleurstellend loonbod
Verder stelde KLM een looptijd voor van 1 april 2010 tot 1 augustus 2011 (16 maanden) met een structurele loonsverhoging van 1,25%, ingaande over ruim een jaar op 1 juli 2011. Voorts werd een “theoretische” eenmalige uitkering van 1% in het vooruitzicht gesteld op voorwaarde dat KLM in het boekjaar 2010/2011 tenminste een resultaat behaalt van € 120 miljoen. Een bijna ongeloofwaardige winstverwachting.

Hoewel we zeer terughoudend zijn geweest in onze voorstellenbrief komt KLM ons helaas vooralsnog op geen enkel punt tegemoet. Op donderdag 22 april aanstaande wordt het overleg hervat. Door KLM is aan ons en de andere vakbonden gevraagd om onze positie te (her)evalueren. Omgekeerd hebben wij aan het bedrijf aangegeven dat we van hen meer beweging verwachten op onze inhoudelijke en in onze ogen alleszins redelijke CAO voorstellen. Een nieuwe CAO is daarmee ver weg, maar nog altijd maakbaar.

Redactie Cabin Pressure