Skip to main content

De aswolk en de gevolgen

16 april 2010

Door de aswolk die als gevolg van de vulkaanuitbarsting boven Noord-West Europa hangt is het vliegverkeer volledig stil komen te liggen. Dat heeft grote financiële gevolgen voor KLM en een enorme impact op de huidige en komende indelingen voor het korps. Wij vragen onze leden om begrip voor de onorthodoxe maatregelen die nodig zijn om de schade zoveel als mogelijk te beperken. 

Informatievoorziening
De informatievoorziening is op dit moment verwarrend. Niemand lijkt te weten hoe lang het luchtruim nog gesloten blijft. Zo lang dat onduidelijk is kunnen er geen andere maatregelen genomen worden dan het annuleren van vluchten. Wij adviseren om MyKLM en eventuele berichten van crew control te gebruiken als richtlijn voor je handelen als je wilt weten of je vlucht doorgaat en wat het betekent als dat niet het geval is. Verder vragen we je om KLM alleen te bellen als dat echt noodzakelijk is. Alle menskracht is nodig om collega's te begeleiden die voor vandaag zijn ingedeeld, of die vanuit buitenstations naar huis moeten worden gehaald. Voor algemeen en actueel nieuws kun je ook terecht op reguliere nieuwszenders, zoals CNN. 

Indelingen
Op het moment dat het luchtruim weer wordt vrijgegeven zal flexibiliteit nodig zijn om de dienstregeling weer zo snel mogelijk op orde te krijgen. Daar zullen mogelijk ongebruikelijke maatregelen voor nodig zijn. Nu al staat vast dat niet te garanderen is dat alle indelingen voor de komende dagen in tact kunnen blijven. Natuurlijk zullen we toezien op het naleven van de wet en de CAO, maar het zou kunnen zijn dat we met KLM (tijdelijke) afspraken maken die bijdragen aan het weer zo snel mogelijk terugkeren naar de normale bedrijfsvoering. 

Wij hopen en rekenen op het begrip van onze leden bij het oplossen van de enorme uitdaging waar het bedrijf zich voor geplaatst zal zien. Het zo veel als mogelijk blijven bij de bestaande regels en het hanteren van de menselijke maat zullen hierbij de uitgangspunten van handelen moeten zijn voor zowel het bedrijf als FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, ook in deze bijzondere situatie van overmacht. 

Redactie Cabin Pressure