Skip to main content

Vulkaanuitbarsting: Update 17 april 15.00 uur.

17 april 2010

Nog steeds is niet met zekerheid te zeggen wanneer het vliegverkeer wordt hervat. KLM houdt ons voortdurend op de hoogte van de ontwikkelingen en de te nemen maatregelen om, zo gauw als dat mogelijk is, de operatie te hervatten.

Vanmiddag is met ons besproken dat er echter nog geen zicht is op een nieuw startmoment. Wel is bekend dat:

  • Europavluchten vanaf AMS die tot en met zondag 18 april 02:00 uur LT AMS zouden vertrekken zijn geannuleerd;
  • Europavluchten naar AMS die gepland zijn aan te komen tot en met zondag 18 april 02:00 uur LT AMS zijn geannuleerd;
  • ICA-vluchten vanaf AMS die tot en met zondag18 april 02:00 uur LT AMS zouden vertrekken zijn geannuleerd;
  • Voor ICA-vluchten naar AMS geldt dat het besluit tot eventueel annuleren genomen wordt 4 uur tot 6 uur voor vertrek.

Bij annulering worden nog geen nieuwe vluchten toegekend, maar krijgt men één of meerdere dagen Reserve Thuis (RT), totdat een nieuwe indeling kan worden gemaakt. Wij leven mee met alle op buitenstations gestrande collega’s en beseffen dat deze uitzonderlijke situatie grote problemen op het thuisfront kan veroorzaken en men mogelijk belangrijke afspraken misloopt. We hopen dat aan deze onzekere situatie snel een einde komt. Voor actuele informatie zijn berichten vanuit het OCC en op MyKLM leidend.

Gezien de uitzonderlijke omstandigheden zijn hebben wij het volgende met KLM afgesproken:

  • De reserve krijgt de status van RT;
  • KLM gaat flexibel om met de regel om binnen een uur op Schiphol te zijn;
  • De vervolgindeling blijft intact;
  • De verstoringsmatrix is van toepassing (CAO blz. 76), d.w.z., dat KLM onder voorwaarden het reisverlof mag inkorten (naar CS-teller).

Indien nodig worden nieuwe afspraken gemaakt met de cabinebonden. De situatie is zodanig onvoorspelbaar en onduidelijk dat een beroep wordt gedaan op ieders begrip, zodat de operatie zo snel mogelijk en verantwoord weer opgestart kan worden.

Tenslotte hebben we bij KLM aandacht gevraagd voor het feit dat het er alle schijn van heeft dat de communicatie naar buiten (Telegraaf) anders en mogelijk zelfs sneller is dan naar binnen (MyKLM). We hebben aangedrongen op in ieder geval gelijktijdige en gelijkluidende communicatie via alle kanalen. Als er echter toch prioriteiten moeten worden gesteld met betrekking tot de communicatie, dan liggen die wat ons betreft in de volgorde: Medewerkers, Klanten, Pers. KLM heeft aangegeven dit met ons eens te zijn.

Redactie Cabin Pressure