Skip to main content

Europees luchtruim weer gedeeltelijk open: hervatting operatie en aanvullende afspraken.

20 april 2010

Na het sein “groen” van de Europese luchtvaartautoriteiten is de operatie gisteravond langzaam opgestart met drie ICA-vluchten naar Shanghai, Dubai en New York. Vervolgens is vanmorgen vanaf 08.00 uur de operatie redelijk goed op gang gekomen. Inmiddels wordt ongeveer 50% van de Europa-productie gevlogen. Op ICA zijn vandaag alleen MEX, MNL, LIM, KIX, YUL, EBB, ALA en ADD geannuleerd.

Afspraken
Vanaf het begin van de verstoringen op donderdag 15 april is FNV Bondgenoten/Cabin Pressure met KLM in gesprek geweest over de ontstane situatie. We hebben daarvan zo actueel mogelijk verslag gedaan in onze berichtgevingen op de website. Daarbij hebben we aangegeven dat we ons flexibel zullen opstellen bij het hervatten van de operatie. Met KLM zijn daarom de volgende afspraken gemaakt:

  • Alle collega’s die op dit moment geen indeling hebben (ongeveer 400) worden vandaag gebeld door Crew Control. Men krijgt telefonisch een indeling die toewerkt naar de vaste vervolgindeling;
  • In de aanvangsfase van de hervatting hebben we KLM toestemming gegeven om volgens de wettelijke limieten te vliegen i.p.v. volgens de CAO. Deze uitzondering wordt gemaakt om een snelle repatriëring van bemanning en passagiers mogelijk te maken. We hebben daar echter wel een tijdslimiet over afgesproken. Dit vliegen “volgens de wet” is slechts toegestaan tot maandag 26 april aanstaande. Eventuele voortzetting na 26 april gebeurt in overleg. Verder wordt ons door het OCC vooraf gemeld op welke vluchten dit van toepassing zal zijn. Tenslotte hebben we besproken dat er achteraf zal worden bepaald of er per “overtreding” van de CAO compensatie wordt afgesproken en toegekend. Uiteraard zal de wet nooit worden overschreden;
  • De zgn. “verstoringsmatrix” die beschreven staat op blz. 75 en 76 van de CAO is een instrument dat kan worden toegepast bij verstoringen op ICA. KLM heeft ons het verzoek gedaan deze matrix ook toe te mogen passen op Europa. Concreet betekent dit dat 3RV kan worden ingekort naar 2RV en dat 2RV kan worden ingekort naar 1 RV. KLM wil dit instrument voor één week inzetten en verwacht dat dit bij maximaal 10% van de Europaproductie zal voorkomen. Wij begrijpen het verzoek van KLM, maar realiseren ons ook de enorme werkdruk van Europavliegenden. Ons standpunt is dan ook dat KLM dit mag doen onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat dit alleen op vrijwillige basis en dus in overleg met betrokkenen zal plaatsvinden. Wees dus voorbereid op een verzoek hiervoor van de kant van KLM;
  • Bij annulering van vluchten mogen maximaal twee dagen RT van 10.00 – 22.00 uur worden ingezet met daarna eventueel EVR en/of een opdracht. Op die manier wordt het mogelijk gemaakt toe te werken naar de vervolgindeling.

Questions & Answers
Er bestaat bij het korps op dit moment veel onduidelijkheid over wat wel en wat niet is toegestaan. Met name ook verkeren veel collega’s die vast zitten op de route in het ongewisse. Die onduidelijkheid werd en wordt gevoed door de soms onduidelijke, trage en niet eenduidige communicatie vanuit KLM. We hebben het bedrijf hier verschillende malen op aangesproken. Op verzoek van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft KLM nu een Q&A tool gemaakt die je op MyKLM kunt raadplegen. Wij hopen hiermee en met de publicatie van bovenstaande afspraken de onzekerheid die bij veel collega’s leeft weg te nemen.

We wensen het korps succes en sterkte de komende dagen en hopen voor KLM en alle medewerkers dat de dienstregeling zo spoedig mogelijk is hersteld!

Redactie Cabin Pressure