Skip to main content

CAO onderhandelingen vannacht afgerond. Resultaat: "Crisis CAO".

07 mei 2010

Nadat op 9 april de CAO besprekingen werden opgeschort kwamen gisteren de zeven door KLM erkende vakbonden weer bij elkaar in Garderen voor verder overleg. Leen van der List, onze vaste onderhandelaat/bestuurder voerde namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure de gesprekken met het bedrijf. Hij werd terzijde gestaan door cabinecollega’s en bestuursleden Annetje Koreman en Huib den Ouden. Dat heeft na moeizame onderhandelingen vannacht geleid tot wat we willen noemen een ‘crisis CAO’ met een naar omstandigheden verdedigbaar resultaat.

Economische situatie
De sfeer werd vanaf het begin van de gesprekken in april beheerst door de malaise in de wereldeconomie en de luchtvaart. Daar kwam het verlies als gevolg van de vulkaanuitbarsting op IJsland bovenop. Volgens KLM heeft de sluiting van het Europese luchtruim vorige maand het bedrijf zo’n 63 miljoen Euro gekost. Nog meer dan al het geval was streeft KLM daarom naar maximale kostenbeheersing: “Cash is King”. Deze houding van KLM bracht de onderhandelingen in een sfeer waar nauwelijks ruimte bleek voor de inhoudelijke issues uit onze voorstellenbrief, noch voor een loonstijging die in de buurt komt van onze inzet. We kunnen ons voorstellen dat verwachtingen van onze leden en de uitkomsten van de onderhandelingen niet helemaal in lijn liggen. Toch zijn wij er gegeven de omstandigheden van overtuigd, dat we het best haalbare hebben bereikt en KLM hebben gedwongen verder te gaan dan zij van plan was.

De belangrijkste KLM brede afspraken
De belangrijkste KLM brede afspraken geven we hieronder weer. Zodra alle definitieve teksten beschikbaar zijn zullen we die volledig publiceren.

  • De nieuwe CAO heeft een looptijd van 18 maanden. Hij start op 1 april 2010 en eindigt op 30 september 2011;
  • Gedurende deze looptijd is een totale structurele loonsverhoging afgesproken van 1,75%. Op 1 april 2011 stijgen de lonen met 1,25%. Vervolgens komt daar op 1 september 2011 0,5% bovenop;
  • KLM zal zich tot het uiterste inspannen om de werkgelegenheid van de huidige werknemers veilig te stellen. Gebaseerd op de huidige inzichten zullen er op grond van bedrijfseconomische redenen gedurende de CAO periode geen KLM'ers in vaste dienst worden ontslagen;
  • Om het opnemen van ouderschapsverlof zoveel mogelijk te stimuleren, zal de pensioenopbouw gedurende de tweede helft van het wettelijk ouderschapsverlof worden gecontinueerd op basis van het oorspronkelijke tewerkstellingspercentage en de daarbij behorende pensioenpremiebijdrage.

Specifieke cabinezaken
Verder zijn er afspraken gemaakt m.b.t. specifieke cabinezaken.

  • WRR. Vooruitlopend op het CAO overleg in 2011 zal op een aantal onderwerpen inhoudelijk met partijen van gedachten worden gewisseld. Voor cabine is daarvan de belangrijkste een discussie over de WRR. Hierbij moet gedacht worden aan een onderzoek naar de mogelijkheden om te komen tot een nieuwe WRR waarin de verhouding tussen werken en verlof meer in balans is en waar elementen als flexibiliteit en zeggenschap van de CA  voorop zullen staan. Nadrukkelijk is afgesproken dat de uitkomsten van deze discussie niet verplichtend zullen zijn;
  • Werkdruk Europa. M.b.t. de werkdruk op Europa wilde KLM CAO afspraken maken om de druk onder Europa-vliegenden eerlijker te verdelen. Gedacht werd aan een gewijzigde ABS score voor de Europaproductie en de maximering per individu van jumpers en KO’s. Omdat deze voorstellen behoorlijk van invloed zijn op PBS als geheel en de invloed op de indeling van deze groep collega’s, wilden we dit niet nu al via de CAO regelen. We hebben tenslotte genoeg voorbeelden van minder doordachte en vaak onomkeerbare CAO afspraken uit het verleden. We hebben zowel KLM als VNC ervan kunnen overtuigen dat de voorgestelde zaken als proef en voor bepaalde tijd moeten worden getest. De Europavliegenden kunnen dan achteraf zelf bepalen of de plannen positief uitpakken en uitvoerbaar zijn. De opzet en uitwerking zal worden geregeld via het maandelijkse cabineoverleg.

Het woord is nu aan de leden
Binnenkort zal de complete tekst van het onderhandelingsresultaat te vinden zijn op onze website. Ook krijgen onze leden dit resultaat binnenkort thuisgestuurd, inclusief een stembiljet zodat ieder lid hierover zijn of haar stem kan uitbrengen. Heb je daarover vragen, dan kun je die altijd stellen via info@cabinpressure.nl

Word óók lid en maak ons (en jezelf) nog sterker!
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft wederom bewezen een professionele tegenspeler voor KLM te zijn. Ondanks de moeilijke economische situatie hebben we op basis van reële argumenten daarom toch een aantal essentiële zaken kunnen bewerkstelligen. We luisteren naar de mening van onze leden en geven hen bovendien allemaal de mogelijkheid zich uit te spreken over de resultaten die we bereiken.

Deze tijd vraagt om een professionele en alerte onderhandelingspartner, dat is wederom gebleken. Wil jij ook deel uitmaken van onze duidelijke en eerlijke democratische manier van belangenbehartiging? Stap dan vóór 1 juni over en vul het online aanmeldingsformulier in. In de meeste gevallen betaal je nog minder contributie ook, namelijk maximaal €16,- per maand! Op de website vind je meer informatie over het lidmaatschap.

Redactie Cabin Pressure