Skip to main content

Cabineoverleg 27 mei 2010

28 mei 2010

Op donderdag 27 mei heeft er weer cabineoverleg met KLM plaatsgevonden. Namens het Dagelijks Bestuur van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren onze vliegende collega’s Annetje Koreman en Huib den Ouden aanwezig. Leen van der List en Zakaria Boufangacha, onze professionele onderhandelaars, waren woordvoerder. Hieronder de hoofdpunten.

Planning
Er werd ons door KLM een planningsstand getoond voor de periode vanaf de zomer van 2010 tot en met maart 2011, waaruit blijkt dat de sterkte van het korps aanvaardbaar is ten opzichte van de te verwachten productie. Geen krapte dus de komende tijd. De reguliere non activiteits-aanvragen voor deze zomer zijn zelfs toegewezen en ook voor de komende winter verwacht KLM geen problemen. We willen waken voor te hoog gespannen verwachtingen, maar als het economische herstel doorzet en de productie toeneemt zoals verwacht, dan is er vanaf de zomer van 2011 wellicht weer ruimte voor promotietrainingen voor Purser en Sr. Purser.

PBS
Met betrekking tot PBS gaf KLM een presentatie over de voortgang van de aanpassingen die binnen vier maanden zullen moeten leiden tot verbeteringen in het inzicht in en de voorspelbaarheid, complexiteit en gebruikersvriendelijkheid van het systeem. Aanpassingen die uiteindelijk dus zullen moeten leiden tot meer vertrouwen bij het korps. Tijdens het cabineoverleg van 15 juli aanstaande zal KLM een voorstel met ons delen hoe zij de evaluatie in oktober wil vormgeven. Wat ons betreft zal die deze keer bestaan uit een eenduidige en heldere vraagstelling die geen ruimte laat voor interpretatieverschillen.

Losse reserves en inspraak CA
Al enkele maanden hebben wij een meningsverschil met KLM over de naar onze mening ongeoorloofde inzet van zgn. “losse reserves”, een begrip dat niet voorkomt in onze CAO. Daarover hebben wij meerdere malen gepubliceerd. Na een aantal bijeenkomsten met KLM en VNC is het begrip “losse reserve” gedefinieerd en zijn er afspraken gemaakt onder welke condities zo’n losse reserve zou kunnen worden ingedeeld. Dit alles op basis van een proef. De afgesproken condities voor de inzet van een losse reserve zijn:

Voor Europa

  • Een herstelmelding in een Europa cyclus met onmiddellijke ingang óf na 12.00 uur op de dag voorafgaand aan het herstel;
  • Een wijziging van de Europa productie;
  • Een verstoring veroorzaakt door de CA

Voor ICA, alleen in combinatie met een herstelmelding en als laatste mogelijkheid ná de volgende alternatieven:

  • vlucht- of grondopdracht (waarvoor geen studie vereist is);
  • gebruik van dagen van achtereenvolgens CS, RR en IR teller;
  • Een opengevallen of aangemaakt RT blok.

De meest belangrijke conditie die wij voor ICA hebben bewerkstelligd is de keus van de CA  voor het indelen na een herstelmelding van losse reserve (maximaal 3) danwel een 14-daagse RT (die een tik geeft op de RT teller). Zeggenschap dus!

VNC vond losse reserves in eerste instantie een issue tussen KLM en FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en hield zich aanvankelijk afzijdig. Gelukkig veranderde men van mening en deelde sinds het cabineoverleg van 25 maart onze standpunten en argumenten. In het laatste cabineoverleg van mei is men echter weer van mening veranderd. VNC overweegt nu zelfs een juridische procedure omdat men ineens van mening is dat de afspraken te ver afstaan van de oorsponkelijke KLM-VNC deal over PBS die in april 2008 werd afgesproken. Wordt dus vervolgd…..

Piloten in de cabine
Zoals bekend verzocht KLM ons eerder om na te denken over de mogelijkheid om vliegers bij boventalligheid op vrijwillige basis in de cabine (Europa en ICA) te werk te stellen. Onze stellingname is vanaf het begin duidelijk geweest. We verwelkomen vliegers die daarvoor kiezen graag in de cabine, maar dan alleen op die plaats waar dat ook het meeste bijdraagt aan een verlaging van de werkdruk en dat is op de 737. Tewerkstelling op alle andere types zou de toewijzingskans voor éénbanders op ICA vluchten verkleinen. Dat kan niet de bedoeling zijn vinden wij. KLM meldde ons vandaag teleurgesteld te zijn in onze houding en ziet af van de plannen.

“Groentjes” ongeldig verklaard
Tijdens de dramatisch verlopen Kerstoperatie van afgelopen december werd FNV Bondgenoten/Cabin Pressure verrast door crisismaatregelen (o.a. -1 vliegen) die werden genomen op basis van afspraken die in 1994 tussen (toen nog) VKC en KLM werden gemaakt, de zgn. “Groentjes”. Op 30 december schreven we KLM daarover een brandbrief, waarin wij duidelijkheid verlangden over de rechtsgeldigheid van die voor ons onbekende en onaanvaardbare bijkomende afspraken.

Tijdens het afgelopen overleg liet KLM ons weten zich te kunnen vinden in de argumenten die we daarin aandroegen. De groentjes zijn daarom met ingang van heden niet meer geldig met uitzondering van enkele afspraken m.b.t. pensioenen voor Japanse CA’s en de doorstroom van CA’s van KLC naar KLM. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft wederom met succes slechte afspraken uit het verleden ter discussie gesteld. De aanhouder wint!

Follow-up CAO afspraken
In het CAO protocol 2010-2011, dat onlangs ter goedkeuring aan al onze leden is verstuurd, zijn voorstellen gedaan m.b.t. de werkdruk op Europa en de zgn. “vernieuwingsagenda”.

Voor de werkdruk op Europa is een proef voor bepaalde tijd afgesproken om de druk onder Europa-vliegenden eerlijker te verdelen. Het gaat hierbij om een gewijzigde ABS score voor de Europaproductie en de maximering per individu van jumpers en KO’s. De Europavliegenden kunnen achteraf zelf bepalen of de plannen positief uitpakken en uitvoerbaar zijn. Een opzet hiervoor wordt momenteel door KLM uitgewerkt. Het is de bedoeling de proef te starten op 1 september aanstaande.

Wat betreft de vernieuwingsagenda is in de CAO afgesproken dat de nadruk zal liggen op een onderzoek naar flexibiliteit/zeggenschap voor het korps m.b.t. de WRR.  Wij hebben hiervoor vandaag een procesvoorstel gedaan wat als resultaat een beslisdocument moet opleveren. De hoofdpunten daarvan zijn:

  • Organiseren van een effectieve werkconferentie. Gedacht wordt aan de duur van enkele dagen;
  • Alle CAO partijen geven elkaar in die werkconferentie inzicht in hun ideeën;
  • De leiding van de conferentie is in handen van een objectieve relatieve buitenstaander.

Verder hebben we aangegeven dat we de mogelijkheid willen hebben om als grote vakorganisatie onze deskundigen hierbij in te zetten. Daarnaast vinden we het van groot belang om vooraf al onze leden hierin actief te betrekken. KLM en VNC hebben toegezegd te zullen reageren op ons voorstel dat op de agenda staat in het eerstvolgende cabineoverleg op 15 juli.

As-Crisis
De gevolgen van de vulkaanuitbarsting op IJsland zijn voor KLM en het korps enorm geweest. Na de sluiting van een groot deel van het Europese luchtruim op 15 april en opnieuw op 17 mei hebben de bonden adequaat en in goed overleg met KLM afspraken kunnen maken, onder andere over de inzet van een tweedaags Reserveblok. Naar aanleiding hiervan hebben we KLM achteraf vragen gesteld. M.b.t. een juiste afrekening van RV voor deeltijders die twee dagen RT op hun indeling kregen zijn vandaag goede afspraken gemaakt. Alle deeltijders die na de RT geen deeltijdverlof of EVR toegewezen hebben gekregen zullen actief door KLM worden benaderd voor een juiste afrekening.

Tenslotte BKK
Als gevolg van de hevige onlusten in Bangkok van de laatste weken, is crew niet gehuisvest geweest in het Courtyard Hotel in de stad, maar in het Radisson Hotel nabij de luchthaven. Bovendien mocht men dat hotel niet verlaten. Vanaf 26 mei slippen we weer in de stad en zijn de meeste beperkingen opgeheven. Op ons aandringen wordt voor alle collega’s die in de onlustperiode een BKK omloop hadden aangevraagd de ABS score aangepast.

Redactie Cabin Pressure

Wil jij ook deel uitmaken van onze eerlijke, duidelijke en democratische manier van belangenbehartiging? Wees er dan snel bij, stap nog vóór 1 juni over en vul het  online aanmeldingsformulier in. In de meeste gevallen betaal je nog minder contributie ook, namelijk maximaal €16,- per maand! Op de website vind je meer meer informatie over het lidmaatschap.