Skip to main content

Financieringsoverleg Pensioenregeling

21 juli 2010
Al geruime tijd (sinds 2007) zijn de vakbonden met KLM in gesprek over de financiering van de pensioenregeling. De discussie gaat over de vraag of er extra geld moet worden ingelegd om de toezeggingen uit de pensioenregeling waar te maken en wie daarvan welk deel voor zijn rekening neemt. Die discussie wordt nog eens versterkt wanneer we de effecten van de economische crisis op de haalbaarheid van pensioentoezeggingen in ogenschouw nemen en komt in een beslissend stadium.

Tot op heden heeft het overleg tussen KLM en de vakbonden over de financiering nog niet tot enig resultaat geleid. Dat werd mede veroorzaakt door het feit dat partijen het niet eens konden worden over de vraag of er een compensatie moest komen voor de overgang van een onvoorwaardelijk naar een voorwaardelijk geïndexeerde pensioenregeling. Ter toelichting: Bij een onvoorwaardelijke indexatieregeling stijgt de hoogte van het op te bouwen pensioen en het ingegane pensioen mee met de loon- en prijsstijgingen. Bij een voorwaardelijke regeling is dat jaarlijks afhankelijk van de financiële positie van het pensioenfonds.

Donderdag 15 juli jl. hebben we aansluitend aan het arbeidsvoorwaardelijke cabineoverleg ‘het net opgehaald’ met betrekking tot dit dossier. Dat leidt voor FNV Bondgenoten/Cabin Pressure in ieder geval tot de conclusie dat er meer geld nodig is om ook op langere termijn de toezeggingen die voortkomen uit de huidige pensioenregeling waar te maken. We trekken die conclusie mede op basis van een studie die in opdracht van het bestuur van het Pensioenfonds KLM Cabinepersoneel is verricht. Over de uitkomsten van die studie zijn de arbeidsvoorwaardelijke partijen afgelopen donderdag formeel geïnformeerd. Wij vinden het de verantwoordelijkheid van het pensioenfondsbestuur om als eerste de deelnemers meer te vertellen over de uitkomsten van het onderzoek en de daaraan verbonden conclusies. We vertrouwen erop dat dit de komende maand gaat gebeuren.

Op 16 september 2010 onderhandelen we verder over de financiering van de pensioenregeling. Dat zullen geen eenvoudige gesprekken worden, want het gaat om veel extra geld. Extra geld waarvan KLM zal stellen dat ze dat op dit moment niet heeft, terwijl wij van onze kant zullen stellen dat KLM gezien de bestaande afspraken de verplichting heeft om ruimte te vinden binnen de budgetten om de financiering van het pensioenfonds op peil te brengen en te houden.

Gezien de verplichting om voor 1 oktober 2010 tot een nieuwe financieringsovereenkomst te komen, verwachten wij dat er na het overleg van 16 september meer duidelijkheid is over de oplossingsrichting. Naast onze vakbondsbestuurders zullen ook de pensioenadviseurs van FNV Bondgenoten bij dit overleg betrokken worden. Alvorens tot definitieve afspraken te komen, vinden wij het van belang de mening van onze leden gehoord te hebben. Daartoe organiseren we op 22 september 2010 om 13.00 uur een ledenbijeenkomst in Amsterdam of omgeving. Kom naar die bijeenkomst, want het gaat om één van je belangrijkste arbeidsvoorwaarden waarmee een groot deel van je inkomen is gemoeid. Houd rekening met deze bijeenkomst bij het maken van je plannen en geef je op via pensioen220910@gmail.com

Als laatste laten we je weten dat de financiering van de huidige regeling losstaat van het mogelijke besluit dat de regering gaat nemen over het verhogen van de AOW- en pensioenleeftijd. Die discussie wordt pas opportuun na een eventueel regeerakkoord daarover. Omdat we onze ‘kop niet in het zand wilden steken’ voor de politieke realiteit, heeft de FNV een alternatief AOW-plan ontwikkeld, dat de mogelijkheid biedt om afspraken te maken voor werknemers in zware beroepen. In de plannen van de meeste politieke partijen is daar geen plaats voor. Als de politiek ons alternatief overneemt, zullen we met jullie steun er alles aan doen om de normpensioenleeftijd voor KLM Cabinepersoneel op 60 jaar te houden en tegelijkertijd een goed levensfasebewustbeleid van de grond te tillen. Dat mag je verwachten van een vakbond met realiteitszin.

De redactie