Skip to main content

Nieuwe voorstellen EASA medische keuring cabinepersoneel

03 augustus 2010
Eind 2009 berichtten we over de kwestie rondom het Medical Assessment. Door wijzigingen in de Europese wetgeving werd het cabinepersoneel verplicht om een vijfjaarlijkse medische toets te ondergaan. Een aantal collega’s werd wegens bepaalde aandoeningen aanvankelijk niet geschikt bevonden om de veiligheidstaken aan boord uit te oefenen. Hieronder zaten ook enkele leden van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, die uiteindelijk na een langlopende beroepsprocedure alsnog hun werk hebben mogen hervatten. Zij werden bijgestaan door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure. Het Europees Agentschap voor de Veiligheid in de Luchtvaart (EASA) heeft naar aanleiding van de bezwaren tegen de gehanteerde keuringsrichtlijnen nieuwe voorstellen gedaan.

De keuringseisen waren afgeleid van de bestaande vliegmedische minimumeisen enerzijds en de keuringsrichtlijn voor recreatieve vliegers anderzijds. De toepasbaarheid van keuringseisen voor sportvliegers op cabinepersoneel stelden wij destijds al ter discussie, omdat wij onvoldoende verband zagen tussen beide groepen waar het gaat om het uitoefenen van specifieke veiligheidstaken. EASA heeft nu, naar aanleiding van de bezwaren van o.a. de vakbonden, de eisen voor medische geschiktheid van cabinepersoneel herzien en voorgelegd voor commentaar aan alle belanghebbenden. EASA meent hiermee tegemoet te komen aan de bezwaren tegen de huidige praktijk van keuren.
 
De teksten van EASA dienen gezien te worden als voorstellen waar nog over onderhandeld moet worden. Belanghebbende partijen hebben tot 23 augustus 2010 de tijd om hun reactie en input te geven op de teksten zoals nu opgesteld in het zogeheten Comment Response Document (CRD). Nadien zal EASA haar daadwerkelijke standpunt innemen en voorleggen aan de Europese Commissie. De verwachting is dat met ingang van 2012 de 'nieuwe' keuringsrichtlijn voor cabinepersoneel van kracht zal worden. De berichtgeving waarin wordt gesteld dat er nu al sprake zou zijn van nieuwe keuringseisen is dan ook zeer voorbarig. De huidige keuringseisen bieden echter al wel de ruimte om op basis van eerdere bevindingen coulanter om te gaan met bepaalde aandoeningen, maar feitelijk was die mogelijkheid er al.
 
Vanzelfsprekend oefent FNV Bondgenoten/Cabin Pressure invloed uit op de totstandkoming van de nieuwe regelgeving. Zo hebben we onlangs met IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) gesproken over de nieuwe voorstellen van EASA, waardoor we op nationaal niveau in beeld zijn. Verder spreken we daar waar nodig KLM aan in het cabineoverleg, in de Groepscommissie en in de  Ondernemingsraad. Daarnaast zal de European Transportworkers’ Federation (ETF) ook namens ons haar input geven op de voorstellen in de CRD, waarmee ook Europees onze invloed is geborgd. 

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure pleit voor een keuringsrichtlijn waarin minimumeisen worden gesteld die noodzakelijk zijn om in alle lidstaten de geschiktheid van het cabinepersoneel te waarborgen, zonder dat het voorstel te gedetailleerde verplichtingen oplegt aan ondernemingen en de beleidsruimte van de lidstaten onnodig inperkt. Het kan wat ons betreft niet zo zijn dat door te strikte handhaving van de regelgeving CA’s die al jaren hebben aangetoond goed te functioneren zonder aan hun gezondheid gerelateerde incidenten, hun beroep niet meer mogen uitoefenen.
 
Wil je meer weten over de inhoud van de voorstellen en wil je daar commentaar op leveren, dan kan dat op de website van EASA.

Redactie Cabin Pressure