Skip to main content

Cabineoverleg van 31 januari 2011

31 januari 2011

Maandag 31 januari vond het reguliere cabineoverleg plaats tussen KLM en de cabinebonden. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren daarbij Zakaria Boufangacha, Annetje Koreman en Huib den Ouden aanwezig. Halsstarrigheid van KLM m.b.t. de compensatie voor het éénzijdig beëindigen van de CAO afspraak 4e type overschaduwde het overleg. Gelukkig is er ook goed nieuws te melden over de nieuwe Airbus 330-300.

Samenstelling Cabinebemanning A330-300
Vorige maand werd bekend dat KLM het voornemen heeft om in 2012 drie nieuwe Airbussen 330-300 aan de vloot toe te voegen. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft naar aanleiding daarvan de samenstelling van de cabinebemanning van dit type vliegtuig op de agenda van het cabineoverleg gezet. Het betreft hier tenslotte een arbeidsvoorwaardelijk issue.

Purser boven de sterkte
De A330-300 is de grote broer van de A330-200 die al jaren in de KLM operatie wordt gebruikt. Om recht te doen aan de geest van de CAO-afspraken m.b.t. taken van de tweede leidinggevende op dit nieuwe vliegtuigtype met een grotere configuratie, koos FNV Bondgenoten de insteek van een tewerkstelling van de Purser boven de sterkte. Zeer tot ons genoegen meldde KLM ons dat de Purser op dit type vliegtuig inderdaad boven de sterkte zal worden geplaatst. Verder gaf het bedrijf aan dat is besloten het vliegtuig te voorzien van vijf zgn. “Ultra High Comfort Seats”.

Doorstroom AP’s
Enige tijd geleden is er in het cabineoverleg afgesproken dat AP’s die dat wensen alsnog kunnen doorstromen naar de functie van Purser. Na uitvraag door KLM hebben slechts negen AP’s aangegeven van dit aanbod gebruik te willen maken. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft vervolgens het voorstel gedaan om de betreffende AP’s “on top of” met voorrang te laten promoveren. Dit om recht te doen aan deze collega’s die door de afspraken in 2004 tussen KLM en VNC m.b.t. het loopbaanbeleid tussen wal en schip zijn geraakt.

Teleurstellend
In het cabineoverleg heeft VNC helaas aangegeven dit voorstel niet te accepteren en heeft hierover haar veto uitgesproken. In onze optiek een gemiste kans om voor deze groep gemotiveerde collega’s met een lange staat van dienst iets te kunnen betekenen.

Terugkeer naar Plan&Go
Veel plannen voor een terugkeer naar Plan&Go zijn inmiddels de revue gepasseerd waarbij wij meermalen onze verbazing en teleurstelling uitspraken over de in onze ogen onredelijkheid m.b.t. de duur van het terugkeerproces. In het overleg van vorige maand lanceerde KLM als mogelijk tussenvoorstel het plan voor een terugkeer naar Plan&Go, inclusief een vierweekse indeling en een tweeweekse RT, gereed in de zomer van 2011. Daarna zou dan vervolgens kunnen worden gewerkt aan de implementatie van het oorspronkelijke Plan&Go, gereed in de eerste helft van 2012. Wij gaven vorige maand aan hieraan niet te willen meewerken omdat dit plan niet rijmde met ons uitgangspunt dat we eerst (volgens de afspraken uit het protocol) z.s.m. terug willen naar de basisfunctionaliteit om vanuit die basis verbeteringen aan te brengen.

Vandaag meldde KLM ons dit plan toch ten uitvoer te brengen. Concreet betekent dit dus een terugkeer naar Plan&Go binnen enkele maanden met daarin nog een erfenis uit PBS tot aan de zomer van 2012.

JVU dagen
In Augustus vorig jaar maakten we met KLM de afspraak om de zgn. verborgen dagen uitgesteld verlof (JVU) bij te schrijven bij het reguliere JV per 1 mei 2011. Hiermee zou de CA zeggenschap krijgen over deze 5, 6, of 7 dagen extra verlof. In de praktijk zou dit betekenen dat deze extra dagen bij het winterverlof 2011/2012 zouden worden ingedeeld.

Vandaag meldde KLM ons in het overleg dat men deze afspraak wil openbreken i.v.m. problemen in de planning die het bedrijf voorziet in de winter 2011/2012. Het oorspronkelijke plan zou druk zetten op de robuustheid in de planning. Bovendien zou er minder deeltijd en non actief kunnen worden toegekend. Als alternatief stelde men ons daarom voor om deze dagen te laten uitbetalen of op de Oud-JV teller (OD) bij te schrijven.

Concrete afspraken
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft aangegeven niet te willen afwijken van de oorspronkelijke afspraken mits op basis van vrijwilligheid van het individu. KLM is daarmee akkoord gegaan. Concreet betekent dit dat men binnenkort kan kiezen voor JVU aansluitend aan het winterverlof 2011/2012, bijschrijving van deze dagen op de OD-teller, of uitbetaling ervan. KLM zal de opties binnenkort duidelijk communiceren inclusief de gevolgen van elke keuze.

Afschaffing 4e type……
Zoals we eerder schreven stelde KLM zich vorige maand in het overleg op het standpunt dat er geen enorme goody is weggevallen door het afschaffen van de pilot 4e type en men vond de CAO afspraak uit 2007 bovendien “geen major issue”. Ter compensatie werd een “superjokerdag” voorgesteld. Vandaag werd duidelijk dat ons tegenvoorstel om het gehele korps ter compensatie de B777 als vast type te geven voor KLM niet haalbaar was. Vervolgens is er door ons vandaag ter compensatie een ander alternatief geboden dat wat ons betreft ook recht doet aan het wegvallen van het 4e type. We hebben voorgesteld om de Korte Opdracht 1:0 af te schaffen, omdat die KO als zeer werkdrukverhogend wordt ervaren door de Europa vliegende collega´s.

Teleurstellend
KLM verraste ons zeer door haar reactie. Men reageerde verbolgen en vond ons voorstel “buitenproportioneel”, onevenredig duur en beslist niet passend bij de problematiek. Met deze reactie gaf KLM wederom blijk de impact van het door haar éénzijdig afschaffen van de pilot niet te erkennen en daarmee het werkdrukissue op Europa te bagatelliseren. Een teleurstellende houding. Het bedrijf heeft aangegeven een alternatief te zullen bedenken, maar kon niet aangeven op welke termijn.

Onacceptabel
Het kan wat ons betreft niet zo zijn dat één van de grootste  werkgevers in Nederland zonder realistische compensatie éénzijdig een CAO afspraak naast zich neerlegt. Dat zullen wij in ieder geval niet accepteren. We zullen het alternatief van KLM afwachten waarna we ons zullen beraden op onze houding in deze dreigende impasse.

Redactie Cabin Pressure