Skip to main content

KLM schoffeert korps door radiostilte rondom compensatie vierde type

07 maart 2011

Op 2 maart publiceerden wij dat we KLM op 24 februari jl. per brief opriepen om ons op de zo kortst mogelijk termijn kenbaar te maken hoe het bedrijf het wegvallen van het vierde type met een aanvaardbaar alternatief denkt  te gaan compenseren. De “superjokerdag” die KLM eerder aanbood vindt FNV Bondgenoten/Cabin Pressure volstrekt onvoldoende en een miskenning van de problematiek rond werkdruk. VNC sloot zich, na overleg, bij onze oproep aan. Zie de volledige brief hierover aan KLM onder deze publicatie.

Klare taal
Het door ons aan KLM gestelde ultimatum van 4 maart voor een reactie is inmiddels ruimschoots overschreden. Van KLM is tot op heden taal noch teken vernomen. Dat is een regelrechte schoffering van het korps door de bedrijfsleiding. Wij beraden ons nu intern op het nemen van passende vervolgstappen. Want het door KLM éénzijdig opzeggen van een CAO-afspraak zonder aanvaardbare compensatie is niet aan de orde! Zo werkt het niet in CAO-land.

Stuur een mail aan Paul Elich
Hangende deze situatie roepen wij het gehele korps op om onze baas Paul Elich duidelijk te maken dat het ons menens is. Zet onze brief kracht bij en vraag waar de reactie van KLM blijft en de compensatie voor het wegvallen van het vierde type. Kortom, zet massaal je verontwaardiging hierover op papier en stuur een email naar paul.elich@klm.com

Redactie Cabin Pressure


De brief aan KLM:

Geachte heer Slagt, beste Aart,

In het cabineoverleg van 18 en 31 januari jl. hebben partijen met elkaar gesproken over het compenseren van de gevolgen van het eenzijdig genomen besluit om de cao-afspraak rond het vliegen van het vierde type te beëindigen. Tot op heden zijn partijen echter niet nader tot elkaar gekomen.

Middels dit schrijven doen VNC en FNV Bondgenoten/Cabin Pressure met klem een beroep op u om op korte termijn alsnog met een inhoudelijke reactie te komen. Hierin vernemen wij gaarne op welke manier KLM de gevolgen van deze eenzijdige beëindiging van een geldende en werkdrukverlagende cao-afspraak op zijn minst denkt te compenseren.

In het cabineoverleg d.d. 18 januari 2011 hebt u het voorstel gedaan om het gehele korps ter compensatie structureel één Superjokerdag toe te kennen. Als reactie daarop hebben wij kenbaar gemaakt dat het voorstel niet in verhouding staat tot het indertijd beoogde doel van de pilot, namelijk het verlichten van de werkdruk, en derhalve als een ontoereikende maatregel wordt gezien. Daar het vooralsnog niet mogelijk is om het gehele korps ter compensatie de B777 als vaste type te geven, hebben zowel de VNC als FNV Bondgenoten/Cabin Pressure tijdens het cabineoverleg d.d. 31 januari 2011 voorstellen gedaan waarvan ieder der partijen van mening is hiermee meer recht te doen aan de gevolgen van het beëindigen van de mogelijkheid om vier types te vliegen.

Na het laatste cabineoverleg zijn partijen uit elkaar gegaan zonder dat helder is geworden welk passend alternatief zal worden geboden. Vooral bij de korpsleden die ervoor hebben gekozen om 4 types te vliegen leidt dit tot veel vragen en onrust.

Graag vernemen wij hoe KLM de ontstane problematiek meent op te lossen. We nodigen u dan ook uit om op redelijke termijn te komen met uw standpunt gezien het vorenstaande. Wij willen u nogmaals meegeven dat onzes inziens een compensatie voor het wegvallen van het 4de type behelst dat de groep die hierdoor het meest wordt geraakt structureel en in verhouding zal worden gecompenseerd.

De reactie van KLM zien wij graag per omgaande, maar uiterlijk 4 maart 2011 tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Zakaria Boufangacha
Bestuurder Burgerluchtvaart