Skip to main content

Spoedoverleg vierde type

16 maart 2011

Naar aanleiding van onze oproep aan KLM tot spoedoverleg i.v.m. het wegvallen van het vierde type hebben Bonden en KLM hierover op 16 maart met elkaar gesproken in een hotel in Amsterdam. Daarbij waren namens FNV Bondgenoten/Cabin pressure Zakaria Boufangacha, Annetje Koreman en Huib den Ouden aanwezig.

Rechtvaardige compensatie?
In eerdere publicaties lieten wij al weten dat KLM ons het voorstel deed om het gehele korps ter compensatie structureel één zgn. “Superjokerdag” per jaar toe te kennen. Dit voorstel doet wat ons betreft echter geen recht aan de gevolgen van het eenzijdige besluit om de CAO-afspraak rond het vliegen van het vierde type te beëindigen. Onze insteek was en blijft een meer passende compensatie.

Als resultaat van de onderhandelingen deed KLM ons vandaag het volgende eindvoorstel:

  • Het structureel toekennen van twee Superjokerdagen per jaar aan het gehele korps;
  • Het gehele korps structureel zeggenschap geven over twee CS-dagen.

Kanttekening
De extra tweede Superjokerdag die KLM structureel wil invoeren zien wij als een verbetering op het eerdere voorstel van slechts één Superjokerdag. Wat betreft de zeggenschap over twee CS-dagen moeten we een kanttekening plaatsen. Die zeggenschap bestaat op dit moment al via de tool ‘use all accounts’ in PBS, maar eindigt echter wanneer we volgens planning in de eerste helft van 2012 volledig zullen zijn teruggekeerd naar Plan&Go. Pas dan, over minstens een jaar dus, zal dit een extra compenserende maatregel zijn, niet eerder. Daarnaast hebben we ervoor gepleit dat de zeggenschap over deze twee CS-dagen hard is, maar KLM kan daarvoor geen enkele garantie geven.

Zeggenschapsgaranties
FNV Bondgenoten/Cabin Pressure maakt zich al jaren hard voor zeggenschap over vrije tijd aan de kant van het korps. En zeker als dit betrekking heeft op dagen die verdiend zijn door calamiteiten en/of bewilliging. Zie het maar gewoon als de zeggenschap over verdiende compensatie na een extra geleverde inspanning. Wij vinden het dan ook niet meer dan logisch dat de CA zelf bepaalt wanneer die verdiende compensatie wordt uitgekeerd. Wat is de toegevoegde waarde van zeggenschap over CS-dagen als door het bedrijf geen duidelijke garanties kunnen worden gegeven over het gewenste moment van opname? Dat hebben we KLM vandaag duidelijk gemaakt.

Vervolgoverleg
KLM heeft aangegeven tijd nodig te hebben dit te onderzoeken. Afgesproken is dat verder overleg hierover zal plaatsvinden tijdens het reguliere cabineoverleg van 31 maart as. Dat is over twee weken. Wordt dus vervolgd…

Redactie Cabin Pressure