Skip to main content

Werkconferentie vernieuwingsagenda 15 en16 maart

18 maart 2011

In de CAO, die in het voorjaar van 2010 werd overeengekomen tussen KLM en Bonden, zijn afspraken gemaakt over de zgn. “vernieuwingsagenda”. Afgesproken werd dat een aanzet gegeven zou worden om, in aanloop naar de CAO-onderhandelingen die dit najaar starten, gezamenlijk te onderzoeken hoe de verhouding tussen werk en verlof beter geregeld kan worden, waarbij flexibiliteit en zeggenschap voor de CA centraal staan. Een ander belangrijk issue dat in de vernieuwingsagenda aan bod zou komen is het veelomvattende begrip “levensfasebewust personeelsbeleid”. In het kort is zo’n beleid erop gericht om medewerkers hun hele werkzame leven vitaal, gemotiveerd en inzetbaar te houden. Het gaat daarbij niet alleen om beleid voor ouderen, maar betreft de gehele loopbaan vanaf indiensttreding tot aan pensioen.

Voortouw
In het licht van deze afspraken heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure in juli vorig jaar het voortouw genomen en een procesvoorstel gedaan waarmee een goede basis werd gelegd voor het voeren van de discussie over deze zaken, omdat wij serieus wilden werken aan een op resultaten gericht overleg. Partijen konden zich daarin vinden. De hoofdpunten uit ons voorstel waren:

  • Het organiseren van een effectieve werkconferentie van enkele dagen;
  • De CAO-partijen (KLM en Bonden) geven elkaar in die werkconferentie inzicht in hun ideeën;
  • De leiding van de conferentie is in handen van een objectieve relatieve buitenstaander;
  • De discussies worden in alle vrijheid gevoerd en zullen niet worden gezien als tussentijdse CAO-onderhandelingen.

In aanloop naar de conferentie heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure in februari een themabijeenkomst georganiseerd om eerst van onze leden te horen wat hun opvattingen zijn m.b.t. de genoemde issues en welke mogelijke oplossingsrichtingen zij zien. De uitkomsten daarvan vormden, samen met wat leden ons via vele e-mails en berichten op het forum van onze website lieten weten, de basis voor de verdere discussie met KLM en Bonden.

Een open en eerlijke discussie
Deze week, op 15 en 16 maart, heeft de werkconferentie plaatsgevonden in Amsterdam. Er is een brede WRR discussie gevoerd, waarbij onder andere kritisch is gekeken naar de effectiviteit en de actualiteit van de WRR zoals hij op dit moment is ingericht. Uitgangspunt daarbij was het streven naar verbeteringen. Verlof en de zeggenschap daarover, een belangrijk thema van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, is in de discussies ruimschoots aan de orde geweest. M.b.t. de discussie over het begrip levensfasebewust personeelsbeleid stond de individuele werknemer centraal. Hoe geef je mensen de mogelijkheid om zich optimaal te ontwikkelen in alle fasen van hun werkzame leven en welke eventuele barrières moeten daarvoor geslecht worden? Welke rol speelt solidariteit daarbij en wat gunnen we elkaar? Hoe bereik je dat collega’s zich meer betrokken voelen bij hun werk en bij KLM? Hoe worden we gezonder, gelukkiger, verzuimen we daardoor minder en zijn we dus productiever? De bekende win-win situatie.

Hoe nu verder?
Het is nog te vroeg om uit de sessies van de afgelopen week harde afspraken te destilleren, omdat veel besproken thema’s daarvoor nog niet rijp zijn. Concrete uitspraken zouden in deze fase van het proces wellicht valse verwachtingen kunnen wekken en/of onbedoelde discussies uitlokken. Dat is verspilde energie en dat willen we niet. Onze inbreng deze week lag in ieder geval in lijn met wat we altijd hebben uitgedragen en wat al jaren in al onze uitingen naar voren komt:

  • Maximale zeggenschap en flexibiliteit voor het korps, waarbij vrijwilligheid centraal staat;
  • Het creëren van werkomstandigheden waardoor CA’s, als ze dat willen, in een 100% dienstverband gezond en met plezier hun pensioen kunnen halen.

Dat zal dus ook onze insteek zijn wanneer we onze concrete voorstellen m.b.t. de vernieuwingsagenda bij de komende CAO-onderhandelingen zullen formuleren.

Afgesproken is dat er in april en mei vervolgsessies zullen plaatsvinden in aanloop naar de CAO-onderhandelingen dit najaar, waarbij ook de grondbonden en vliegers betrokken zullen zijn. De CAO bij KLM wordt tenslotte bedrijfsbreed afgesproken. We houden je vanzelfsprekend van de ontwikkelingen op de hoogte!

Redactie Cabin Pressure