Skip to main content

Verslag cabineoverleg van 31 maart 2011

31 maart 2011

Op 31 maart 2011 zijn KLM en de cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was bestuurder Leen van der List aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door voorzitter Annetje Koreman. Namens de redactie van onze website schoof Huib den Ouden aan. Wegens de uitgebreide agenda is er helaas een aantal zaken verschoven naar het overleg van 21 april. Hieronder de hoofdpunten die wel aan de orde zijn geweest. 

Situatie Japan  

KLM gaf in het kort de voorzorgsmaatregelen aan die ook dagelijks voor het gehele korps via MyKLM worden gecommuniceerd. Verder ter herinnering:

  • De telefonische infolijn 020 30 42738 is elke dag van 08.30-17.00 uur geopend;
  • Op MyKLM is in de Q&A onder “situation Japan” info te vinden die een dagelijkse update krijgt;
  • Er is een pre-briefing ex SPL voor vluchten naar Japan;
  • Alle crews ex Japan krijgen een debriefing;
  • Japanse CA’s in AMS worden dagelijks in het crewhotel bezocht door hun UM;
  • Er is een zgn. “liason captain” aangesteld die alle crews in Osaka opvangt en uitgeleide doet.

Vinger aan de pols

KLM gaf ons aan 100% alert te zijn en de ontwikkelingen in Japan op de voet te volgen. De aangepaste schema’s (driehoeksvluchten AMS-NRT-KIX-AMS)  zijn t/m 7 april gepubliceerd. Vooralsnog is de verwachting dat deze schema’s t/m 24 april zullen worden uitgevoerd. Uiterlijk 17 april zal een besluit worden genomen over voortzetting van deze schema’s of het uitvoeren van bijvoorbeeld een alternatief in de vorm van een “staartstuk operatie” KIX/ICN. Pas als de situatie aanmerkelijk verbetert zou mogelijk een eerdere hervatting van de NRT operatie mogelijk zijn.

Nieuwe collega’s van Martinair

Op 1 februari 2011 zijn nagenoeg alle ex Martinair CA’s in dienst getreden bij KLM. Een groot aantal van hen is momenteel bezig met de KLM basiscursus. We zien hen inmiddels dan ook al geregeld aan boord als trainee.

Een korte terugblik en… erkenning UNC onder voorwaarden

Vakbond “de Unie” (UNC) vertegenwoordigt een groot deel van deze ± 380 nieuwe collega’s en heeft in de aanloop naar 1 februari 2011 gesprekken gevoerd met de Directie van Martinair. Daarbij werd onder andere tussen partijen afgesproken dat er voor de MP CA’s geen rechten en plichten verloren zouden gaan wanneer zij in dienst zouden treden bij KLM. Let wel, dit is een afspraak geweest tussen UNC en Martinair.

Op grond van hun ledenaantal is UNC per 1 februari door KLM erkend als derde gesprekspartner aan de KLM Cabine CAO-tafel. Als voorwaarde daarvoor hebben zij onder andere alle afspraken die FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC met KLM in het verleden maakten moeten accepteren, inclusief de afspraken m.b.t. senioriteit  zoals die in de CAO voor KLM cabinepersoneel zijn geregeld.

Geen concessies aan senioriteitsprincipe

Vandaag gaf UNC aan met alle betrokken partijen in gesprek te willen gaan om zodoende een mogelijke opening te creëren m.b.t. het senioriteitsprincipe. KLM gaf aan zich niet meer met de discussie te willen bemoeien en legde de (schijnbare) problematiek bij de Bonden. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure gaf daarop in reactie aan dat de discussie hierover tussen KLM en Bonden in alle zorgvuldigheid is gevoerd en heeft geleid tot het resultaat dat er nu ligt. Dat wil zeggen: Op grond van de bestaande CAO-afspraken GEEN horizontale instroming voor ex MP collega’s. VNC gebruikte soortgelijke bewoordingen. UNC gaf aan goede nota te nemen van de reacties en stelde vervolgens de belangen van haar achterban zo goed als mogelijk te zullen behartigen. Men zal een verdere reactie zo spoedig mogelijk schriftelijk met partijen delen.

Compensatie vierde type

16 maart jl. vond er spoedoverleg plaats m.b.t. de compensatie voor het door KLM eenzijdig opzeggen van de werkdrukverlagende CAO maatregel “vliegen vierde type”. Als resultaat van dat overleg deed KLM ons toen het volgende eindvoorstel:

  • Het structureel toekennen van twee Superjokerdagen per jaar aan het gehele korps;
  • Het gehele korps structureel zeggenschap geven over twee CS-dagen.

Zeggenschapsgaranties

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure maakt zich al jaren hard voor zeggenschap over vrije tijd aan de kant van het korps. En zeker als dit betrekking heeft op CS-dagen die verdiend zijn door calamiteiten en/of bewilliging. Zie het maar gewoon als de zeggenschap over verdiende compensatie na een extra geleverde inspanning. Wij vinden het dan ook niet meer dan logisch dat de CA zelf bepaalt wanneer die verdiende compensatie wordt uitgekeerd.

KLM herhaalde vandaag dat men voor de korte termijn geen mogelijkheid ziet om de zeggenschap over de twee CS-dagen te vergroten. Als reden werd aangegeven de grote impact daarvan op de IT systemen in samenhang met de terugkeer naar P&G op een nieuwe IT infrastructuur. Het bedrijf gaf aan pas “ergens in 2012” de door ons gewenste zeggenschap te kunnen vergroten. Op termijn zou het dan mogelijk moeten zijn de dagen drie maanden van tevoren in te plannen. Daarbij werd vervolgens ook het voorbehoud gemaakt van een maximum totaal aantal in te delen CS-dagen per dag. Wij geloven niet in garanties op termijn en we schreven het al eerder: Dit voorstel doet wat ons betreft geen recht aan de gevolgen van het beëindigen van de maatregel.

Vasthouden aan werkdrukverlagende compensatie

In 2007 is het vierde type als CAO afspraak ingevoerd en vervolgens in 2011 door KLM eenzijdig beëindigd. KLM vindt onze alternatieven lastig haalbaar of te duur. Wij blijven echter volharden in onze insteek voor een passende compensatie voor het verlies aan flexibiliteit (lees: werkdrukverlaging). KLM heeft aangegeven volgende week meer duidelijkheid te kunnen geven op welke termijn men zeggenschapsgaranties kan bieden.

Ledenwerving en vakbondslunches

Sinds jaar en dag stelt KLM de Bonden in de gelegenheid nieuw cabinepersoneel tijdens de basiscursus een lunch aan te bieden om hen op een persoonlijke manier kennis te laten maken met de voordelen van het lidmaatschap van een vakbond. Omdat sinds 1 februari ook UNC als vakbond is erkend, heeft KLM aangegeven praktische bezwaren te zien in de oude opzet van deze vertrouwde vakbondslunches en heeft besloten ze af te schaffen. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure deelt de bezwaren van het bedrijf niet, maar kan niet anders dan zich neerleggen bij dit KLM-besluit.

www.cabinpressure.nl

KLM heeft aangeboden informatiefolders van de Bonden toe te voegen aan de documentatie voor nieuw cabinepersoneel en te verspreiden via hun postvakken. Daarnaast heeft het bedrijf ons uitgenodigd mee te denken over een aanvaardbaar alternatief voor de lunches. Te denken valt bijvoorbeeld aan een vakbondsmarkt op kleine schaal gedurende de basiscursus. Tot het zover is willen we alle collega’s vragen nieuwe (en natuurlijk ook bestaande!) collega’s te wijzen op de voordelen van een lidmaatschap van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure. Verwijs ze naar www.cabinpressure.nl voor alle informatie en voordelen. Aanmelden kan online!


Redactie Cabin Pressure