Skip to main content

Update stand van zaken EU-FTL (Wettelijke Europese WRR)

19 april 2011

EU-FTL staat voor European Flight- and Duty Time Limitations en heeft per 1 november 2008 de wet- en regelgeving van de afzonderlijke Europese lidstaten vervangen. Ook Nederland heeft zich hieraan destijds gecommitteerd en aanvullende nationale wetgeving opgesteld. Wanneer nationale aanvullingen op de Europese regelgeving of CAO's beter zijn dan deze overeengekomen EU-FTL, dan gelden deze in de planningsfase, wat gelukkig in ons voordeel is. Maar naast verbeteringen lopen we als KLM cabinepersoneel, met name in de uitvoering, ook tegen behoorlijke verslechteringen aan. Het gaat hierbij met name om de duur van de rust aan boord en de wijze waarop die genoten kan worden.

Nieuwe voorstellen EASA
In voorbereiding op een definitief advies aan de Europese Commissie heeft de EASA (het Europees Agentschap voor de Veiligheid in de Luchtvaart) onlangs nieuwe voorstellen gedaan op het gebied van werk- en rusttijden en de aard van de rustgelegenheid op commerciële vluchten. Vakbonden, Luchtvaartmaatschappijen en ministeries van transport in de verschillende lidstaten hebben tot 21 maart 2011 de tijd gehad om hun reactie en input te geven op de opgestelde teksten. De verwachting is dat met ingang van 2012 de nieuwe FTL richtlijn voor cabinepersoneel uiteindelijk van kracht zal worden na goedkeuring door het Europese Parlement.

Natuurlijk hebben wij onze invloed op het proces doen gelden. Naast de input die we hebben gegeven op de voorstellen van EASA, hebben wij met de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) over deze nieuwe voorstellen gesproken, waardoor we op nationaal niveau in beeld zijn. Daarnaast is FNV Bondgenoten/Cabin Pressure onderdeel van de European Transportworkers Federation (ETF) en nemen we zitting in het Cabin Crew Committee, waar EU-FTL prominent op de agenda staat.

Zorgen om welzijn en veiligheid
In de planning van onze vliegschema's zijn wij gelukkig beschermd door onze CAO. Onze grootste zorg zit hem dan ook in de gevolgen bij calamiteiten in de uitvoering. Zodra wij ons hebben aangemeld geldt tenslotte de wet.

Eind maart is er in Brussel een bijeenkomst  geweest van het Cabin Crew Committee waarbij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure werd vertegenwoordigd door bestuurslid John Visser.  Wij hebben daar onze zorgen gedeeld met cabinebonden vanuit heel Europa over de voorstellen van EASA. Er is daarnaast gesproken over een gezamenlijke campagne om verzet te bieden tegen de nieuwe wetgeving. Verder hebben we maximaal input geleverd voor een lijst met de meest belangrijke bezwaren die door het bestuur van het Cabin Crew Committee zal worden opgesteld. Denk bijvoorbeeld aan de duur van je rust aan boord en het lang niet altijd door de nieuwe Europese wet verplicht stellen van horizontale rust bij maximale werktijden.

Het besluitvormingsproces verkeert nu in de eindfase en we zullen de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen. Wellicht roepen we onze leden binnen afzienbare termijn op om onze Nederlandse Europarlementariërs ervan te overtuigen dat een verzwaring van de wettelijke limieten het welzijn en de gezondheid van cabinepersoneel onder druk zal zetten en daardoor mogelijk invloed kan hebben op de vliegveiligheid.

Redactie Cabin Pressure