Skip to main content

Verslag cabineoverleg 26 mei 2011

26 mei 2011

Op 26 mei 2011 zijn KLM en de cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. In haar functie als Voorzitter van het Dagelijks Bestuur van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was Annetje Koreman daarbij aanwezig. Namens de redactie van onze website schoof Huib den Ouden aan. Hieronder de hoofdpunten uit het overleg.

Nieuwe omloop Quito/Guayaquil
Zoals bekend, wordt m.i.v. de winterdienstregeling 2011/2012 Bonaire en Quito/Guayaquil ontkoppelt. Dit resulteert in een omloop AMS-UIO-GYE-AMS, uitgevoerd met een B-777. KLM gaat deze dienst driemaal per week uitvoeren. Wanneer dit schema volgens de CAO (dus onze WRR) uitgevoerd zou worden, dan resulteert dit voor het korps in 6/6 en 6/7 omlopen. Daarbij wordt er gevlogen AMS-UIO (long haul), 47.30 uur rust, daarna UIO-GYE, 47.30 uur rust, gevolgd door GYE-AMS (long haul).

KLM voorstel leidt tot ongewenste overschrijding WRR
KLM vindt het vanwege de hoge ligging van Quito (2850 meter boven zeeniveau) niet wenselijk om daar bemanningen te laten slippen en heeft de bonden een alternatief schema voorgesteld. Daarbij wordt er gevlogen AMS-UIO-GYE (overschrijding WRR), 47.30 uur rust, gevolgd door GYE-AMS (long haul). Dit voorstel lijkt te getuigen van goed werkgeverschap. Echter, niet alleen is het voorgestelde schema goedkoper voor KLM, veel belangrijker, er wordt van ons structureel een forse overschrijding van de WRR gevraagd. KLM noemt dat "een motivering in de planning".

UNC, nieuwe partij aan tafel, heeft KLM tot onze verbazing vandaag laten weten deze motivering onder voorwaarden bespreekbaar te vinden. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC varen op dit dossier gelukkig dezelfde koers en hebben het voorstel van KLM resoluut afgewezen. De voorlopige conclusie mag dus zijn dat we de omloop zullen gaan vliegen met twee lokale nachten, zowel in Quito als in Guayaquil. Wij hebben daar wel de aantekening bij gemaakt het wenselijk te vinden om in overleg met Groepscommissie 31 te zoeken naar passende en adequate maatregelen om de gezondheid van bemanningen op hoog gelegen bestemmingen te waarborgen.

Compensatie vierde type
De éénzijdige opzegging door KLM van de CAO afspraak m.b.t. het vierde type is helaas al een aantal maanden onderwerp van gesprek. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft destijds het initiatief genomen het bedrijf hiervoor om passende compensatie te vragen. Ons voorstel was (en is nog steeds) het afschaffen van de 1/0 korte opdracht. Dat doet in onze ogen recht aan degenen die door deze éénzijdige opzegging zijn gedupeerd. KLM liet eerder al weten ons voorstel "buitenproportioneel"  te vinden. Het laatste bod dat KLM op 31 maart op tafel legde was: 2 superjokerdagen voor het gehele korps en 2 CS-dagen op te nemen conform de huidige systematiek. Het bedrijf is nu in afwachting van een gezamenlijk voorstel van de bonden m.b.t. de "harde" zeggenschap over deze dagen. M.a.w., de bal ligt nu bij de bonden.

Schijnbare zeggenschap niet acceptabel
In het overleg van vandaag werd duidelijk dat bijvoorbeeld de aanvraag op datum van een HV-dag (Humanitair Verlof voor collega's van 50 jaar en ouder) slechts in 51% van de gevallen wordt toegekend. Dat is onbegrijpelijk, omdat met KLM is afgesproken dat zo'n dag als eerste zou moeten worden uitgekeerd wanneer men "use all accounts" gebruikt. KLM gaf verder aan dat 75% van de aanvragen voor een superjokerdag wordt gehonoreerd. Uit grafieken van de afgelopen maanden blijken echter heel andere (lagere) scores. Waarom zo'n dag dan ook "superjokerdag" wordt genoemd, wordt voor ons steeds meer een raadsel. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zit niet te wachten op schijnbare zeggenschap over dagen die we als korps zelf verdiend of afgesproken hebben. Wij houden dus vast aan ons oorspronkelijke voorstel en hebben dat zowel KLM als collega bonden vandaag gemeld.

Erkenning van de groep AP's
Vorig jaar is er met KLM en bonden afgesproken dat AP's die dat wensten alsnog konden doorstromen naar de functie van Purser. Na uitvraag door KLM gaven slechts negen AP's aan om van dit aanbod gebruik te willen maken. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure deed vervolgens het voorstel om de betreffende AP's "on top of" met voorrang te laten promoveren. Dit om recht te doen aan deze collega's die door de afspraken in 2004 tussen KLM en VNC m.b.t. het loopbaanbeleid tussen wal en schip zijn geraakt.

Teleurstellende reactie VNC
VNC gaf indertijd helaas aan dit voorstel niet te zullen accepteren en sprak hierover haar veto uit. In onze optiek was dat een gemiste kans om voor deze groep gemotiveerde collega's alsnog iets te kunnen betekenen.

A-status IPB?
In het cabineoverleg van vandaag hebben we nogmaals een lans voor hen gebroken. Omdat KLM communiceert de AP als volwaardig leidinggevende te zien, hebben wij gesteld dat het voor deze groep een aardige geste zou zijn hen in de IPB regeling de A-status te geven, zoals die voor alle andere leidinggevenden in het korps ook geldt. KLM gaf aan kennis te nemen van ons verzoek.

Europa: De 6/3
Net zoals we met KLM een maximering hebben afgesproken voor het percentage korte opdrachten op Europa, hebben we dat ook gedaan voor het percentage 6 om 3 BIP's. Dat mag niet meer bedragen dan 10% van het totaal aan Europaschema's. Via onze vertegenwoordigers in Groepscommissie 31 kwam ons ter ore dat begin mei dit percentage rond 20% lag. Omdat uitvoeringszaken over schema's een gedelegeerde verantwoordelijkheid is van de bonden aan de Groepscommissie, hebben we daar vandaag aan het bedrijf vragen over gesteld.

KLM gaf aan dat in de planning het percentage van 10% nooit wordt overschreden. Het probleem zit hem volgens het bedrijf in krapte in de indelingsperiode van de vier weekse indeling (uitvoering). Of het nou een overschrijding betreft in de planning of in de uitvoering, wij hebben aangegeven het zeer zorgelijk te vinden dat althans de schijn wordt gewekt dat afspraken niet worden nagekomen.

Kernkorps en pensionering
Tot slot een issue m.b.t. de pensionering van onze zgn. "kernkorpsleden". Deze collega's vallen m.b.t. hun pensioen weliswaar indirect via het vliegende fonds onder de Blue Sky Group maar kunnen daar met hun pensioenvragen niet altijd terecht. Soms blijkt ook dat het de KLM HR organisatie ontbreekt aan kennis op dit gebied en onvoldoende op de hoogte is van de specifieke problematiek waar deze groep mee te maken heeft. Dat leidt af en toe tot vervelende missers, waardoor sommige collega's de KLM met een naar gevoel verlaten. We hebben KLM gevraagd iets te doen met deze signalen en het voorstel gedaan voor het instellen van een soort "ombudsman". Het bedrijf heeft aangegeven goede nota te nemen van onze zorgen en ons voorstel te overwegen.

Redactie Cabin Pressure