Skip to main content

Verslag Cabineoverleg van 30 juni 2011

30 juni 2011

Op 30 juni zijn KLM en de cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was onze bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door voorzitter Annetje Koreman. Huib den Ouden schoof aan namens de redactie. Een aantal agendapunten is i.v.m. tijdgebrek helaas doorgeschoven naar het overleg van 28 juli. Zoals gebruikelijk hieronder de hoofdpunten uit het overleg van vandaag.

Erkenning voor de groep AP’s?

In het cabineoverleg van 26 mei jl. braken we wederom een lans voor de groep AP’s, om hen alsnog de waardering te geven die zij verdienen. Daar KLM communiceert de AP als volwaardig leidinggevende te zien, stelden wij 26 mei dat het voor deze groep een aardige geste zou zijn hen in de IPB-regeling de A-status te geven, zoals die voor alle andere leidinggevenden in het korps ook geldt. Vandaag hebben we KLM gevraagd schriftelijk op ons verzoek te reageren, hetgeen KLM heeft toegezegd.  Zodra we een reactie ontvangen zullen we die met betrokkenen communiceren.

Omloop Quito/Guayaquil

Zoals bekend, wordt m.i.v. de winterdienstregeling 2011/2012 Bonaire en Quito/Guayaquil ontkoppeld. Dit resulteert in een omloop AMS-UIO-GYE-AMS, uitgevoerd met een B-777. KLM gaat deze dienst driemaal per week uitvoeren. De vorige maand door KLM voorgestelde omloop met een forse structurele overschrijding van de WRR (CAO) wezen wij af. Die zou namelijk tot onverantwoorde tewerkstellingen hebben geleid.

In reactie op onze afwijzing meldde KLM ons vandaag dat het schema gewoon volgens de WRR uitgevoerd zal worden. Concreet resulteert dit voor het korps in 6/6 en 6/7 omlopen. Daarbij wordt er gevlogen AMS-UIO (long haul), 47.30 uur rust in UIO, daarna UIO-GYE, 47.30 uur rust in GYE, gevolgd door GYE-AMS (long haul). Wij hebben daar in het overleg van 26 mei wel de aantekening bij gemaakt het wenselijk te vinden om in overleg met Groepscommissie 31 te zoeken naar passende en adequate maatregelen om de gezondheid van bemanningen op hoog gelegen bestemmingen te waarborgen. VNC, dat vorige maand communiceerde als enige bond een keihard NEE te hebben gegeven op deze schema's zal, zoals verwacht, de omlopen volgens de WRR moeten accepteren.

Plan&Go

Tijdens het cabineoverleg van 30 september 2010 nam KLM het besluit om te stoppen met PBS en terug te keren naar de Plan&Go basisfunctionaliteit 2009 als indelingssysteem. Dit op basis van het tweede PBS referendum dat door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was afgedwongen. Met dat referendum boden we het korps de kans om zich duidelijk uit te spreken met als resultaat, dat bijna 58% van hen uiteindelijk aangaf niet door te willen met PBS. In datzelfde overleg van september 2010 stelde KLM dat het zes maanden zou kunnen duren voordat Plan&Go weer operationeel zou zijn. Wij spraken indertijd direct onze bezwaren uit tegen deze in onze ogen veel te lange termijn en drongen aan op snelheid.

Bijna één jaar later….

Vandaag meldde KLM ons de datum van implementatie naar de tussenstap die uiteindelijk moet leiden tot de afgesproken volledige terugkeer naar de Plan&Go functionaliteit 2009: 12 september 2011. Dat is inmiddels bijna één jaar na de gemaakte afspraken van september 2010. Maar we zijn er nog lang niet. Door problemen met de nieuwe IT infrastructuur waarop het nieuwe indelingssysteem gebouwd wordt, werd vandaag duidelijk dat het nog niet zeker is wanneer de volledige terugkeer een feit zal zijn. Men hoopt op het eerste kwartaal van 2012…

Laat je mening horen

Er is vanaf volgende week een Plan&Go informatiepagina beschikbaar op MyKLM. Heb jij een mening over de laatste ontwikkelingen? Laat het ons én de bedrijfsleiding dan weten!

Motiveringen

Al geruime tijd heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure het streven om als professionele organisatie een deel van de motiveringspraktijk voor haar rekening te nemen. Sinds het moment van erkenning van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als cabinebond jaren geleden, zijn deze activiteiten namelijk door ons gedelegeerd aan VNC. Nu wij zelf onze verantwoordelijkheid willen nemen m.b.t. het motiveringsproces, stelt VNC zich op het standpunt dat alleen zij hierop aanspraak kan maken met als argument dat VNC de grootste cabinebond is. We begrijpen dat het moeilijk is om los te laten, maar voor ons is deze oncollegiale houding onbegrijpelijk, onacceptabel en niet conform wat de CAO daarover zegt. De motiveringspraktijk is een proces waarvan alle erkende CAO-partijen deel uitmaken en daaraan gelijke rechten en plichten ontlenen.

Nieuwe procesafspraken met alle CAO-partijen

Vandaag hebben we het motiveringsproces daarom opnieuw op de agenda gezet. Na moeizame discussies werd door KLM uiteindelijk een voorstel gedaan om als proef zowel FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als UNC hierbij te betrekken. Daarbij staat in ieder geval voorop dat het proces consistent en beheersbaar moet zijn om zonder extra kosten een vlekkeloze 24-uurs operatie te kunnen waarborgen. Nieuwe procesafspraken daarover zullen binnenkort in het cabineoverleg met alle betrokken partijen worden besproken.

Juridische stappen

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure gaat ervan uit dat de proef in het voorstel van KLM snel zal leiden tot een positieve en structurele samenwerking tussen alle betrokken partijen. Mocht dat om welke reden dan ook niet het geval zijn, dan zullen we niet schromen om ons recht als volwaardig erkende partij af te dwingen. Desnoods moeten daarvoor gerechtelijke stappen ondernomen worden . We gaan er overigens niet van uit dat het zo ver hoeft te komen aangezien partijen vandaag uiteindelijk hebben bevestigd dat alle bonden betrokken moeten zijn bij het motiveringsproces.

Het tijdperk dat slechts VNC de motiveringen verricht is wat ons betreft voorbij. En wederom, we hebben er geen boodschap aan dat dit bij hen nog niet helemaal is doorgedrongen.

Wederom: Compensatie vierde type!

Dit onderwerp zorgt helaas al maanden voor een herhaling van zetten. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft destijds het initiatief genomen het bedrijf om passende compensatie te vragen voor het éénzijdig door KLM opzeggen van deze CAO afspraak. Het laatste compensatiebod dat KLM op 31 maart 2011 op tafel legde was: 2 superjokerdagen voor het gehele korps en 2 CS-dagen op te nemen conform de huidige systematiek. Het probleem zit hem echter in de daadwerkelijke zeggenschap over deze dagen, die een wassen neus is. Slechts 67,5% van de aanvragen voor “superjokerdagen” wordt momenteel namelijk gehonoreerd en iedereen kent de problematiek om je eigen CS-dagen te kunnen opnemen…. Wij zitten niet te wachten op schijnbare zeggenschap over dagen die we als korps zelf verdiend of afgesproken hebben. Wij houden dus vast aan ons oorspronkelijke voorstel (afschaffen van de 1/0 Korte Opdracht) en hebben dat zowel KLM als collega bonden vandaag gemeld.

“Uitermate teleurstellend”

KLM noemde onze houding vandaag “uitermate teleurstellend” en wederom “buitenproportioneel” en gaf aan dat de bonden genoegen zouden moeten nemen met hun eindbod. Het bedrijf stelde dat er niet meer inzat en men niet meer kon bieden. Omdat dit KLM eindbod door zowel FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, UNC als VNC in gezamenlijkheid werd afgeschoten, gaf KLM aan zich op de situatie te zullen gaan beraden. Wij zijn benieuwd wat daaruit komt, maar meer nog hoe het bedrijf deze patstelling gaat uitleggen aan het korps!

Redactie Cabin Pressure