Skip to main content

Berichtgeving UNC m.b.t. Martinair in de pers

18 juli 2011

Vorige week werd er in verschillende media en op de site van UNC gecommuniceerd over het door hun leden wegstemmen van het voorstel van Martinair m.b.t. de compensatie voor het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten. Wij willen hier duidelijk stellen dat dit geen verdere consequenties zal hebben voor het akkoord dat eerder tussen FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en KLM is overeengekomen over de instroom van deze groep.

Afspraken tussen Martinair en UNC

Wegens de beëindiging van de bedrijfsactiviteiten van Martinair zijn per 1 februari 2011 nagenoeg alle ex-Martinair CA's op vrijwillige basis en, niet onbelangrijk, op advies van UNC in dienst getreden bij KLM. UNC vertegenwoordigt (nog) een groot deel van deze ± 380 nieuwe collega's en heeft met de directie van Martinair overleg gevoerd over de compensatie die deze groep wenste te krijgen voor het beëindigen van hun dienstverband bij Martinair. Nu het voorstel van Martinair blijkbaar geen draagvlak vindt bij de leden van UNC, zal UNC wederom met Martinair rond de tafel moeten. Let wel, noch FNV Bondgenoten/Cabin Pressure noch KLM is daar bij betrokken.

Cabine CAO niet in het geding

Op grond van hun ledenaantal is UNC per 1 februari 2011 door KLM erkend als derde gesprekspartner aan de cabinetafel. Als voorwaarde daarvoor hebben zij alle afspraken die FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC met KLM in het verleden maakten moeten accepteren. Dat is dus inclusief de afspraken m.b.t. senioriteit zoals die in de CAO voor KLM cabinepersoneel zijn geregeld en de eerder op 22 december 2010 gemaakte afspraken over de instroom van de ex-Martinair collega's.

Nogmaals: geen horizontale instroom!

Wij weten dat UNC graag met alle betrokken partijen in gesprek wil gaan om een mogelijke opening te creëren m.b.t. het senioriteitprincipe. Wat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure betreft is de discussie hierover tussen KLM en Bonden in alle zorgvuldigheid gevoerd wat heeft geleid tot het resultaat dat er nu ligt. Dat wil zeggen: Op grond van de bestaande CAO-afspraken geen horizontale instroom voor de ex-Martinair collega's. Een uiteindelijke eventuele 'deal' tussen Martinair en UNC zal hier verder niets meer aan kunnen veranderen.

Enige nuance en duidelijkheid leken ons op zijn plaats. Daarom deze update m.b.t. de berichtgeving over Martinair en UNC in de pers.

Redactie Cabin Pressure