Skip to main content

Verslag Cabineoverleg van 28 juli 2011

28 juli 2011

Op 28 juli 2011 zijn KLM en de cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was onze bestuurder/onderhandelaar Zakaria Boufangacha aanwezig. Het Dagelijks Bestuur werd vertegenwoordigd door voorzitter Annetje Koreman. Huib den Ouden schoof aan namens de redactie. Hoewel KLM eerder voorstelde het overleg van juli te annuleren i.v.m. de vakantieplanning van een aantal betrokkenen, heeft op aandringen van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure deze bijeenkomst gewoon volgens afspraak plaatsgevonden. Zaken genoeg om te bespreken in deze roerige tijden vonden wij. Zoals gebruikelijk hieronder de hoofdpunten.

Situatie Martinair en communicatie via de (Social) Media

KLM maakte ons vandaag haar zorgen kenbaar over berichten in de landelijke media en teksten die momenteel via verscheidene fora, twitter en andere Social Media worden verspreid m.b.t. de instroom van onze ex-Martinair collega’s. Het bedrijf ervaart de ophef die hierdoor ontstaat in de samenleving, maar ook aan boord, als een aantasting van de goede naam van KLM en het KLM cabinepersoneel.

Wij zijn het volledig met KLM eens dat de sfeer die er momenteel ontstaat m.b.t. deze problematiek zeer zorgelijk en ongewenst is. Alle betrokkenen moeten zich realiseren dat we als KLM collega’s met elkaar zullen moeten samenwerken op basis van wat hierover in de CAO is afgesproken, aangevuld met de afspraken rond de MP instroom die zijn gemaakt in december 2010. We hebben vandaag met name het UNC bestuur opgeroepen zijn verantwoordelijkheid te nemen en de discussies op geen enkele manier aan te wakkeren. We roepen hierbij ook alle collega’s op om het hoofd koel te houden en zich niet te laten verleiden tot wellicht soms ongenuanceerde uitspraken. Een twitterbericht is zo verstuurd en een mail of post op een forum is snel geschreven, maar de gevolgen daarvan zijn onvoorspelbaar en lokken soms weer onverwachte reacties uit. Wie de schoen past trekke hem aan!

Motiveringen

Al geruime tijd heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure het streven om als professionele organisatie een deel van de motiveringspraktijk voor haar rekening te nemen. Het motiveren is tenslotte een proces waarvan alle erkende CAO-partijen deel uitmaken en daaraan gelijke rechten en plichten ontlenen. Onze insteek hierbij was altijd om de motiveringen uit te voeren op basis van een roulatieschema tussen de bonden op basis van gezond onderling vertrouwen. Omdat dat vertrouwen er aan de zijde van VNC richting FNV Bondgenoten/Cabin Pressure niet lijkt te zijn, moest er (in de vorm van een pilot) helaas gekozen worden voor een complexe constructie met voorwaarden. Volgens ons is een constructieve samenwerking op basis van vertrouwen tussen de cabinebonden wel degelijk mogelijk. Om dat aan te tonen hebben we aangegeven slechts om de maand betrokken te zullen zijn bij het voorgestelde proces.

 De Pilot: Een Conference Call

Vandaag werd ons het door KLM uitgewerkte voorstel gepresenteerd. De huidige praktijk van alleen overleg met VNC zal in een pilot worden vervangen door het voeren van een conference call waaraan, indien gewenst, alle partijen kunnen deelnemen. De proef start op 1 oktober a.s. en zal zes maanden duren. Het tijdperk dat slechts VNC de motiveringen verricht is dus voorlopig voorbij. Dat mag met recht een succes genoemd worden!

Compensatie vierde type: A never ending story!

Dit onderwerp zorgt helaas al vele maanden voor een herhaling van zetten. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft destijds het initiatief genomen het bedrijf om passende compensatie te vragen voor het éénzijdig door KLM opzeggen van deze CAO afspraak. Het laatste compensatiebod dat KLM op 31 maart 2011 op tafel legde was: 2 superjokerdagen voor het gehele korps en 2 CS-dagen op te nemen conform de huidige systematiek. Het probleem zit hem echter in de daadwerkelijke zeggenschap over deze dagen, die een wassen neus is. Slechts 67,5% van de aanvragen voor “superjokerdagen” wordt momenteel namelijk gehonoreerd en iedereen kent de problematiek m.b.t. het opnemen van je eigen CS-dagen…. Wij zitten niet te wachten op schijnbare zeggenschap over dagen die we als korps zelf verdiend of afgesproken hebben en hebben meerdere malen aangegeven niet met dit voorstel akkoord te gaan ter vervanging van het vierde type.

Solistisch handelen KLM

KLM herhaalde vandaag haar standpunten: Het was indertijd volgens KLM een minor CAO-afspraak, compensatie zou eigenlijk niet aan de orde hoeven zijn, ons voorstel (afschaffen Korte Opdracht 1/0) was buitenproportioneel en het KLM-voorstel was zeer genereus. Bovendien stelde men dat ook de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) haar instemming voor voortzetting van de pilot zou onthouden als KLM de resultaten van een interne veiligheidsdiscussie met hen zou delen. Vervolgens verklaarde men dat het KLM compensatiebod zou worden geïmplementeerd, ongeacht eventuele instemming van de bonden.

Zo eenvoudig zit het echter niet in elkaar. Veiligheid is natuurlijk altijd een issue dat bij KLM en de overheid ligt. Wij gaan als vakorganisatie echter wel over arbeidsvoorwaarden. En een CAO-afspraak is een afspraak waar ook de handtekening van KLM onder staat. Het bedrijf zal zich daar toch echt aan moeten houden! Wij vinden dan ook dat de CAO bepaling inzake het vierde type alleen kan worden opgezegd, indien het  IVW zich daarover uitdrukkelijk zal uitspreken, zoals dat indertijd door partijen is overeengekomen. Zolang dat niet het geval is, is er in onze optiek nog altijd sprake van een afspraak waar partijen zich formeel gezien aan moeten houden. Aangezien wij nog steeds geen instemming hebben verleend voor het opzeggen van deze afspraak, zullen wij ons intern gaan beraden hoe om te gaan met de eenzijdige handelingen van KLM. Dat hebben we KLM vandaag als reactie meegedeeld. Een saillant detail: daar waar UNC onlangs nog pal achter ons standpunt stond, gaven ze vandaag als enige partij direct te kennen akkoord te gaan met deze eenzijdige handeling van KLM.

Voorlopig helaas geen IPB A-status voor AP’s

In mei dit jaar braken wij een lans voor de groep AP’s om hen alsnog de waardering te geven die zij verdienen. Omdat KLM communiceert de AP als volwaardig leidinggevende te zien, stelden wij voor deze groep in de IPB-regeling de A-status te geven, zoals die voor alle andere leidinggevenden in het korps ook geldt. Vandaag deelde KLM ons mee dat IPB geen arbeidsvoorwaardelijk issue is en ons verzoek daarom niet zal honoreren. Dat is helaas slecht nieuws voor de betreffende collega’s. KLM gaf wel aan dat regels rondom IPB  in de toekomst mogelijk zullen worden aangepast. Zonder enige toezegging gaf men aan ons verzoek daarom toe te voegen aan de stapel reeds bestaande verzoeken tot evt. aanpassing van de bestaande regeling.

Tot slot: Planning en promoties

Door de tegenvallende bedrijfsresultaten als gevolg van allerlei ontwikkelingen in de wereld is de planning helaas naar beneden bijgesteld. Desondanks blijft KLM groeien en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de doorstroom. De planning is dat er vanaf 31 oktober 2011 tot 25 maart 2012 120 collega’s van één- naar tweebander zullen doorstromen. De verwachting is verder dat er in diezelfde periode ook 36 Pursers en 36 Sr. Pursers zullen worden opgeleid. Door ruimte in de planning ziet KLM mogelijkheden om in de winter 2011/2012 ook opgebouwde tellerstanden af te bouwen en minderwerk aan te bieden.

Redactie Cabin Pressure