Skip to main content

Aanvulling verslag cabineoverleg van 28 juli 2011

31 juli 2011

Procedure doorvliegen na 60e verjaardag

Steeds vaker bereiken ons geluiden dat collega’s die willen  doorwerken na hun 60e verjaardag geen positieve ervaringen hebben m.b.t. de gang van zaken rond hun verzoek. Ten onrechte wordt het verzoek om door te vliegen soms gebruikt c.q. misbruikt om tevens het functioneren van de betrokken collega ter discussie te stellen. Wat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure betreft is dit onaanvaardbaar en niet de wijze waarop er zou moeten worden gehandeld in zo’n situatie. Staat het functioneren ter discussie of is er behoefte om het erover te hebben, dan bestaan daarvoor andere wegen.

KLM gaf te kennen het volstrekt eens te zijn met ons uitgangspunt dat een verzoek tot doorwerken al dan niet gehonoreerd moet worden zonder dat het persoonlijke dossier erbij wordt gehaald. KLM gaf verder aan erop te zullen toezien dat er conform dit uitgangspunt zal worden gehandeld. Men zal ons bovendien laten weten hoe het één en ander zal worden gewaarborgd.

Maximale reistijden voor re-integratiekandidaten

Wij worden regelmatig benaderd door collega’s die in het kader van hun re-integratietraject vervangende arbeid verrichten, de zgn. “zatters”. De vervangende arbeid moet op Schiphol verricht worden hetgeen soms o.a. problemen geeft van sociale aard wegens het dagelijkse woon-werkverkeer. Deze geluiden vinden niet altijd gehoor bij de Unit Manager. Men geeft meestal te kennen geen reden te zien om het werk aan te passen en/of dichterbij de woonplaats te laten plaatsvinden.

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft in het cabineoverleg gepleit voor een duidelijke norm m.b.t. de reistijd van CA's, die tijdens hun re-integratietraject vervangende arbeid verrichten. In dat kader hebben we voorgesteld dat tijdens het eerste halfjaar van een re-integratietraject werkaanbod passend is wanneer de reistijd niet meer bedraagt dan 2 uur per dag. Na dat eerste half jaar kunnen reistijden met een maximum van drie uur per dag in beginsel geen belemmering vormen voor het accepteren van vervangend werk. Deze normen sluiten aan bij de Richtlijn Passende Arbeid, de toepassing van het UWV op individuele gevallen bij de toetsing van de naleving van de arbeidsverplichtingen en de hoofdlijnen uit de jurisprudentie. Hiermee verwachten we naar alle betrokkenen helderheid te verschaffen over wat qua reistijd tijdens het re-integratietraject binnen Inflight Services algemeen moet worden aanvaard. We gaan ervan uit dat deze helderheid zal leiden tot meer acceptatie van het werkaanbod en het verminderen van problemen die sommige collega’s ondervinden bij het vinden van een goede balans tussen het re-integratieproces en hun privéleven.

KLM gaf in het overleg aan de door ons benoemde normen al toe te passen. Verder stelde men dat er tevens maatwerk wordt gehanteerd om individueel tot een nadere invulling te komen van wat passende vervangende arbeid is. Op ons verzoek zal KLM de rechten en plichten m.b.t. het verrichten van vervangend arbeid nogmaals duidelijk naar het korps communiceren. Het is wat ons betreft van belang dat het voor iedereen duidelijk is wat er van hem of haar gevraagd mag worden tijdens het re-integratietraject. Vanzelfsprekend zullen wij blijven monitoren of er in de praktijk in lijn met de bovengenoemde normen wordt gehandeld en zullen dit ook vanuit de individuele belangenbehartiging nauwlettend blijven volgen.

Redactie Cabin Pressure