Skip to main content

Algemene Ledenraadpleging over verzoekensysteem!

09 maart 2012

Onlangs is tussen KLM en de Bonden afgesproken om een constructieve discussie te starten over een acceptabele invulling van het verzoekensysteem. De vraag die hierbij centraal zal staan is, of het huidige systeem een goed fundament is om verdere verbeteringen aan te brengen of dat, conform de in 2009 gemaakte afspraken, moet worden teruggekeerd naar Plan&Go (basisfunctionaliteit 2009). KLM heeft aangegeven zelf geen behoefte te hebben aan een raadpleging binnen het korps en gaat dat ook niet doen. Wij vinden het echter niet meer dan normaal dat je alle betrokkenen raadpleegt wanneer je afwijkt van eerder gemaakte afspraken. Daarom ontvangen in ieder geval al onze leden volgende week een stemformulier op de deurmat om te stemmen over het al dan niet handhaven van het huidige verzoekensysteem. Gewoon, zoals dat hoort!

Het referendum: afgedwongen door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure

Al jaren zijn we met KLM in een felle strijd verwikkeld over een zo goed mogelijk werkend verzoekensysteem, waarbij er wat ons betreft een redelijke balans zou moeten zijn tussen zeggenschap voor de CA enerzijds en flexibiliteit aan KLM-zijde anderzijds. Dankzij onze inzet en de steun van onze leden hebben we afgedwongen dat wij als gebruikers inspraak kregen over de invulling van het verzoekensysteem. In het zogeheten PBS-protocol zijn daarover in augustus 2009 afspraken gemaakt die er uiteindelijk toe hebben geleid dat het korps zich d.m.v. een referendum  heeft kunnen uitspreken over PBS. Als gevolg van een meerderheid van tegenstemmers is in september 2010 besloten de stekker uit PBS te trekken. Vervolgens is, conform het protocol dat we destijds met volledig mandaat van onze leden met KLM afspraken, uiteindelijk bepaald dat zou worden teruggekeerd naar Plan&Go (basisfunctionaliteit 2009) zoals we dat vóór PBS kenden. Dit als basis om van daaruit een nieuw verzoekensysteem te bouwen dat voldoet aan de wensen van het korps.

Vertraging in het proces

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was tot dat moment in de veronderstelling dat binnen afzienbare tijd zou kunnen worden teruggekeerd naar deze basis. Al gauw werd ons echter duidelijk dat “wegens redenen van technische aard” de teruggang steeds langer op zich liet wachten. Van begin 2011 werd het zomer 2011, om vervolgens van KLM te moeten vernemen dat op zijn vroegst pas in het derde kwartaal van 2012 zou kunnen worden teruggekeerd naar de basisfunctionaliteit 2009. Daarnaast stelde KLM voor om PBS  tot die tijd te handhaven als verzoekensysteem. Door ons is toen duidelijk gemaakt dat wij deze gang van zaken onaanvaardbaar vonden en dat die oplossing zeker geen recht deed aan de roep van het korps om zo snel mogelijk afscheid te nemen van PBS. Uiteindelijk besloot KLM om het korps enigszins tegemoet te komen door eenzijdig te kiezen voor de tussentijdse variant zoals we die nu kennen. Gezien de afspraken (het protocol) die wij, met mandaat van onze leden, met KLM maakten,  hebben we KLM op dat moment wel duidelijk gemaakt haar te zullen houden aan die afspraken en het bedrijf bovendien volledig verantwoordelijk te stellen voor zowel de vertraging als het eenzijdig invoeren van de tussenstap.

Tussenstap of eindstation?

Of deze vertraging nu strategie van KLM is geweest of een toevallige samenloop van omstandigheden, dat zullen we nooit weten. Echter, de geluiden van onze leden m.b.t. het huidige verzoekensysteem worden steeds positiever. Wij vinden dan ook dat wij niet voorbij kunnen en mogen gaan aan de eventuele wens van onze leden om het huidige verzoekensysteem te behouden. Wij hebben ons altijd hard gemaakt en zullen dat blijven doen voor een goed werkend verzoekensysteem dat kan rekenen op voldoende draagvlak onder het korps, maar in ieder geval onder onze eigen achterban. Wel is het voor ons van wezenlijk belang om te peilen hoe de meerderheid van onze leden tegen het huidige verzoekensysteem aan kijkt. Aan de hand daarvan kunnen we onze inzet bepalen en daar op voortborduren. Zo werkt onze vakbondsdemocratie!

Jij bepaalt

Het voorgaande maakt duidelijk dat wij d.m.v. deze ledenraadpleging graag van al onze leden individueel horen of het eenzijdig door KLM ingevoerde huidige verzoekensysteem moet worden gehandhaafd, of dat we conform het protocol vast moeten houden aan teruggang naar Plan&Go (basisfunctionaliteit 2009). Aan de hand van het mandaat zullen wij, zoals je van ons gewend bent, ons blijven inzetten voor een goedwerkend verzoekensysteem waaraan ook in de toekomst verbeteringen kunnen worden aangebracht.

We roepen onze leden dan ook van harte op om hun stem niet verloren te laten gaan. Maak gebruik van het democratische recht dat je hebt bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure om je oordeel te geven. Laat ons weten of je voor handhaving van het huidige verzoekensysteem bent, of dat je toch liever terug wilt naar Plan&Go (basisfunctionaliteit 2009).

Doe ook mee!

Meer achtergrondinformatie? Kijk verder op www.cabinpressure.nl. Daar kun je ook terecht voor allerhande informatie via de handige zoekfunctie, voor het stellen van vragen aan de helpdesk en meedoen aan tal van discussies die lopen op het drukbezochte ledenforum. Ook kun je je hier snel en gemakkelijk online aanmelden als lid van de meest professionele en democratische vakbond in de cabinewereld van KLM. Ter introductie: De eerste vier maanden voor slechts € 25,- Daarna betaal je nooit meer dan € 16,- per maand. Doen!

Redactie Cabin Pressure

24 april a.s. Algemene Ledenvergadering. Je bent van harte welkom! Meld je aan via fnv.bg.cabinpressure@gmail.com